Lucif3r
10 oktober 2022
· 2 214 Inlägg
T-kammen är bättre på låga varv, men totalt tvärdöd över typ 2500rpm. VX3 är istortsett raka motsatsen, noll botten med desto mer i lite högre varv.
Så vilken av just dom 2 kammarna som är bäst beror ju helt på ens körsätt... Kör man runt "normalt" och "ekonomiskt" är T-kammen bättre lämpad, men föredrar man att ofta ligga på högre varv och känna "ketchup effekt" kan VX3an anses bättre lämpad.
Personligen anser jag att ingen utav dom är lämpliga i en ikke-orginal turbomotor i en bruksbil, då är det bättre att leta efter en kam som drar lite jämnare över hela registret.
En bil utan bottendrag är inge kul att köra normalt med, och en bil som är tvärdöd över relativt låga varv är inte heller kul... Nått som drar hyffsat fint över hela registret däremot? Det är både bekvämt och kul när man känner för det