Slukar kylarvätska/Glykol

Celle23
25 november 2022 · 3 Inlägg

Tjenare! Jag är inte så kunnig på bilar men tänkte höra om någon har erfarenhet av mitt problem. Jag har nyss köpt en Citroën C4 2011. Jag fick upp servicelampa och att jag skulle fylla på kylarvätska, jag köpte 1 L färdigblandad (röd) då det var röd som var i tidigare. Sedan fyllde jag på hela flaskan. Sedan skulle min sambo ta bilen nästa dag och kollade nivån, då hade nivån sjunkit till minimum och bilar varnar hela tiden, han fyllde på ännu 1L och det verkar ha sjunkit igen. Nu är min fråga hur mycket kylarvätska bilen normalt brukar ”sluka” vid påfyllning och är det något jag behöver tänka på? Som sagt är inte bäst på detta med bilar haha.. och ja vi har kollat under bilen och det verkar inte läcka ut något från fronten iallafall.

zemet
25 november 2022 · 4 030 Inlägg

Kylarvätskan är ett slutet system, man skall inte förbruka någon kylarvätska alls i princip.

Då du inte har någon läcka under bilen som du kan se så har nog tyvärr din topplockspackning gått sönder.

Kylvattnet går då ut i avgassystemet istället. Du borde kunna se detta genom att blien ryker onormalt mycket, men det är inte alltid lätt att se.

Prova ställ bilen på en torr yta typ garagegolv/parkeringshus och låt den stå på tomgång ett tag.
Se till att ACn är avstängd annars kan det vara kondensvatten från den ni ser droppa.

Syns inget efter några minuter tomgång så är det nog tyvärr topplockspackningen.
Ser ni något som droppar så smaka på det och se om det smakar glykol.
Glykol är giftigt så spotta ut det efteråt.

Subtext
25 november 2022 · 107 Inlägg

Jag har upplevt samma med en Peugeot Expert och det visade sig att det var topplockspackningen.
Jag hade alldeles innan köpt bilen hos en MRF-ansluten handlare och närmare koll visade att handlaren hade fått köpa bilen billigt av en person, just pga felet, som handlaren mao kände till.
När jag visade detta för MRF och handlarens chef tog de tillbaka bilen direkt och jag fick 5.000kr.
Celle har ju också nyligen köpt bilen.
På min bil skulle bytet av packningen kosta, om jag minns rätt, närmare 18.000 kr.
Bilens pris var 65.000 kr och de hade köpt in den för 30.000

Senast redigerat av Subtext (25 november 2022)

Celle23
25 november 2022 · 3 Inlägg

Men lagade de din bil så att du fick tillbaka den och 5 tusen? Eller hur gick de? Alltså bilen går jättefint och så men servicelampan börjar lysa hela tiden och vätskan går upp och ner i behållaren..

Celle23
25 november 2022 · 3 Inlägg

Subtext skrev:
Jag har upplevt samma med en Peugeot Expert och det visade sig att det var topplockspackningen.
Jag hade alldeles innan köpt bilen hos en MRF-ansluten handlare och närmare koll visade att handlaren hade fått köpa bilen billigt av en person, just pga felet, som handlaren mao kände till.
När jag visade detta för MRF och handlarens chef tog de tillbaka bilen direkt och jag fick 5.000kr.
Celle har ju också nyligen köpt bilen.
På min bil skulle bytet av packningen kosta, om jag minns rätt, närmare 18.000 kr.
Bilens pris var 65.000 kr och de hade köpt in den för 30.000

Subtext
26 november 2022 · 107 Inlägg

Nej, jag ville lämna tillbaka den, det fick jag, hela priset tillbaka plus 5.000 kr extra "som plåster på såren" som de uttryckte sig. Det kan man inte räkna med, men de skämdes rejält och det "lustiga" var att jag var bekant med en annan säljare på firman, som f.ö. låg i Tierp.
Du kan mao vara nöjd om de står för reparationen eller att du får ta en annan bil, men låt kolla exakt vad felet är om du inte är säker genom det du vet.

Brådhis * Voff voff *
26 november 2022 · 10 244 Inlägg

Celle23 skrev:
Men lagade de din bil så att du fick tillbaka den och 5 tusen? Eller hur gick de? Alltså bilen går jättefint och så men servicelampan börjar lysa hela tiden och vätskan går upp och ner i behållaren..

Är det servicelampan eller motorlampan som lyser? Servicelampan innebär bara att det är dags att serva bilen, inte att den är trasig.

Det är normalt att nivån pendlar upp och ner beroende på om bilen är kall eller varm (inom rimliga gränser).

Senast redigerat av Brådhis (26 november 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
27 november 2022 · 2 751 Inlägg

Servicelampan indikerar bara att det är servicedags av tid eller milskäl = inga fel alls.

Motorlampan är därrmot en felindikering.

Varierande nivå på kylvätskan kan också bero på otätt system så det inte blir tryck som det ska. Då kan också kylvätskan pressas ut ock den kan tom koka utan att den är "överhettad" eftersom normaltemperaruren ofta är över 100'. Trycket ger högre kokpunkt.
Detta är anledningen till att man ALDRIG ska öppna systemet med varm motor. Då kan det plötsligt börja koka över och man kan skålla sig.

Fenomenet kan OCKSÅ bero på tex läckande topplockspackning som sagt.
Man analyserar då kylvätskan efter förekomst av avgaser för att bekräfta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang