Bilen känns obehaglig att köra

picanto
17 januari 2023 · 9 Inlägg

Hejhej! Jag har en Kia picanto 2013 som har blivit "obehaglig" att köra. När jag kör så känns det som det kan göra när det är halt ute, att bilen inte riktigt greppar på något konstigt sätt. Väldigt svårt att förklara detta. Bakgrunden är att jag nyligen lagat bromsarna fram på den och problemet började efter det. Kan det vara däcken? Eller något med styrningen som blivit annorlunda och obehaget jag känner inte är kopplat till verkstadsbesöket? När jag släpper ratten vid körning så drar den lite åt höger vilket jag inte tror den gjort innan.

Tacksam för tankar och funderingar, allt gott!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Kan vara så att framhjulen pekar ut lite olika håll. Då blir bilen riktigt skum att köra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
17 januari 2023 · 10 280 Inlägg

Steg ett är att kolla lufttrycket i däcken.

Steg två är en hjulinställning (då märker dom som regel om det finns glapp i lederna).

Det blir inte onormalt varmt vid tex höger fram? Tänker om nå´n broms ligger på, då kan bilen också dra.

Du har inte kört på nå´n kant, kört i nå´n grop eller stått parkerad med svängda hjul och fått ett av hjulen påkört?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
picanto
17 januari 2023 · 9 Inlägg

Tack så mycket för svar smile) Ska göra din checklista där Brådhis, återkommer med resultat! Tack återigen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2023 · 13 742 Inlägg

börja först med att känna att fälgarna sitter fast... har varit med om en liknande känsla på en gammal volvo  den var över hela vägen..   hade just monterat hjulen mindre än 5min innan..  och visste att dom var fast dragna efter alla konstens regler.. 

men det visade sig att det blivit en rostkant längst in mot navet och när man började köra så släppte rosten..   2km bort for ena bakdäcket bort..  alla 4hjulen satt lösa...    jag och kompisen fick ett gott skratt iallfall    han körde bilen först och sa till mig att bilen var svin äklig på vägen..
så jag hoppade in och våldade något överjävligt och konstaterade att bilen var över hela vägen i 130 smile sen sakta jag ner till 50 och då tappade jag bakhjulet..    efter det så stannar jag direkt när något känns konstigt och kollar om hjulen verkligen sitter fast.. ibland får jag göra det flera månader efter jag monterat däcken.     så man lärde sig något iallfall.. så börja med att kolla att framdäcken verkligen sitter faset... för den blir skitsnuskig om dom inte sitter fast.   inte säkert att det ger någon annan ledtråd..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
picanto
20 januari 2023 · 9 Inlägg

Nu har jag kikat lite och däcken sitter som dom ska turligt nog (blev lite nojig över din skräckhistoria där Growe)... igår kollade jag däcktrycket och det såg bra ut. När jag hade kört en bit igårkväll och kom hem märkte jag att bultarna höger fram var varma, samt var bromskivan varm. Så du verkar ha varit något på spåren Brådhis... jag förstår dock inte hur det kan vara problem med bromsarna när jag precis bytt ut dom? Hur kan dom ligga på redan? Känner mig förvirrad...

picanto
20 januari 2023 · 9 Inlägg

Fråga 2: att bromsen ligger på: kan det skapa obehaget jag känner på vägen och isåfall hur?

Utmarks-Loke
20 januari 2023 · 5 840 Inlägg

Vad exakt är bytt på bromsarna? Oftast är det bromsoket som kärvar och det kanske bara blivit bytt bromsbelägg och kanske bromsskiva. Eller så har man inte rengjort spåret som bromsbeläggen skall glida i så de inte kan röra sig ordentligt.

torsen
20 januari 2023 · 7 238 Inlägg

Kanske lite udda och långsökt - men drar mig till minnes att jag i ett program Wheeler Dealer så felsökte man varför en bil "ormade" sig.
Man fann då att hjulpinnskruvarnas splines, som säkrar skruvarna från att rotera i navet, hade mist "tänderna/splines",

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang