1707
Sök

Trasig bakdiff? Volvo XC70 2.0 T5 226hk 1999

8 Inlägg
7 november 2022
Trådstartare
Hejsan! Är ny här på forumet så vet inte riktigt hur allt fungerar, men men.

Igår så köpte jag en som rubriken lyder en 2.0 T5 XC70 från -99. Efter vi åkt från vimmerby och kommer in i Linköping så kommer en konstig smäll bakifrån.

Och under dagen har jag pendlar en hel del med bilen, och ska vara ärlig med en hel del gaspådrag till o från. Det kommer ibland ett vinande ljud och hjulen låser ihop sig och rullar i samma hastighet, och bilen blir extremt äcklig att köra och ställer gärna upp på brehäng till o med på motorvägen i 120 när detta händer. Och ibland när mna bara svänger allmänt så smäller det i diffen (och ibland bara överlag när man kör rakstrecka)

Körde EXTREMT lugnt sista 7 milen jag åkte idag och problemen hände inte lika frekvent, men händer fortf lite då och då.

Kan tilllägga att antisladd finns inte på denna och motorn är EXTREMT pigg för att vara en 2.0 turbo, och börjar gärna spinna däck när turbon börjar ladda ordentligt.

Vet att fördelarlådorna kan vara strul med på dessa bilar, men den borde väll inte låsa bakaxeln som om det vore svetsdiff?

Min rumskamrat säger att det borde inte kunna vara något annat än diffen som kan låsa på dethär sättet. Så kan jag utesluta att det är diffen som måste bytas? Eller kan det fortfarande vara något annat?

3 606 Inlägg
8 november 2022
Om den låser stumt mellan bakhjulen är det differensialen som något hänt med.  När vinkelväxeln (eller hylsan i den)  som ger kraft åt bakhjulen ger sig, händer i regel ingenting annat än utebliven bakhjulsdrift.

Alternativ kan vara att viscokopplingen skurit. Då blir den stum mellan fram och bak, vilket också ger krafsande i tvär sväng. 
En viscoAWD drar ganska blygsamt bak, och bakhjulsspinn på asfalt skulle omöjligt ske oavsett motorstyrka.
Samt att hylsan i vinkelväxeln skulle kugga över "omedelbart".

MEN, oavsett något av ovanstående scenario, skulle inget märkas efter motorväg. Där är ingen sväng tillräckligt tvär för att det ska kännas i bilen öht.  Påfarter osv isf. Inte efter själva motorvägen.

Visst, oljud i rasad diff kan ju ske även efter raksträcka. Men man borde inte känna av stum diff i bilen efter någorlunda rak väg.

Körde själv en svetsdiffad Volvo 142 för många år sedan. Märktes inget, annat än i korsningar eller väldigt tvära svängar i halka.
Kul, men inte särskilt trafilksäkert ska erkännas.
Senast redigerat av Mossan1 (8 november 2022)

8 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Om den låser stumt mellan bakhjulen är det differensialen som något hänt med.  När vinkelväxeln (eller hylsan i den)  som ger kraft åt bakhjulen ger sig, händer i regel ingenting annat än utebliven bakhjulsdrift.

Alternativ kan vara att viscokopplingen skurit. Då blir den stum mellan fram och bak, vilket också ger krafsande i tvär sväng. 
En viscoAWD drar ganska blygsamt bak, och bakhjulsspinn på asfalt skulle omöjligt ske oavsett motorstyrka.
Samt att hylsan i vinkelväxeln skulle kugga över "omedelbart".

MEN, oavsett något av ovanstående scenario, skulle inget märkas efter motorväg. Där är ingen sväng tillräckligt tvär för att det ska kännas i bilen öht.  Påfarter osv isf. Inte efter själva motorvägen.

Visst, oljud i rasad diff kan ju ske även efter raksträcka. Men man borde inte känna av stum diff i bilen efter någorlunda rak väg.

Körde själv en svetsdiffad Volvo 142 för många år sedan. Märktes inget, annat än i korsningar eller väldigt tvära svängar i halka.
Kul, men inte särskilt trafilksäkert ska erkännas.

Jag svängde ganska tvärt på motorvägen för att se om det kändes något när det vinande oljudet kom och då slängde han ut sig (relativt lite ändå men tillräckligt för att känna att han slängde ut) och det kändes som däcken lixom gled precis som när man får sladd, hade precis en E34 525i innan som jag lekt med i regnväglag hela sommaren så jag kände ju igen att det lixom var ”kast” även fast somsagt det var väldigt lite.

Och somsagt när man krypkör och ska svänga skarpt, typ som på en parkering kan det ibland kännas som att inre däcket hoppar (exakt som om det vore svetsdiff) osen smäller det till i bak och då släpper den låsningen. Min pappa hade en fiat freemont innan som betedde sig exakt lika dant bara det att han inte låste sig på motorvägen, o (enligt honom) är det känt fel att diffarna på fiat freemont AWD är kassa och börjar hacka så som min och hans gjorde. Och min kompis som har rasat en del diffar på sin 944a berättade att det kom vinande ljud och sen låste sig diffarna för att sedan bli bemött av en högsmäll när det släppte, o hela bilen hoppar till samtidigt. Och som jag har förstått från en tidigare tråd så är det samma diffar på domhär som på 960? Så det känns som allt mer tyder på att det är diffen?…

7 641 Inlägg
8 november 2022
Palla upp bilen bak.
Rotera ett av bakhjulen.
Roterar andra sidans bakhjul åt motsatt håll är differentialen ok.
Roterar däremot båda bakhjulen åt samma håll kan det vara differentialen som skurit.
Roterar båda bakhjulen "hackvis" kan det vara skadat kronhjul, pinjong eller satellitdrev/kugghjul i differentialen som spruckit.

Detta senare råkade jag ut för i bakaxelväxeln på en bil med mellandifferential.
Men genom att låsa differentialen i fördelningslådan kunde jag försiktigt ta mig hem cirka 10 mil på framhjulsdrift.
De lösa bitarna från satelitdreven hade delvis malts ner av kronhjul och pinjong så det var bara att byta komplett bakaxelväxel.
Naturligtvis passade jag på att låta montera en torsen.
Bilen bara drygt 2.000 mil och under 3 år så det gick på maskinskadan med 2.000:- självrisk + stilleståndsersättning(som överskred självrisken).
Billigt sätt att få en torsen.
Torsen kostade nämligen bara hälften av vad en ny originaldifferential skulle kosta, så det godkände försäkringsbolaget.

2 456 Inlägg
8 november 2022
Det sitter diffbroms på den bakaxeln, slungdiff om jag minns rätt. Möjligt att det är den som bråkar och inte vill släppa ibland.

Sök