Spolarpumpen fungerar inte på Mercedes 190 e 1988

Haidi
8 januari 2023 · 5 Inlägg

Hej finns någon som kan guida mig hur man byter spolarpump på en merca 190 e 1988?

Tips och råd är jag tacksam för o om det finns något relä som man ev även ska byta?

Utmarks-Loke
8 januari 2023 · 5 836 Inlägg

Börja med att mäta om du får någon spänning till pumpen när någon försöker spola, du skall inte hålla på och byta grejer på måfå för då blir det snabbt dyrt

Jesper328
8 januari 2023 · 2 371 Inlägg

Pumpen sitter antagligen långt ner på spolarburken eller i nära anslutning till denna.

När du väl lokaliserat pumpen så lossar du kontaktstycket och mäter så att du får spänning ner dit, och även så att jorden är OK.
Får du ej det så kollar du säkringar och eventuellt relä.
Får du spänning så lossar du pumpen och stoppar i en ny.
Provkör på bänk innan du köper ny kan man också göra.

Up the RA
Haidi
8 januari 2023 · 5 Inlägg

Tack ☺️ jag provar imorgon i dagsljus återkommer

Utmarks-Loke
8 januari 2023 · 5 836 Inlägg

Om pumpen inte snurrar fast den får ström så kan det vara skräp i pumphuset som gör att den sitter fast. Försök rensa i såna fall och se till att det snurrar som det skall. Jag vet inte vad en ny spolarpump kostar men kan man fixa den man har är det ju gratis

Haidi
8 januari 2023 · 5 Inlägg

Ok låter vettigt får kolla imorgon i dagsljus behöver en del annat också till han så bra tips 👍☺️

jaka54
8 januari 2023 · 5 731 Inlägg

Hej!
Eftersom jag har en Audi 100 från 1989 som är jämngammal med din merca så antar jag att det är spolarmotorn som har "ärgat sönder" (det kommer in vatten som får motorn att lägga av). Har renoverat flera såna små elmotorer till min Audi när spolarfunktionen  lagt av. Spolarmotorn sitter på spolarvattenbehållaren på min Audi så jag antar att spolarmotorn  sitter på spolarbehållaren på din Mercedes också

Haidi
9 januari 2023 · 5 Inlägg

Tack för tips o råd ☺️ Säkringen var hel hittade spolarpumpen knackade på den och voilà det funka! Bilen har stått tom i behållaren rätt länge o har inte använts på ett tag så när jag fyllde på behållaren så hände inget vi får se om det håller men verkar som motorn fastnat då den inte använts men ska kolla mäta om den fastnar igen!!! Tack för hjälp 🐕🐾

jaka54
10 januari 2023 · 5 731 Inlägg

Hej!
Spolarmotorn är en enkel Mabuchi motor som är lätt att ta isär.

Haidi
10 januari 2023 · 5 Inlägg

Funkar ännu peppar peppar ☺️

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang