Injection fault renault trafic -14

Pojkpappa4
15 januari 2023 · 4 Inlägg

Renault trafic -14
Först lös check emission, lämnade in blåste rent partikelfilter o bytte glödstift...
Sen slocknade allt .
Sen tändes check emission o check injection, motorlampa o skiftnyckel...slängde i lite rengörning i tanken o då släcktes lamporna men sen nu... ngn vecka senare lyser injections fault, skiftnyckel o stopplampa...motorlampan är dock inte tänd.
Bilen går precis som vanligt och drar inte ojämnt i bränsle...
Bytt bränslefilter o luftat idag ( såg några bubblor) tömde på luft 3 ggr o varje gg tar d längre för lamporna att tändas men likt förbenat kommer dom...
Ser heller inget uppenbart läckage på bränsleslangarna.

Någon som kan hjälpa med nästa steg?

Tacksam för alla tips!

mb_pucken
15 januari 2023 · 5 083 Inlägg

Läst felkoder?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Pojkpappa4
15 januari 2023 · 4 Inlägg

Står bara  p242f  och det gick att läsa av även  innan injector fault o stopplampan blinkade på, alltså av o till sen problemen började ,det finns ingen ny kopplad till dom "nya lamporna"

Jesper328
15 januari 2023 · 2 333 Inlägg

Jadu, felkoden ger ju oss att askhalten i DPF är för hög.
Detta kan väl tvättas ur, jag har dock själv aldrig gjort detta, utan det har blivit byte istället.

Provat att tvinga fram en regenerering?
Alltså ligga mellan 2000-3000rpm i några mil.
Nu kan man ju inte bränna bort askan men det kan vara en ände att börja i.

vad använder du till att läsa felkoder med?

Up the RA
Pojkpappa4
15 januari 2023 · 4 Inlägg

Jag lämnade som sagt in den för en rengöring av partikelfiltret och har även försökt tvinga fram en regenerering och det löste ju sig som sagt tillfälligt men nu verkar det som om den varnar för det igen...
Avläsaren är en enklare variant från biltema.
En av de saker som förbryllar mig är att de olika fel lamporna genereras av samma fel kod!

Senast redigerat av Pojkpappa4 (15 januari 2023)

mb_pucken
16 januari 2023 · 5 083 Inlägg

Skulle kunna vara en felande tryckgivare. Hade du haft möjlighet att läsa realtids data så borde man kunna se om något värde sticker ut.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Pojkpappa4
17 januari 2023 · 4 Inlägg

Detta är den live data som presenterades...
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245275/245275-4e5bb9b44b0d71e5956dee54ad5f1728.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245275/245275-71481afc9dce58a64fd3991e99ccb03d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245275/245275-4b98bfc9fd7b1a6d46fe16f6f4505fff.jpg

Jesper328
17 januari 2023 · 2 333 Inlägg

Det som sticker ut där är ju insugstempen på -40°.
Även att pedallägesgivaren visar 90%, om nu TP står för det.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang