Konvertera Volvo B30 till dubbla överliggande kamaxlar?

JesperBengtsson0504
27 oktober 2022 · 30 Inlägg

Fick en gammal B30 av min granne att ha som projekt bara för att det är kul typ.

Iallafall, min fråga är egentligen bara om det är möjligt att konvertera om den till överliggande kamaxlar? Jag vet hur dumt det låter men det skulle vara kul att prova. Antar att om det går så får man mest troligt skaffa en special anpassad topp med tanke på att det förmodligen inte är en människa som ens tänkt tanken att göra nåt så dumt men skulle vara kul att prova.

Om ni undrar vad planen med motorn är att försöka sätta den i en Amazon eller nåt och trimma upp det ''lite''.

Steff240
28 oktober 2022 · 1 017 Inlägg

Jag vet att det finns nån gubbe som byggt ihop en B20 med dubbla överliggande kamaxlar...
https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42669

B30 har väl en snarlik utformning så det är ju inte omöjligt, bara dyrt roll

Utmarks-Loke
28 oktober 2022 · 5 833 Inlägg

Att bygga om en B30 till överliggande kamaxlar och antingen få dit någon annan bils topp, eller tillverka en helt egen, kräver mycket djupa mekaniska kunskaper. Har man den kunskapen och tiden är det vansinnigt att lägga den på en gammal B30 eftersom man kunde gjort fantastiska grejer med mera moderna motorer.

Steff240
28 oktober 2022 · 1 017 Inlägg

Jag tror att dom nämner i tråden att enbart gjutkostnaden för toppen låg på runt 75 000 så det säger väl nånting om vilken budget man behöver ha tongue

Kanske, kanske kan gå att modda dit något från en annan motor men det görs inte i en handvändning det heller...

JesperBengtsson0504
28 oktober 2022 · 30 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Att bygga om en B30 till överliggande kamaxlar och antingen få dit någon annan bils topp, eller tillverka en helt egen, kräver mycket djupa mekaniska kunskaper. Har man den kunskapen och tiden är det vansinnigt att lägga den på en gammal B30 eftersom man kunde gjort fantastiska grejer med mera moderna motorer.

Haha, ville mest bara veta om det var möjligt ens, blir nog verkligen ingenting man gör på en sån motor.

Hade varit kul att prova men tror inte alls det är värt det om det är så knepigt som du säger.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang