Besikta utan dörrhandtag

Emiljohanson
11 december 2022 · 29 Inlägg

Hej

Då min Volvo 940 gick i baklås när den va igång var vi tvungna att bryta av handtaget och få upp den genom att stoppa in en tång å dra i vajern, men nu är det dags för besiktning och undrar om besiktning skulle bry sig om det sitter en vajer bara istället för ett handtag? Går lika bra att öppna med vajer som utan. Det är förardörren.

Tack på förhand!

Mvh Emil

zzr94092
11 december 2022 · 4 385 Inlägg

Köpa ett handtag? Vore inte det en bra ide`´?

Low
11 december 2022 · 3 306 Inlägg

Dumt och chansa? Kan bli en onödig kostnad att få en ombesiktning pga ett handtag.

Köp ett handtag

Lucif3r
11 december 2022 · 2 208 Inlägg

Alla 4 dörrar måste gå att öppna både utifrån och innifrån om bilen är reggad för passagerare i resp. position.

Förardörren går ju inte regga bort hur man än gör, så det korta och enkla svaret är JA - det måste finnas ett fungerande handtag på dörren i fråga, både ute och inne.


.... Jag blir dock nyfiken på vad det är för "vajer" du dragit i? 940 har inga wirar, dom har stålstag överallt. Är väl bara 960 mkII som har wirar i 7/900-serien, och det är bara på innerhandtagen...

Utmarks-Loke
11 december 2022 · 5 833 Inlägg

Jag hade en gången en gammal ford transit flakbil där förardörren öppnades med skruvmejsel. Det var inget problem på besiktningen.

it_mutt Avstängd
12 december 2022 · 10 388 Inlägg

Lucif3r skrev:
Alla 4 dörrar måste gå att öppna både utifrån och innifrån om bilen är reggad för passagerare i resp. position.

Förardörren går ju inte regga bort hur man än gör, så det korta och enkla svaret är JA - det måste finnas ett fungerande handtag på dörren i fråga, både ute och inne.


.... Jag blir dock nyfiken på vad det är för "vajer" du dragit i? 940 har inga wirar, dom har stålstag överallt. Är väl bara 960 mkII som har wirar i 7/900-serien, och det är bara på innerhandtagen...

Nej.

"[...]alla dörrarna måste man kunna öppna antingen från insidan eller från utsidan."

https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/ … -att-oppna

https://besikta.se/kundtjanst/fragor-och-svar/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Pininfarina406
12 december 2022 · 536 Inlägg

Emiljohanson skrev:
Hej

Då min Volvo 940 gick i baklås när den va igång var vi tvungna att bryta av handtaget och få upp den genom att stoppa in en tång å dra i vajern, men nu är det dags för besiktning och undrar om besiktning skulle bry sig om det sitter en vajer bara istället för ett handtag? Går lika bra att öppna med vajer som utan. Det är förardörren.

Tack på förhand!

Mvh Emil

Jag har besiktat en  fyradörrars bil, med en solenoid till dörrlåset på förardörren som öppnades med en knapp under backspegeln, som inte hade något handtag på utsidan på någon dörr. Inga problem.

Senast redigerat av Pininfarina406 (12 december 2022)

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang