Är det rimligt att man ska kunna ta körkort utan att kunna svenska (eller möjligen engelska)?

d-b
9 oktober 2022 · 541 Inlägg

Stötte på det här Facebook-evenemanget

https://www.facebook.com/events/726183215481054/

Är det rimligt att folk som behöver tolkhjälp ska kunna ta körkort? Även om de flesta skyltar är symboliska förekommer det ju en hel del text på vägskyltar och mer generellt är det viktigt att kunna läsa i trafiken. Jag märker skillnad när jag kör i Tyskland resp Frankrike. Jag kan franska inte men inte tyska (men tyska har ju påtagliga likheter med både svenska och engelska så en del får man ju gratis) och det är en märkbar skillnad i "osäkerhet" när jag kör i resp land. Allumez vos feux liksom.

Robban_F Avstängd
9 oktober 2022 · 301 Inlägg

Allumez vos feux, Tänd dina eldar ... nja, brinner det inte tillräckligt redan? smile

Annars håller jag med, inte skulle jag som svensk få körkort i ett annat land med tolkhjälp!
Sossepolitik! Alla ska ha bidrag! Även de kriminella!
Därför ser också Sverige ut som det gör idag!

Senast redigerat av Robban_F (9 oktober 2022)

Presidento Of World
9 oktober 2022 · 3 329 Inlägg

Robban_F skrev:
Allumez vos feux, Tänd dina eldar ... nja, brinner det inte tillräckligt redan? smile

Annars håller jag med, inte skulle jag som svensk få körkort i ett annat land med tolkhjälp!
Sossepolitik! Alla ska ha bidrag! Även de kriminella!
Därför ser också Sverige ut som det gör idag!

Du kan få tolkhjälp i nästan hela världen.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Robban_F Avstängd
9 oktober 2022 · 301 Inlägg

Presidento skrev:
Du kan få tolkhjälp i nästan hela världen.

Självklart, men då måste jag betala för den och inte får jag något körkort i Brasilien utan att kunna tala portugisiska!

Presidento Of World
9 oktober 2022 · 3 329 Inlägg

Robban_F skrev:

Presidento skrev:
Du kan få tolkhjälp i nästan hela världen.

Självklart, men då måste jag betala för den och inte får jag något körkort i Brasilien utan att kunna tala portugisiska!

Det är möjligt att Brasilien inte erbjuder det men många väl utvecklade länder erbjuder det.

Jag själv blev erbjuden det i Italien från Svenska. Men eftersom jag inte hade några planer på att permanent flytta dit så struntade jag i det helt. Kommer inte ihåg om det skulle kosta extra utöver standard avgifter.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MrHyde
9 oktober 2022 · 654 Inlägg

Tycker det är lika rimligt med språkkrav på svenska körkort som det är att arbeta i vård och omsorg, du måste kunna göra dig förstådd och förstå fullt ut det svenska språket. Sist jag hörde nåt om taxi-licens så är det språkkrav på det fortfarande?
Passar det inte att lära sig språket i landet man bosätter sig i så kan man lika gärna vända hem dit man kommer från. Och ja, det gäller alla människor i alla länder, man visar respekt och tar seden dit man kommer. Lika väl svenskar som bosätter sig i andra länder.

Live long, and prosper.
Utmarks-Loke
9 oktober 2022 · 5 840 Inlägg

Men i Sverige kanske man har rätt till tolk som man kan ha med sig i bilen och översätta skyltarna?

torsen
9 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men i Sverige kanske man har rätt till tolk som man kan ha med sig i bilen och översätta skyltarna?

Ha ha ha, den var bra!

granadadr
10 oktober 2022 · 7 289 Inlägg

jag tycker inte det är ok,, motverkar integrationen smile  och ärligt talat tvivlar jag på att jag skulle få tolk till svenska i USA,, smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
d-b
10 oktober 2022 · 541 Inlägg

Som ett sidospår så har man ju rätt till tolk även i svensk sjukvård. Jag har däremot hamnat på sjukhus både i Storbritannien och Frankrike, och ingenstans erbjöds det tolk, trots att jag betalade privat (via försäkring) för båda vistelserna.

Finns det några journalister från motorpressen som följer det här forumet?

Robban_F Avstängd
10 oktober 2022 · 301 Inlägg

d-b skrev:
Som ett sidospår så har man ju rätt till tolk även i svensk sjukvård. Jag har däremot hamnat på sjukhus både i Storbritannien och Frankrike, och ingenstans erbjöds det tolk, trots att jag betalade privat (via försäkring) för båda vistelserna.

För mig var det Spanien, hade en enorm tur att en svensktalande sköterska var närvarande. Även om man kan kommunicera på engelska är de medicinska termerna inget man lär sig vare sig i skolan eller till vardags.

Dags att omvärdera värdet av att bo i Sverige.

Senast redigerat av Robban_F (10 oktober 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2022 · 13 743 Inlägg

granadadr skrev:
jag tycker inte det är ok,, motverkar integrationen smile  och ärligt talat tvivlar jag på att jag skulle få tolk till svenska i USA,, smile

ja tror iof spanska skulle fungera där...  men det låter jag vara osagt...     men ja det är grundläggande att kunna språket i landet man bor i.      Vi hade sjuka problem när jag gick bussförarutbildningen där dom flesta inte kunde grundläggande svenska. och att köra buss utan att kunna svenska är totalt omöjligt.     lastbil fungerar för det mesta men buss..  jag får kanske 10-100 frågor om dagen och jag kör beställningstrafik  alltså inte buss i linjetrafik som tex stadsbuss eller landsorts buss.. 

så man måste så klart kunna språket i landet man lever i. 

inte sagt att man ska kunna det perfekt man man ska kunna  göra sig förstådd och kunna det grundläggande. 

att inte ha sådana krav i samhället skapar utanförskap.   vilket är ett av dom stora problemen i sverige.   


i sverige kan du göra teoriprovet på en mängd språk..

Albanska
Arabiska
BKS (för språken bosniska, kroatiska eller serbiska)
Engelska
Finska
Franska
Persiska
Ryska       
Somaliska
Sorani
Spanska
Thailändska
Turkiska
Tyska

Senast redigerat av Growe (10 oktober 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
viccoA
10 oktober 2022 · 3 110 Inlägg

Presidento skrev:

Robban_F skrev:

Presidento skrev:
Du kan få tolkhjälp i nästan hela världen.

Självklart, men då måste jag betala för den och inte får jag något körkort i Brasilien utan att kunna tala portugisiska!

Det är möjligt att Brasilien inte erbjuder det men många väl utvecklade länder erbjuder det.

Jag själv blev erbjuden det i Italien från Svenska. Men eftersom jag inte hade några planer på att permanent flytta dit så struntade jag i det helt. Kommer inte ihåg om det skulle kosta extra utöver standard avgifter.

Svenska körkortet är giltigt i hela EU så bara att växla över till resp land man flyttar till. Kommer man med ett körkort utfärdat utanför EU till Sverige behöver man ta Svenskt körkort.

Presidento Of World
10 oktober 2022 · 3 329 Inlägg

viccoA skrev:

Presidento skrev:

Robban_F skrev:

Självklart, men då måste jag betala för den och inte får jag något körkort i Brasilien utan att kunna tala portugisiska!

Det är möjligt att Brasilien inte erbjuder det men många väl utvecklade länder erbjuder det.

Jag själv blev erbjuden det i Italien från Svenska. Men eftersom jag inte hade några planer på att permanent flytta dit så struntade jag i det helt. Kommer inte ihåg om det skulle kosta extra utöver standard avgifter.

Svenska körkortet är giltigt i hela EU så bara att växla över till resp land man flyttar till. Kommer man med ett körkort utfärdat utanför EU till Sverige behöver man ta Svenskt körkort.

Är väl 6 månader man får köra? Sen får man väl göra teorin för att få deras körkort. Har för mig att det var något liknande dom sa.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Lucif3r
10 oktober 2022 · 2 215 Inlägg

Man får köra 6 månader på körkort utfärdade utanför EU, men mig veterligen har det fotnoten att det ska vara under "Besök" av landet(t ex semester).. Dvs man kan inte vara bosatt i landet och nyttja dessa 6 månader.

Med viss reservation för felinfo, då jag bara läst mer utfärdligt för raka motsatsen(köra bil utanför EU med svenskt körkort).


Men egen åsikt om trådens ämne är att grundläggande svenska ska vara ett krav, man ska kunna läsa och förstå alla skyltar och göra sig förståd.

Senast redigerat av Lucif3r (10 oktober 2022)

viccoA
11 oktober 2022 · 3 110 Inlägg

Presidento skrev:

viccoA skrev:

Presidento skrev:

Det är möjligt att Brasilien inte erbjuder det men många väl utvecklade länder erbjuder det.

Jag själv blev erbjuden det i Italien från Svenska. Men eftersom jag inte hade några planer på att permanent flytta dit så struntade jag i det helt. Kommer inte ihåg om det skulle kosta extra utöver standard avgifter.

Svenska körkortet är giltigt i hela EU så bara att växla över till resp land man flyttar till. Kommer man med ett körkort utfärdat utanför EU till Sverige behöver man ta Svenskt körkort.

Är väl 6 månader man får köra? Sen får man väl göra teorin för att få deras körkort. Har för mig att det var något liknande dom sa.

I danmark visar man upp sitt svenska körkort och får ut ett danskt. Så ska det fungera i hela EU.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang