Ställa av äldre bil under hela vintern. Biltäcke?

Hamster
31 oktober 2022 · 46 Inlägg

Jag tänkte ställa av bilen fram till våren.
Undrar om det är något jag bör tänka på inför att den ska stå så länge?

Är biltäcke något att ha? Eller kan det tvärtom stjälpa om det kommer in fukt mellan?
Torrboll inne i bilen är tanken i alla fall..

Det är en liten två dörrars på 20 år så inte värd nåt. Men vill ändå kunna fortsätta använda i vår problemfritt smile

Tack på förhand

Low
31 oktober 2022 · 3 311 Inlägg

Hamster skrev:
Jag tänkte ställa av bilen fram till våren.
Undrar om det är något jag bör tänka på inför att den ska stå så länge?

Är biltäcke något att ha? Eller kan det tvärtom stjälpa om det kommer in fukt mellan?
Torrboll inne i bilen är tanken i alla fall..

Det är en liten två dörrars på 20 år så inte värd nåt. Men vill ändå kunna fortsätta använda i vår problemfritt smile

Tack på förhand

Står den ute? Absolut ingen täcke.

Jag brukar:

-Pumpa däcken extra mycket.
-underhålls ladda bilbatterit
-tanka fult, slipper du kondens i tanken.
-stå på grus/asphalt passa dig för gräs.
- rostskydd och vax hjälper mycket. ( rostskydda behövs inte varje år)
-torrboll inne i bilen.
- rör på bilen då och då, så skivorna inte rostar.
-Byta olja/filter innan avställning.


Finns säkert mer:)

torsen
31 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Avråder från biltäcke/tätslutande kapell direkt på karossen.
Har du möjlighet att (försiktigt) lägga några reglar 2"x3"på taket och huven samt bagageluckan?
På dessa reglar en masoniteskiva eller liknande.
Ovanpå detta en täckning av valfri typ.
Härigenom kan bilen ut-och, - framför allt - invändigt andas.
Men allra viktigast är att inte ställa upp bilen på gräs eller grus.
Om du trots allt måste göra detta så lägg dubbla lager av presenning under bilen.
Se till att presenningen når minst 1 meter utanför bilens kontur - uppifrån sett.
Förankra presenningen säkert med cementplattor eller större stenar så att den inte blåser bort.
Störst risk för kondens - som kan leda till mögel - är i februari och mars, då temperaturerna skiftar som mest mellan dag och natt.
Ett par torrbollar, som du kollar då och då, är ingen dum idé.
Så har jag gjort tidigare flera vintrar med gott resultat.
Har tyvärr även sett bilar som övervintrat under tätslutande "täcken".
De har blivit "ludna" invändigt av mögelost liknade beläggning.

Lucif3r
31 oktober 2022 · 2 214 Inlägg

Low skrev:
Står den ute? Absolut ingen täcke.

Jag brukar:

-Pumpa däcken extra mycket.
-underhålls ladda bilbatterit
-tanka fult, slipper du kondens i tanken.
-stå på grus/asphalt passa dig för gräs.
- rostskydd och vax hjälper mycket. ( rostskydda behövs inte varje år)
-torrboll inne i bilen.
- rör på bilen då och då, så skivorna inte rostar.
-Byta olja/filter innan avställning.


Finns säkert mer:)

Håller med på allt förutom "rör på bilen"... En vinter är inte tillräckligt länge för att bromsarna ska rosta fast, om dom inte redan är halvt-fastrostade redan.
Men ska man "röra på bilen" så se till att motorn blir genomvarm! Att bara kallstarta den, rullla ett par meter fram/bak, och stänga av den igen gör mer skada än lite rost på bromsarna.

Low
31 oktober 2022 · 3 311 Inlägg

Lucif3r skrev:

Low skrev:
Står den ute? Absolut ingen täcke.

Jag brukar:

-Pumpa däcken extra mycket.
-underhålls ladda bilbatterit
-tanka fult, slipper du kondens i tanken.
-stå på grus/asphalt passa dig för gräs.
- rostskydd och vax hjälper mycket. ( rostskydda behövs inte varje år)
-torrboll inne i bilen.
- rör på bilen då och då, så skivorna inte rostar.
-Byta olja/filter innan avställning.


Finns säkert mer:)

Håller med på allt förutom "rör på bilen"... En vinter är inte tillräckligt länge för att bromsarna ska rosta fast, om dom inte redan är halvt-fastrostade redan.
Men ska man "röra på bilen" så se till att motorn blir genomvarm! Att bara kallstarta den, rullla ett par meter fram/bak, och stänga av den igen gör mer skada än lite rost på bromsarna.

Hehe röra på bilen kan ju tolkas olika sätt: på min van står han ute på vintern dock på vinterdäck. Dagar när det är tort och fint så  "rör", så kör jag 2-4mil.

Ja jag var otydlig😆

Har en saab som pendlarbil. Står den i 2 vevkor så ser skivorna förjävliga ut.

Lucif3r
31 oktober 2022 · 2 214 Inlägg

Low skrev:
Har en saab som pendlarbil. Står den i 2 vevkor så ser skivorna förjävliga ut.

Tror jag hittade felet wink lol

Low
31 oktober 2022 · 3 311 Inlägg

Lucif3r skrev:

Low skrev:
Har en saab som pendlarbil. Står den i 2 vevkor så ser skivorna förjävliga ut.

Tror jag hittade felet wink lol

Hahaha, joo. Såg nu att jag skrev vevkor också. 😂 som en saab ägare antar jag haha.

Mossan1
31 oktober 2022 · 2 823 Inlägg

Föe bara en vinter hade jag inte gjort nått speciellt alls. Måste tex larm vara aktiverat måste batteriet underhållsladdas minst 1gång/månaden.  Annars kansle var 3'e mpn. Finns/behövs inget larm kan den lika gärna stå strömlös helt utan batteri och bara låst.
Batteriet då förvarat frostfritt. Då fryser inget urladdat batteri sönder.

Torrbollar är seriöst. Inga fel i det.

Ytrost på bromsskivor är borta efter några inbromsningar. Det uppstår inte gravrost så väldigt av bara en vinter stillastående. Då är dom dåliga från början.  Dom kan SE illa ut, men det är ytligt och snart borta.

Skyddstäcke är om den ska stå inne i tex verkstadsbyggnad där det dammar fruktansvärt. Eller i garage hemma där det kanske finns risk att man repar den när man går förbi, tex.  Inte för parkerad ute.

Senast redigerat av Mossan1 (31 oktober 2022)

torsen
31 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

torsen skrev:
Avråder från biltäcke/tätslutande kapell direkt på karossen.
Har du möjlighet att (försiktigt) lägga några reglar 2"x3"på taket och huven samt bagageluckan?
På dessa reglar en masoniteskiva eller liknande.
Ovanpå detta en täckning av valfri typ.
Härigenom kan bilen ut-och, - framför allt - invändigt andas.
Men allra viktigast är att inte ställa upp bilen på gräs eller grus.
Om du trots allt måste göra detta så lägg dubbla lager av presenning under bilen.
Se till att presenningen når minst 1 meter utanför bilens kontur - uppifrån sett.
Förankra presenningen säkert med cementplattor eller större stenar så att den inte blåser bort.
Störst risk för kondens - som kan leda till mögel - är i februari och mars, då temperaturerna skiftar som mest mellan dag och natt.
Ett par torrbollar, som du kollar då och då, är ingen dum idé.
Så har jag gjort tidigare flera vintrar med gott resultat.
Har tyvärr även sett bilar som övervintrat under tätslutande "täcken".
De har blivit "ludna" invändigt av mögelost liknade beläggning.

Glömde skriva: Plocka ur batteriet och förvara det inomhus.
Har man möjlighet att palla upp bilen slipper man "flator" på däcken.
Dessa brukar dock försvinna efter några mils körning, då de blivit varma.

Hamster
31 oktober 2022 · 46 Inlägg

Tack för alla bra tips smile

Blir inget täcke
Ställer bilen på grus ute
Pumpar däcken lite extra
Torrboll i


Det där med full tank. Hur illa kan det bli? Förrförra vintern ställde jag inte av bilen men tankade en gång på 3 månader.
Den stod åtminstone en månad med kvartstank.
Är det för jag körde den som jag slapp kondens även om det bara var korta sträckor jätte sällan?

trubbelturbo
31 oktober 2022 · 1 460 Inlägg

Dra för helvete inte handbromsen.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hamster
31 oktober 2022 · 46 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Dra för helvete inte handbromsen.

Fryser fast eller?

WSTL
1 november 2022 · 44 Inlägg

Häll i bränslestabilisator i tanken så bensinen håller sig fräsch.

Senast redigerat av WSTL (1 november 2022)

torsen
1 november 2022 · 7 238 Inlägg

Hamster skrev:
Tack för alla bra tips smile

Blir inget täcke
Ställer bilen på grus ute
Pumpar däcken lite extra
Torrboll i


Det där med full tank. Hur illa kan det bli? Förrförra vintern ställde jag inte av bilen men tankade en gång på 3 månader.
Den stod åtminstone en månad med kvartstank.
Är det för jag körde den som jag slapp kondens även om det bara var korta sträckor jätte sällan?

Glöm inte att om du ställer bilen på gräs eller grus måste du ha en tät presenning under bilen!

Mossan1
1 november 2022 · 2 823 Inlägg

Alltså, vad snackar vi om för bil egentligen?
Nu krånglas det till nått oerhört för aå kort tid med en antagligen modern eller semimodern bil.

Är det en "vanlig bil" ser jag inte anledningen till annat än att ta hand om batteriet. Ladda ibland eller ta ur bilen.

Pumpa däcken extra finns ingen anledning. Sk "flator" får man inte några permanenta över ynka 6mån.
Är det pyspunka så ett däck blir platt tar däcket skada däremot. Men sätt då dit annat hjul.

Pressenning under gör nog mer skada än ev nytta om den börjar fladdra i vind.
Underredet utsätts för avsevärt mer fukt (och salt) om den KÖRS över vintern än fukt från marken.
Är marken så fuktig att det finns risk att den sjunker ner vid tjällossning ska annan plats övervägas.

Torrbollar är väl en smula onödigt för 6mån. Men är billigt, ofarligt och skadar inte.

Bränslestabilisator är också onödigt för ynka 6mån. Annars skulle inte en veteranbil, gräsklippare eller snöskoter klara säsongsstående öht.
Visst åldras bränslet illa numera, men inte SÅ illa. Kommer gå lika bra i vår.
Stabilisator skadar dock inte. Onödigt som sämst.

Skulle bilen stå 6 ÅR, kan vi börja snacka om preventiva åtgärder för däck och markfukt, mm. Inte YNKA 6mån.

Eller om den är en alldeles rysligt värdefull veteranbil eller nått, men då ska garage verkligen övervägas istället för ute.

Hamster
1 november 2022 · 46 Inlägg

Mossan1 skrev:
Alltså, vad snackar vi om för bil egentligen?
Nu krånglas det till nått oerhört för aå kort tid med en antagligen modern eller semimodern bil.

Är det en "vanlig bil" ser jag inte anledningen till annat än att ta hand om batteriet. Ladda ibland eller ta ur bilen.

Pumpa däcken extra finns ingen anledning. Sk "flator" får man inte några permanenta över ynka 6mån.
Är det pyspunka så ett däck blir platt tar däcket skada däremot. Men sätt då dit annat hjul.

Pressenning under gör nog mer skada än ev nytta om den börjar fladdra i vind.
Underredet utsätts för avsevärt mer fukt (och salt) om den KÖRS över vintern än fukt från marken.
Är marken så fuktig att det finns risk att den sjunker ner vid tjällossning ska annan plats övervägas.

Torrbollar är väl en smula onödigt för 6mån. Men är billigt, ofarligt och skadar inte.

Bränslestabilisator är också onödigt för ynka 6mån. Annars skulle inte en veteranbil, gräsklippare eller snöskoter klara säsongsstående öht.
Visst åldras bränslet illa numera, men inte SÅ illa. Kommer gå lika bra i vår.
Stabilisator skadar dock inte. Onödigt som sämst.

Skulle bilen stå 6 ÅR, kan vi börja snacka om preventiva åtgärder för däck och markfukt, mm. Inte YNKA 6mån.

Eller om den är en alldeles rysligt värdefull veteranbil eller nått, men då ska garage verkligen övervägas istället för ute.

Bilen är nog värd 5000 😂 en liten Fiat på 20 år.. men den är värdefull för mig 🤗

Mossan1
1 november 2022 · 2 823 Inlägg

Hamster skrev:
[ den är värdefull för mig 🤗

Det är det viktigaste av allt!

Låt du din Fiat stå på grusparkeringen med underhållsladdning emellanåt eller helt urtaget batteri så kommer den klara vintern prima.  Svårare är det inte.

Hamster
1 november 2022 · 46 Inlägg

Mossan1 skrev:

Hamster skrev:
[ den är värdefull för mig 🤗

Det är det viktigaste av allt!

Låt du din Fiat stå på grusparkeringen med underhållsladdning emellanåt eller helt urtaget batteri så kommer den klara vintern prima.  Svårare är det inte.

Tack tack! Ha det fint

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang