""De blir modernt iaf, å väldigt lite järn, 6 växlar.""
Man kan nog börja ana!!!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Fick ut de sista av instrumenteringen idag. Synd att kromet är så rostangripet. Har en tanke om å lämna allt instrument krom på krom pulverlack. Blir ju inte riktigt samma lyster men borde duga för instrumenteringen. Lämna på riktig omkromning är inte aktuellt då det är för dyrt.
Allt ute.
Broms servon ska ju bytas ut med en från cheva för att få mer utrymme där nere och för att få 2 krets bromsar och modernare säkrare grejer. De är den runda klumpen i nuläget.
Mer space blev de. Dessa hål lär ju läggas igen.
Nu finns de inte så mkt mer att göra förrän i februari då plåt och grejerna till drivlina kommer. Får se vad man hinner med då.
Motorpaket är inköpt och kommer från usa om någon månad.
Ringde till en skrot i texas och frågade dom om det fanns något kul på lager. Dom hade då just fått in en pontiac gto G8 från 2009 som skulle skrotas.
Motorn är alltså en -09 L76. Dom har en 6.0l bottendel (likt ls2) med alublock och likadana toppar och insug som ls3. De ska tydligen vara riktigt fina toppar Som flödar bra och svarar bra på mer lyft vid kambyte. Original är motorn på ca 360hk så reg blir inga problem. Med steg2 kam och ny mappning verkar dom ge kring 500 hk.
Bilen den kommer från.
Bakom motorn sitter det en 6l80 låda. Alltså en 6 växlad automat.
Allt är köpt som en komplett drop out så det är med all el, ecu, elektrisk gaspedal osv.
Har stått stilla då jag haft fullt upp med annat men började skrota ur lite i veckan iaf. De är ju en del som är ganska ruttet.
Skarven här bak är det 3 lager plåt, hade kunnat lämna en flärp utstickande men fick för mig att den nya plåten skulle ligga som originalen gjorde där så då blev de så.
Plåten bak under soffan är från impala 59, så passformen är inte perfekt men helt okej. Fick kapa ur lite till karossfästena på sidorna för att få ner den.
Börjat passa in lite av en golvbrunn också, dom är till cadillac 59 och är ca 1 dm för breda mot tröskeln så de blir lite kapning på dom med men de ska nog gå att få ihop.
Pontiac_firebird72 skrev: Hur går det med detta projektet
Dålig på uppdatera och lite bilder då de tar mest tid men de syns inte så stor skillnad tycker jag men jag har skrotat ur mer plåt och försökt göra en del ny, är första gången ja pysslar med å forma egen plåt med mer än 1 böj så de tar tid å
Jag är iaf där titt som tätt å försöker göra framsteg. Fick ta bort förstärkningen till b stolpen för att kunna byta plåten hela vägen på insidan där innan ja svetsar golvbrunnen.
Golvbrunnarna ja köpte är till cadillac å buick 59 men dom bak passar dåligt då dom är 1 dm för bred samt att alla pressningar var väldigt klent gjorda så ja har försökt plana ut dom och kört dom ännu djupare igen.
De behövs helst inget mer projekt men måste ju ha något att åka i till sommaren och trorninte jag hinner klart coupen i vinter och buicken kommer absolut inte hinna få klar till sommaren.
Han svetsa lite idag iaf och gjorde klar golvbrunn fram så den är fixerad å punktad. Helsvetsar i morgon om ja hinner. Började med biten under pedalerna.
Körde den en vända i sicken så de blev mer djup på förstyvningarna och mer likt original
hulver skrev: De behövs helst inget mer projekt men måste ju ha något att åka i till sommaren och trorninte jag hinner klart coupen i vinter och buicken kommer absolut inte hinna få klar till sommaren.
Har kapat ur pasagerarsidan fram, blir lite mer plåt att byta där uppåt mot torpeden.
Ska passa in bakre brunnen nästa gång ja ska dit, sen börjar de värsta vara gjort. Kommer vänta med att svetsa passagerarsidan fram tills motor och låda är på plats för ja misstänker att tunneln kommer måste höjas lite då.
Bakvagn snart klar! Brorsan kom hem nu i jul så hade planerat att göra bakvagnsinfästningarna då, underlättar ju om man är 2 när man ska bängla med den. Har aldrig pysslat med liknande förr så har försökt läsa å läsa men de sägs ju mkt olika info om vinklar överallt samt att man får kompromissa lite här å var för att de ska passa bilen bra. Men köpte iaf ett färdigt k link kit å brände dit.
Började med att loda ut rätt cc mått på hjulbasen som var 3208mm och hängde upp bakaxeln i remmar.
När vi sedan mätat in axeln 174 gånger i sidled och längd och pinjongvinkel var ca 2 grader uppåt, som ja hoppas få motorpaketet att luta så brände vi fast den i ramen så den satt stumt på exakt rätt ställe.
Sen gjorde ja konsoler till nedre främre bärarmsinfästning av 12mm L balk, lite överdimensionerade men de var vad som fanns att tillgå, ska göra en förstärkning av den i bakkant så de inte ger vika senare också, blir ju ganska mkt utstick från ramen
Lite smidigare blev de när brunnen bak under sätet inte var fast svetsad, de var även anledningen till att ja väntat med den.
Riktigt nöjd ändå med placeringen, ingenting tar i karossen så ja slipper notcha ur plåten för bärarmarna och de blev lagom tight mot rambenen. Efter de svetsades även dom övre fästena. Blev en vinkel invändigt på 80 grader och dom är 2 grader lägre än dom undre bärarmarna som kommer va parallella med marken i körläge och inget sticker ner under ramen som kan ta i när den är bottsänkt på luften framöver.
Bakaxeln är en 12 bult cheva axel från impala 65, den kommer även kortas 3 cm per sida för att få dit djupare fälgar då ja råkar ha sådana liggandes och en yukon diff ska även dit.
Kardantunneln kommer även måste höjas lite och ramen ska c notchas för att få ner den sista centimetrarna så de blir mer pyssel senare men nu har ja iaf en grund. Alla stagen är justerbara så de kommer gå finlira vinklar senare när allt är klart.
Nu blir det att fortsätta på golvet invändigt igen framöver.
Helsvetsat sittbrunnen bak, även kapat bort bakre delen på golvbrunnen som var dålig och bockat å gjort en ny del, bara punktad än, 1 brunn kvar att passa in sen är de värsta gjort tror jag
Allt ser smidigt ut som vanligt men de tar en jäkla tid passa in allt. Sittbrunn hade inte riktigt samma form som förstärkningsbalken under så den fick jag ta bort några kanter på som hade helt fel vinkel ca 3 cm x2 Å då måste allt ut igen, kapa, slipa sen in igen, fixera plåten sen svetsa, så de är tidsödande...