Problem efter att bilen har varit inne på verkstan.

Dalk85
12 oktober 2022 · 1 Inlägg

Hej,

Vi lämnade in vår Subaru Legacy (2011) till en verkstad efter att vi hörde ett missljud från ett av hjulen på bilen, vi misstänkte slitna bromsklossar.

Det visade sig bli en dyrare affär då verkstan upptäckte att vi behövde byta även bromsskivor, styrleder med styrstag mm. Vi kan väldigt lite om bilar, så vi kunde bara gå på deras rekommendation och låta dom påbörja arbetet.

Igår när vi hämtade bilen så var det första vi upptäckte att ratten inte längre var rak när man kör på raksträcka, det är ganska påtagligt vinkling. Verkstan skyller på att det beror på att dom inte har någon maskin för framvagnsinställning och utan det så kommer det aldrig bli perfekt. Hur kan ens en verkstad åta sig ett arbete som detta och sen lämna tillbaka en bil med ett problem som detta? Har vi rätt att vända oss till en annan verkstad som kan utföra arbetet på deras bekostnad?

Ett eventuellt större problem visade sig även när vi körde hem att två varningslampor lyste som aldrig har lyst innan. ESP/ABS samt varningslampan för parkeringsbromsen. Det känns så otroligt osannolikt att detta skulle uppstå från ingenstans och direkt efter att den har varit inne på verkstan. Kan det stämma? Kan dom ha orsakat något under reparationen?

Vi har kontaktat dom gällande detta och lämnade in den på verkstan nu på morgonen igen..

Vill bara ha någon annans åsikt om detta. Låter det här som en oseriös verkstad? Vad har vi för rättigheter, vad kan vi trycka på?

Tack på förhand!

/Christoffer

Senast redigerat av Dalk85 (12 oktober 2022)

torsen
12 oktober 2022 · 7 264 Inlägg

Har du anlitat en auktoriserad märkesverkstad för Subaru eller en MENA-verkstad?
Är verkstaden MRF-ansluten kan du reklamera till ARN - MRF-verkstäder har förbundit sig att följa ARN:s bedömning.
MENA-verkstad = se det som en lärpeng.

Att inte få ratten rakt fram efter ett framvagnsarbete kräver ingen specialutrustning - i enklaste fall en provkörning.
Annars "snörmetoden".

Cuefa Ain't no place like home...
12 oktober 2022 · 4 629 Inlägg

En seriös verkstad åtar sig inte ett jobb där styr/hjulvinklar påverkas utan att ha möjlighet att justera in dessa enligt tillverkaren specifikationer.
Vad som kan hända (och det behövs inte mycket det ska stå fel) är ju att däcken tar slut väldigt fort t.ex.
I en 4wd-bil känns detta dessutom inte lika tydligt som i en fram- eller bakhjulsdriven bil, så man kanske inte reagerar direkt på det.
Att sen lampor lyser, det måste man läsa av felkoder o se vad som har hänt.
Det är inte omöjligt att saker går sönder i samband med, men orelaterat till, verkstadsbesök.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
zzr94092
12 oktober 2022 · 4 404 Inlägg

men va fan!!vilken jävla verkstad,kan dom inte justera hjulvinklar,så får dom väl lämna iväg bilen till en som har utrustning.så gjorde vi när jag jobbade,jobbade mest med tunga fordon..står ratten väldigt snett så tror ju bilen att den sladdar,och tänder en del lampor.

trubbelturbo
12 oktober 2022 · 1 463 Inlägg

Är du säker på att det är lampan för parkeringsbromsen som lyser? Och inte "allmänt fel på bromssystem" - lampan?

ABS, ESP samt bromsvarningslampa skulle kunna hänga ihop med rattvinkeln som zzr90092 nämnde.

Oavsett låter den verkstaden som ett gäng amatörer!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Janneutanb
12 oktober 2022 · 7 272 Inlägg

En hjulinställning är ett måste efter att bytt dom delarna och det ska givetvis ingå i priset från verkstaden.

Lamporna lyser troligen pga detta också.

Normala verkstäder som saknar utrustningen tar inte på sig såna jobb eller så lejer dom ut hjulinställningen helt enkelt.
Antingen får dom ordna en hjulinställning år dig eller ge dig pengarna tillbaka som motsvarar det hos en annan verkstad, drygt 2000kr skulle jag gissa på .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang