Behöver hjälp med min setup, B230fk

FilipStenmark
29 oktober 2022 · 70 Inlägg

Testade min polares bil mot min häromdagen och märkte att hans drog iväg från min. Han har då också en b230fk som laddar 0,5 på orginal turbo och bränslechip.
Min laddar 0,8-0,9 på orginal turbo, bränsle och tändchip, klr t2 kam, 6-puck sinter, original spridarna på 337(?)cc, samt avancerat kam 2°.
Tyckte detta var lite lustigt så felsökte lite men hittar inget som borde göra att min blir tröttare. Komp var bra, bränsletryck 3bar, ingen avgasläckage innan turbo, ingen tjuvluft.
Så min fråga då är, är det nånting som jag inte gjort med min bil som kan göra att den förlorar effekt?
Kan röda saab spridare vara problemlösningen? Den får mer än dubbla luften än original men har samma spridare som kanske inte kan ge tillräckligt soppa?
Jag är kluven..

Senast redigerat av FilipStenmark (29 oktober 2022)

Marlboroman
29 oktober 2022 · 8 233 Inlägg

Har du rätt ventilspel? Kör du lashcaps eller längre ventiler? Saab-spridare löser inget direkt. Den lilla skillnaden i flöde är försumbar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
FilipStenmark
29 oktober 2022 · 70 Inlägg

Marlboroman skrev:
Har du rätt ventilspel? Kör du lashcaps eller längre ventiler? Saab-spridare löser inget direkt. Den lilla skillnaden i flöde är försumbar.

Har klrs 2,5mm lachcaps som dem rekommenderade när jag köpte kam. Ventilspel är 0,25mm som dem också skrev i sin beskrivning.

Senast redigerat av FilipStenmark (29 oktober 2022)

Jesper328
29 oktober 2022 · 2 371 Inlägg

Hur ser stiften ut?

Bredbandslambda?
En BBL är enligt mig ett måste om man ska hålla på och trimma såvida man inte har ett beprövat recept och vet att samtliga komponenter är helt 100.

Fin sprejbild och bra flöde i spridarna?

Up the RA
Marlboroman
29 oktober 2022 · 8 233 Inlägg

Är vevaxel / kamaxel rätt nollade?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
FilipStenmark
30 oktober 2022 · 70 Inlägg

Marlboroman skrev:
Är vevaxel / kamaxel rätt nollade?

Yes, kontrollerade det också, skruvade bort tändstiftet från cyl 1 och skickade ner en lång skruvmejsel så jag kunde se när kolven var högst upp. När den var högst upp så stod allt som det skulle.

FilipStenmark
30 oktober 2022 · 70 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hur ser stiften ut?

Bredbandslambda?
En BBL är enligt mig ett måste om man ska hålla på och trimma såvida man inte har ett beprövat recept och vet att samtliga komponenter är helt 100.

Fin sprejbild och bra flöde i spridarna?

Nej ingen bredbandslambda men har funderat på det ett tag. Får ta en titt på sprejbild, vet inte riktigt hur jag ska kolla flödet.

FilipStenmark
30 oktober 2022 · 70 Inlägg

Har ett fenomen när jag gasar som att jag har en V-TEC motor nästan. Laddet kommer vid 2500rpm, och vid 3500rpm så kommer en extra ladd effekt som att en vvt kickade igång. Något någon varit med om innan och vet problemet? Kan ju mycket väl vara det som är mitt problem.

Nickeboii
31 oktober 2022 · 762 Inlägg

Har några förslag.
1. Vad är det för chip du kör? Finns ju en risk att de inte är kompatibla med den setup du kör. Testa att montera tillbaka originalchipen och se ifall det gör skillnad. Var ganska mycket snack för ett tag sen om att det fanns många dåliga trimchip på markanaden.
2. Hur vet du att kammen är rätt inställd? Kan vara så att den inte står rätt och att du tappar effekt på grund av det.

MVH

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Lucif3r
31 oktober 2022 · 2 215 Inlägg

Sen kan det ju vara så enkelt att kammen's karaktär inte är lämplig för din setup/körstil. T-kammen som sitter orginal är duktigt pigg i lägre register, men "tvärdöd" i dom högre.
Jämnför man då mot en kam som är tvärtom, t ex VX3, så kommer orginalaren "sticka iväg" betydligt fortare än den "trimmade" bilen.


Hur har du kommit fram till att 2 grader avancerad kam är bäst förresten? Det är det första jag skulle prova att återställa.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 oktober 2022 · 13 742 Inlägg

problemet ligger nog i att turbon redan är maxad när den lämnar fabriken...   ihop med en kam som mest troligen fungerar på höga varv där din turbo fungerar som sämst gör att man blir ifrån åkt.. uppgradera turbon till ett 16t som inte tappar allt på toppen så ska du nog se på skillnad.

dom där 13c aggen är väldigt små och ramlar snabbt ur sitt optimala område..        sen kanske din motor är mer sliten vilket oxå påverkar.   en bredbandslambda ska du alltid köra med då vet du att du har soppa till grejerna.             något som är postivt är ju att du iallfall inte bara kastat in några random spridare som 99% av alla som har  volvo bilar..  smile

J

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 oktober 2022 · 13 742 Inlägg

Lucif3r skrev:
Sen kan det ju vara så enkelt att kammen's karaktär inte är lämplig för din setup/körstil. T-kammen som sitter orginal är duktigt pigg i lägre register, men "tvärdöd" i dom högre.
Jämnför man då mot en kam som är tvärtom, t ex VX3, så kommer orginalaren "sticka iväg" betydligt fortare än den "trimmade" bilen.


Hur har du kommit fram till att 2 grader avancerad kam är bäst förresten? Det är det första jag skulle prova att återställa.

Ja t-kammen är rätt bra på låga varv men det är allt..  och ihop med den lilla turbon så är det nog största anledningen att den blir ifrån åkt..  för eden tuirbon är väldigt liten och klarar ingen effekt ökning..   

skulle nog vara stor skillnad om det satt ett 16t   som klarar av lite mer flöda innan den blir maxad..    körde själv k-kam på den tiden jag åkte volvo turbo dock en b21et  ihop med 16t gick den väldigt bra med 0.8 i ladd åkte ju ifrån b230Et som laddade 1.1  där är det endå 185hk orginal
mot 155 i b21et.. nu var mycket gjort på min b21et     satt 405topp k-kam 940 grenrör och insug.  gnistat mekaniskt sprut  16t från en 850R och intercooler från 740.       

det var ju ingen raket men den gick bra för vad det var..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
31 oktober 2022 · 2 215 Inlägg

Ja 13c orkar ju inte mycket, det går ju inte att komma undan med(det finns ju en anledning till att "turbo+"-paketet bara är aktivt några fåtal sekunder, precis som 850T5-R med 15g snurra).
16t klarar mer, men är inget under av flås heller. Dom brukar börjar bottna vid ca 1.1-1.2bar. Visst, dom klarar teoretiskt mer tryck, men då blåser dom så mycket varmluft att man skulle behöva typ 3 jätte-intercoolers för att inte tappa effekt.
Själva laddtrycket är ju dock en rätt liten del i ekvationen när det gäller prestanda... Mer intressant är ju flödet/mängden luft den pumpar. En 16t på 0.5bar är fortfarande bättre än en 13c på 0.5bar, t ex.

Jesper328
31 oktober 2022 · 2 371 Inlägg

På tal om varmluft och sånt så blev jag tvungen att kolla igenom några gamla loggar från när jag mappade min 940 med 13c.
Standard IC, 531, H-kam.

3000rpm - 1.16 bar - 42°c insugstemp (sensor mellan insug och intercooler).

Vet att det inte fanns mer att hämta efter 1.2bar, skall se om jag kan hitta någon logg på det.

Senast redigerat av Jesper328 (31 oktober 2022)

Up the RA
FilipStenmark
31 oktober 2022 · 70 Inlägg

Så jag förstått så är turbon då där det brister. Ska kolla vad 16t kan kosta att sätta dit. Annars blir det nog i med originalkam och ställa ner till 0,5bar.
Har kommit fram till att 2° avancering funkar bäst för bottenregistret med min setup, har ett ställbart kamdrev så har testat mig fram.
Chip vet jag att det inte är något problem med, ”skräddarsydda” från pålitlig säljare där ingen haft problem med sina. Testade sätta i originalchip för ett tag sedan och det märktes att den blev tröttare.

Jesper328
31 oktober 2022 · 2 371 Inlägg

Börja med en bredbandslambda.

Såg att du hade 337cc spridare.
De hänger med upp till ~185hk på veven på 85% DC när de är nya och färska.

Tror inte att en större turbo skulle lösa några problem.

Provat att blinka ut koder?
Problem med egr?
Hör du några spikningar, främst när laddtrycket når sin peak? (Låter som att lagerkulor skakas runt i en plåtburk.)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 november 2022 · 13 742 Inlägg

Jesper328 skrev:
Börja med en bredbandslambda.

Såg att du hade 337cc spridare.
De hänger med upp till ~185hk på veven på 85% DC när de är nya och färska.

Tror inte att en större turbo skulle lösa några problem.

Provat att blinka ut koder?
Problem med egr?
Hör du några spikningar, främst när laddtrycket når sin peak? (Låter som att lagerkulor skakas runt i en plåtburk.)

ja börjar man byta spridare krävs en anpassad optimering av programvaran alltså inte bara att kasta i någon programvara som 99% av volvo folket gör...

och framför allt behövs en bredbandslambda för att ihuvudtaget ha någon som helst koll.+.  man kan komma förbi problemet med ett tillskotts spriut som ställs in med en bredbandslambda så man ger rätt mängd soppa...   när det behövs för då kör man orginal spridare och   1-3st extra spridare i
så gjorde man alltid förr..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang