Hjälp med at bygga låda till midar

alfredskoglund
27 december 2020 · 15 Inlägg

skulle behöva hjälp med ritning till mina middar hur många liter den ska va på o sånt, har ingen aning om hur man räknar o sånt där när man bygger lådor, har 4st avatar avatar mbr-60q
impedans 4
Spl 102
Fs 108
Vas 7.14
Qts 0.41
BL 8.4
borde jag ha portad isåfall hur stor, vad ska lådan ha för volym tack på förhan

Bassiehof
27 december 2020 · 1 777 Inlägg

Varför vill du ha en portad låda till en midrange? Du ska enligt tillverkaren ha ett 12 dB hpf inställt på 250-350 Hz. Eller trodde du att det var basar?

Senast redigerat av Bassiehof (27 december 2020)

alfredskoglund
27 december 2020 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:
Varför vill du ha en portad låda till en midrange? Du ska enligt tillverkaren ha ett 12 dB hpf inställt på 250-350 Hz. Eller trodde du att det var basar?

vill inte ha portad frågade om jag borde ha det👍🏻😅

Bassiehof
27 december 2020 · 1 777 Inlägg

alfredskoglund skrev:

Bassiehof skrev:
Varför vill du ha en portad låda till en midrange? Du ska enligt tillverkaren ha ett 12 dB hpf inställt på 250-350 Hz. Eller trodde du att det var basar?

vill inte ha portad frågade om jag borde ha det👍🏻😅

Vet du varför baslådor har en basport?

alfredskoglund
28 december 2020 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:

alfredskoglund skrev:

Bassiehof skrev:
Varför vill du ha en portad låda till en midrange? Du ska enligt tillverkaren ha ett 12 dB hpf inställt på 250-350 Hz. Eller trodde du att det var basar?

vill inte ha portad frågade om jag borde ha det👍🏻😅

Vet du varför baslådor har en basport?

nja inte så insatt men har väll med att dom ska flytta luft och va ja hört spelar dom högre då fast med vissa sidoeffekter, men sett många lådor till middar som e portad så undrade om man skulle ha de o om nån hade nån kunde hjälpa till me hur ja ska bygga lådan eftersom ja inte e så insatt

Bassiehof
28 december 2020 · 1 777 Inlägg

alfredskoglund skrev:

Bassiehof skrev:

alfredskoglund skrev:

vill inte ha portad frågade om jag borde ha det👍🏻😅

Vet du varför baslådor har en basport?

nja inte så insatt men har väll med att dom ska flytta luft och va ja hört spelar dom högre då fast med vissa sidoeffekter, men sett många lådor till middar som e portad så undrade om man skulle ha de o om nån hade nån kunde hjälpa till me hur ja ska bygga lådan eftersom ja inte e så insatt

Vilka lådor med port till middar då? Det finns program för lådberäkningar. Bara att googla.

alfredskoglund
28 december 2020 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:

alfredskoglund skrev:

Bassiehof skrev:

Vet du varför baslådor har en basport?

nja inte så insatt men har väll med att dom ska flytta luft och va ja hört spelar dom högre då fast med vissa sidoeffekter, men sett många lådor till middar som e portad så undrade om man skulle ha de o om nån hade nån kunde hjälpa till me hur ja ska bygga lådan eftersom ja inte e så insatt

Vilka lådor med port till middar då? Det finns program för lådberäkningar. Bara att googla.

googlat men hittar ingen sida där ja kan räkna ut hur många liter lådan borde vara på

Bassiehof
28 december 2020 · 1 777 Inlägg

Men du vet vad ett program är?

Theoz
5 oktober 2022 · 7 Inlägg

Bassiehof skrev:
Men du vet vad ett program är?

Shit va dryg!


Iallafall Alfred, jag har också köpt Midbasar och av anledningen att jag inte tänkte så mycket att det just var Midbasar kikade jag lite på hur man gör för att bygga vanlig bas låda! Men Midbasar ska nog vara en sluten lådan! Vet tyvärr inte så mycket mer! Såg att du frågade samma frågor som mig! Sen snackar folk om program för att räkna ut men dem är bara bullshit! Programmen funkar inte ens!

GLT
Oreggad Ruter Knekt
6 oktober 2022 · 625 Inlägg

Theoz skrev:

Bassiehof skrev:
Men du vet vad ett program är?

Shit va dryg!


Iallafall Alfred, jag har också köpt Midbasar och av anledningen att jag inte tänkte så mycket att det just var Midbasar kikade jag lite på hur man gör för att bygga vanlig bas låda! Men Midbasar ska nog vara en sluten lådan! Vet tyvärr inte så mycket mer! Såg att du frågade samma frågor som mig! Sen snackar folk om program för att räkna ut men dem är bara bullshit! Programmen funkar inte ens!

Programmen funkar fint om man är bekant med att räkna lite själv. Är en konst att bygga en bra låda, extra jobbigt när idioter som han Bassiehof kommer och svarar på frågor.

Mitt tips: bygg rätt volym och stoppa sedan lådan om det låter fel. Antar att det inte är optimal SPL eller SQ som eftersträvas utan bara välljud?

Senast redigerat av Oreggad (6 oktober 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Theoz
18 december 2022 · 7 Inlägg

oreggad skrev:

Theoz skrev:

Bassiehof skrev:
Men du vet vad ett program är?

Shit va dryg!


Iallafall Alfred, jag har också köpt Midbasar och av anledningen att jag inte tänkte så mycket att det just var Midbasar kikade jag lite på hur man gör för att bygga vanlig bas låda! Men Midbasar ska nog vara en sluten lådan! Vet tyvärr inte så mycket mer! Såg att du frågade samma frågor som mig! Sen snackar folk om program för att räkna ut men dem är bara bullshit! Programmen funkar inte ens!

Programmen funkar fint om man är bekant med att räkna lite själv. Är en konst att bygga en bra låda, extra jobbigt när idioter som han Bassiehof kommer och svarar på frågor.

Mitt tips: bygg rätt volym och stoppa sedan lådan om det låter fel. Antar att det inte är optimal SPL eller SQ som eftersträvas utan bara välljud?

Måste ta tillbaka det jag sa om programmen! Men det gäller att hitta rätt! Byggde en egenbaslåda som jag räknade volym på! Spelar riktigt bra och är nöjd med att den fick plats! Sen beror det ju väldigt på vad man vill med grejerna! Jag själv föredrar ju att använda hela elementet och bygga så att man får bra ljud i bilen, vilket då kräver att man lägger lite tid på det! Har ju kompisar som sätter upp en skiva och skruvar i elementen! Dem tappar ju extremt mycket ljud men det skriker ju rätt bra! 😅

GLT
MrHyde
18 december 2022 · 634 Inlägg

Prova WinISD, bra att lära sig programmet om man ska bygga annat i framtiden smile
http://www.linearteam.org/

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang