Mossan1 skrev:
Om den låser stumt mellan bakhjulen är det differensialen som något hänt med. När vinkelväxeln (eller hylsan i den) som ger kraft åt bakhjulen ger sig, händer i regel ingenting annat än utebliven bakhjulsdrift.
Alternativ kan vara att viscokopplingen skurit. Då blir den stum mellan fram och bak, vilket också ger krafsande i tvär sväng.
En viscoAWD drar ganska blygsamt bak, och bakhjulsspinn på asfalt skulle omöjligt ske oavsett motorstyrka.
Samt att hylsan i vinkelväxeln skulle kugga över "omedelbart".
MEN, oavsett något av ovanstående scenario, skulle inget märkas efter motorväg. Där är ingen sväng tillräckligt tvär för att det ska kännas i bilen öht. Påfarter osv isf. Inte efter själva motorvägen.
Visst, oljud i rasad diff kan ju ske även efter raksträcka. Men man borde inte känna av stum diff i bilen efter någorlunda rak väg.
Körde själv en svetsdiffad Volvo 142 för många år sedan. Märktes inget, annat än i korsningar eller väldigt tvära svängar i halka.
Kul, men inte särskilt trafilksäkert ska erkännas.