2725
Sök

Avgasproblem, Passat 2.0 tdi -08 140hk.

3 Inlägg
21 oktober 2022
Trådstartare
Hej,

Har fått ett konstigt problem på min passat, motorn kvävs och när jag öppnar oljelocket så kommer avgaserna ut från den, lägger jag på locket igen dör bilen.
Det kommer inga avgaser ur avgasröret.

När jag varvar upp kring 3000 rpm börjar glödningslampan blinka.

När jag lägger in en enklare felkodsläsare larmar den för luftcirkulation låg vid luftmassomätaren.

Har någon varit med om något liknade eller har en aning om vad det skulle kunna vara för fel?

3 Inlägg
23 oktober 2022
Trådstartare
Benmon skrev:
Hej,

Har fått ett konstigt problem på min passat, motorn kvävs och när jag öppnar oljelocket så kommer avgaserna ut från den, lägger jag på locket igen dör bilen.
Det kommer inga avgaser ur avgasröret.

När jag varvar upp kring 3000 rpm börjar glödningslampan blinka.

När jag lägger in en enklare felkodsläsare larmar den för luftcirkulation låg vid luftmassomätaren.

Har någon varit med om något liknade eller har en aning om vad det skulle kunna vara för fel?

Glömde tillägga en viktig detalj, när bilen dog första gången var under pågående ladsvägskörning. Då tvär dog den helt och när jag titta under motorhuven hade oljestickan flygit ut.
Misstänkte vevhusventilationen men denna model av passat har bara en slang in i toppen från röret mellan luftfiltret och turbon.
Och när jag blåser i de röret är det inte stopp.
Och kan de verkligen va turbon om det är ett fruktansvärt övertryck i motorn så att de skvätter olja när man öppnar locket?

5 835 Inlägg
23 oktober 2022
Du har stopp någonstans så avgaserna inte kommer ut, avgaserna trycks då förbi kolvringarna ner i vevhuset och in i insuget genom vevhusventilation.
Därför går motorn med oljelocket borta.

Bara till att felsöka. Gissar på att turbon är defekt.

3 Inlägg
24 oktober 2022
Trådstartare
simlar skrev:
Du har stopp någonstans så avgaserna inte kommer ut, avgaserna trycks då förbi kolvringarna ner i vevhuset och in i insuget genom vevhusventilation.
Därför går motorn med oljelocket borta.

Bara till att felsöka. Gissar på att turbon är defekt.

Kan nog mycket väl stämma, har testat sära på partikelfiltret och då kommer det ut avgaser, men har fortfarande övertryck i motorn och det går ej att varva upp.
Sen är egr:en bytt så den är det nog inte heller, det som är de konstiga är ju att turbo vingarna och drevet går att snurra på för hand via luftintaget, borde inte bilen gå i felsäkert läge och gå att köra på låg effekt även om turbon är trasig?
Och hade inte heller någon felkod på turbon, men de kan ju bero på felkodsläsaren.

Sök