Saab 9-3 fuktiga rutor inne

Bilproblemet
15 januari 2023 · 286 Inlägg

Saab 9-3 så blir rutorna fuktiga på insidan. Kommer värme i bilen, men blir ändå fuktigt. Är det någon som har förslag på vad felet kan vara?

jaka54
15 januari 2023 · 5 729 Inlägg

Antagligen värmeelementet ! Man märker också läckaget om man tittar där luften kommer in  nere vid pedalstället och på mattan. Brukar vara blött där.
Hade likadant fel  på min Audi 100 -89;a i höstas.   Tog isär plastpaketet (tvådelat på Audi 100) där värmeelementet satt och mycket riktigt det läckte!
Lite bökigt att byta själv men det går.
Brorsan som har en likadan Audi 100 Avant  som jag ,fast en -91 turbo har likadant fel. Rutor som immar. Men på hans bil byter vi i värmeelement i vår när det blir lite varmare. Inget roligt att hålla till utomhus med sånt jobb på på vintern. Värmeelement köpte jag på autodoc och  det kostade ca 150-200:-.

Bilproblemet
15 januari 2023 · 286 Inlägg

jaka54 skrev:
Antagligen värmeelementet ! Man märker också läckaget om man tittar där luften kommer in  nere vid pedalstället och på mattan. Brukar vara blött där.
Hade likadant fel  på min Audi 100 -89;a i höstas.   Tog isär plastpaketet (tvådelat på Audi 100) där värmeelementet satt och mycket riktigt det läckte!
Lite bökigt att byta själv men det går.
Brorsan som har en likadan Audi 100 Avant  som jag ,fast en -91 turbo har likadant fel. Rutor som immar. Men på hans bil byter vi i värmeelement i vår när det blir lite varmare. Inget roligt att hålla till utomhus med sånt jobb på på vintern. Värmeelement köpte jag på autodoc och  det kostade ca 150-200:-.

Borde det inte försvinna glykol då?

Jesper328
15 januari 2023 · 2 371 Inlägg

Igensatt dränage till förångaren?
Stående vatten i torkarbaljan, om nu kupéfiltret sitter där?
Släpat in massa snö med skorna - blöta mattor?
Eller immar det igen på vindrutan även fast stått igång ett tag?

Har problem med sambons bil just nu som immar igen snabbt när den står.
Detta har jag löst temporärt med en strumpa kattsand på instrumentbrädan.

Up the RA
Bilproblemet
15 januari 2023 · 286 Inlägg

Jesper328 skrev:
Igensatt dränage till förångaren?
Stående vatten i torkarbaljan, om nu kupéfiltret sitter där?
Släpat in massa snö med skorna - blöta mattor?
Eller immar det igen på vindrutan även fast stått igång ett tag?

Har problem med sambons bil just nu som immar igen snabbt när den står.
Detta har jag löst temporärt med en strumpa kattsand på instrumentbrädan.

Inget av dom felen,

Hamilton
15 januari 2023 · 8 864 Inlägg

Du skriver inte årsmodell på  9-3 så lite svårt att ge råd men är det en -04 eller nyare och du har ACC så låt den vara på även under vintern.

Fotograf på tierpidag.se
torsen
16 januari 2023 · 7 236 Inlägg

Bilproblemet skrev:

jaka54 skrev:
Antagligen värmeelementet ! Man märker också läckaget om man tittar där luften kommer in  nere vid pedalstället och på mattan. Brukar vara blött där.
Hade likadant fel  på min Audi 100 -89;a i höstas.   Tog isär plastpaketet (tvådelat på Audi 100) där värmeelementet satt och mycket riktigt det läckte!
Lite bökigt att byta själv men det går.
Brorsan som har en likadan Audi 100 Avant  som jag ,fast en -91 turbo har likadant fel. Rutor som immar. Men på hans bil byter vi i värmeelement i vår när det blir lite varmare. Inget roligt att hålla till utomhus med sånt jobb på på vintern. Värmeelement köpte jag på autodoc och  det kostade ca 150-200:-.

Borde det inte försvinna glykol då?

Instämmer.
Drag fingret över imman och smaka - sött = glykol.

jaka54
16 januari 2023 · 5 729 Inlägg

Hej!
Att dra fingret över rutan och smaka om det är lite sött kan vara ett sätt att konstatera att det är läckage  i värmeelementet men inte alltid. I mitt fall hade jag ett litet läckage  (under flera år) och rutan blev inte direkt immig utan mer "lite lite kladdig", inte alls mycket utan ytterst ytterst lite.
Jag märkte däremot att det kom lite vätska ut genom nedre ventilationsöppningen ovanför pedalstället men det var ytterst ytterst  lite.  Efter mer är tio år med misstanken att det läckte  så  började det i somras komma mer vätska även ner på mattan på både förar och passagerarsidan ,så i höstas (oktober) tog jag tag i saken och tog isär värmepaketet och tog bort värmeelementet. -Och si det läckte!!!

I mitt fall så märkte jag knapp att glykolen försvann från expansionskärlet, det var mer som att man några gånger om året bara behövde fylla på lite kylarvätska . Jag tolkade det som naturligt eftersom det alltid försvinner lite  kylarvätska. -Men jag hade fel!

I min brors fall (Audi 100 Avant turbo från 1991) så har han under de senaste tre åren märkt att vindrutan  blir  lite" dimmig"  när han kör bilen och att lite av kylarvätskan försvinner (behöver fylla på lite varje månad) och förra helgen kunde vi konstatera att  bägge golvmattorna fram var genomsura av kylarvätska. Inte heller i hans fall  kunde vi känna någon söt smak av glykol när vi drog fingret över vindrutan.

Bild 1 nedan visar värmepaketet på min Audi 100 Avant 2,0E -89 och innanför de två plasthalvorna sitter dels fläktmotorn och dels värmepaketet. För att byta fläktmotor behöver man inte ta isär värmepaketet, det görs enkelt genom att loss kontakter på höger sida och ta bort filter på vänster sida vid batteriet.
Bild 2 nedan visar när vi tog bort värmepaketet på brorsans bil för att byta fläktmotor och sprucket värmepaket. Dumt nog bytte vi då inte värmeelement...
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ddfef0f8715b880486479d3715506849.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-63f8058cbd45d9262548e0625b1d65c9.jpg

Senast redigerat av jaka54 (16 januari 2023)

viccoA
16 januari 2023 · 3 109 Inlägg

Om det inte luktar sött i bilen eller står löv vid framrutan och stoppar dräneringen så kan det vara så enkelt att det är dags att byta kupéluftfiltret.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2023 · 17 477 Inlägg

Har bilen AC? Fungerar den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bilproblemet
16 januari 2023 · 286 Inlägg

Idag funkade det igen, så misstänker återcirkulationen som bråkar

torsen
17 januari 2023 · 7 236 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Saab 9-3 så blir rutorna fuktiga på insidan. Kommer värme i bilen, men blir ändå fuktigt. Är det någon som har förslag på vad felet kan vara?

Hade för många år sedan flera Opel Record.
Om man på dem inte öppnade luckan framför vindrutan hade man automatiskt återcirkulation av luften = INGEN FRISKLUFT = imma på vindrutan.
Även om du inte har ventilationsreglaget inställt på återcirkulation kan något spjäll hakat upp si och fastnat i läge återcirkulation.
Har glömt hur SAAB har det, men finns det en separat spak där du kan välja mellan friskluft och återcirkulation, kolla om spaken går lätt, så som om den inte är ansluten till något spjäll.
Om det ä vajerstyrt så kan vajern ha lossnat - om det är vacuumstyrt kan kanske någon slang ha hoppat av.
Det första har hänt mig på en Suzuki Samurai - det senare på en JEEP Wrangler.
I regel lätt att åtgärda - men svårt att finna felet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang