Fel på bränsle pump? Volvo xc70 2002 bensin

Abbelit0
8 januari 2023 · 3 Inlägg

Mitt första inlägg och rättså ny till bilar så om jag gör nå fel är de uppskattat om jag blir tillrättavisad.

Så jag har en volvo xc70 som för nuvarande inte startar. Har under en lång tid haft lite små el fel med bilen då den har laddat ur lite då och då men inte så ofta att jag gjort nått större åt de förutom att byta de gamla batteriet. Har även med multimeter kollat säkringar då var det lite för mycket på säkringen för bränslepumpen men lät de va för att jag är ny med allt som har med bilar att göra och kände att jag int evisste hur jag skulle fortsätta därifrån

Nu några månader senare så laddade bilen ut igen o jag tog ur batteriet för o ladda upp det. När jag satt tillbaka batteriet i bilen så började ett högt tickande från inuti instrumentpanelen i närheten av ratten. Efter att ha kopplat ur batteriet o sedan suttit tillbaka det så började bilen låta likadant igen då började jag med råd från en kompis rycka säkringar igen. När jag drog ur säkringen till bensinpumpen slutade ljudet helt och efter att ha kommit så långt så vet jag inte riktigt vad jag kan göra mer.

Inga lampor eller nånting inuti bilen reagerar heller påatt batteriet sätts tillbaka från vad jag har märkt.

Skulle vara riktigt tacksam om någon kunnde ge råd om vad som borde göras eller vad jag gjort fel hittils i mitt felsökande. -Albin

Jesper328
8 januari 2023 · 2 371 Inlägg

Sitter reläet till bränslepumpen inuti kupén på dessa?
Skulle isåfall förklara varför tickandet slutar när ni drar ur säkringen.

Tickar det med tändningen avslagen?
Annars så är det förmodligen kasst relä, men om det fortsätter med tändningen avslagen så får ni dyka djupare.

Börja med att kontrollera glapp i reläpanelen, och mellan denna och ECM.
Jag skulle nog föredra att bygla en LED mellan 85/86 på reläpanelen istället för att köra med multimeter.. om det är något tjosan med tillslaget då.

Eller till att börja med: Hur mycket mäter du över batteriet?

Senast redigerat av Jesper328 (8 januari 2023)

Up the RA
Abbelit0
9 januari 2023 · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
Sitter reläet till bränslepumpen inuti kupén på dessa?
Skulle isåfall förklara varför tickandet slutar när ni drar ur säkringen.

Tickar det med tändningen avslagen?
Annars så är det förmodligen kasst relä, men om det fortsätter med tändningen avslagen så får ni dyka djupare.

Börja med att kontrollera glapp i reläpanelen, och mellan denna och ECM.
Jag skulle nog föredra att bygla en LED mellan 85/86 på reläpanelen istället för att köra med multimeter.. om det är något tjosan med tillslaget då.

Eller till att börja med: Hur mycket mäter du över batteriet?

Tack för svar!

Kan kolla hur mycke ja ja mäter över batteriet imorgon. Det låter även utan tändning såfort de är el i bilen så börjar den ticka o ha sig . Kollade också de där med relät o så vitt ja vet sitter alla reläna i bagageutrymet.

Har ingen aning va du menar med att bygla en LED mellan 85/86 men om du tror de hjälper skulle ja gärna försöka.

Senast redigerat av Abbelit0 (9 januari 2023)

Jesper328
9 januari 2023 · 2 371 Inlägg

Allright, då glömmer du det jag sa ovan och återkommer när vi vet vad du har för vilospänning i batteriet. smile

Ett kasst batteri kan orsaka lite flipperspel i bilar.

Up the RA
Abbelit0
10 januari 2023 · 3 Inlägg

Okej har nu kollat batteriet o de ligger på 12.7 är bara några månader gamalt så borde inte va batteriets fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang