Elfel? Ingen ström, sedan startar bilen.

Raginmar
23 januari · 6 Inlägg

Hej,
Börjar med att finns det en tråd med samma problem så hänvisa mig gärna dit..

I övrigt gäller det en Hyundai i30 1.6 CRDi. Årsmodell 2014. Ägt bilen 1,5år utan några problem alls.
Tickar snart över 14000mil. Servad för 1 år sen, då byttes batteriet.

-7⁰c ute. Ingen snö på bilen.

Imorse när jag skulle till jobbet så började det med att jag fick trycka på låsaupp knappen 2-3ggr på nyckeln innan bilen låste upp.

Sedan när jag sätter nyckel i tändningen och vrider om, sedvanligt, för att låta glödstiften tändas till, innan jag startat, så upptäcker jag att allt på instrumentpanelen är svart, utom bältes-lampan.. denna dimmrar snabbt bort efter någon sekund och bilen är helt död.

I detta traskar jag åter in inomhus en snabbis och funderar. När jag går ut igen för att testa på nytt innan jag testar att starta med elkablar från andra bilen, så tänds allt upp som vanligt igen när jag vrider om nyckeln. Dock är klockan återställd till 00:00 1jan.

Jag vrider på nyckeln ytterligare när glödstiftslampan slocknat. Startmotorn tuggar några sekunder, detta också avvikande mot vanligheten då motorn vanligtvis startar direkt. Sedan går bilen igång som den ska..

Nu håller jag tummarna att den startar när jag ska hem från jobbet i eftermiddag.

Vad kan detta bero på? Tänkte att batteriet är klent igen. Men eftersom den startade,nästan som den skulle, under andra försöket så blir jag tveksam på det - eftersom batteriet är hyfsat nytt ännu.

Annan tanke var om det är kylan som bråkat med batteriet. Men den startade utan problem när vi hade -20⁰c för ett gäng veckor sen.

Inte kikat om någon mus ev gnagt på någon kabel. Skulle detta kunna vara ett alternativ?

Tacksam för svar med eventuella förslag. Blir nog att skicka in den tidigt på sin årliga service denna gång..

Senast redigerat av Raginmar (23 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari · 15 913 Inlägg

Batteriet var ju dött. Orsaker finns det gott om. Hur långt kör du varje dag?

En Citroën CX har ingen fysisk kontakt mellan ratten och hjulen.
Raginmar
23 januari · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Batteriet var ju dött. Orsaker finns det gott om. Hur långt kör du varje dag?

Ja det var ju tanken - men om det var dött, var ifrån fick den tillräckligt med ström för att starta sen igen. Funderar på eventuella andra elfel?

Kör 2,5mil enkelväg, till och från jobb - jag ser det inte som massa kortkörningar som skulle kunna mjölka batteriet, men jag kanske har fel i mitt antagande där?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari · 15 913 Inlägg

Raginmar skrev:

Hybrid_ skrev:
Batteriet var ju dött. Orsaker finns det gott om. Hur långt kör du varje dag?

Ja det var ju tanken - men om det var dött, var ifrån fick den tillräckligt med ström för att starta sen igen. Funderar på eventuella andra elfel?

Kör 2,5mil enkelväg, till och från jobb - jag ser det inte som massa kortkörningar som skulle kunna mjölka batteriet, men jag kanske har fel i mitt antagande där?

Det bör räcka om du inte kör stolsvärme/rattvärme och defroster på bakrutan samtidigt. Sen kan det ju vara något enkelt som att handsfacket inte var stängt eller någon lampa i bilen lyste...

En Citroën CX har ingen fysisk kontakt mellan ratten och hjulen.
Raginmar
23 januari · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Raginmar skrev:

Hybrid_ skrev:
Batteriet var ju dött. Orsaker finns det gott om. Hur långt kör du varje dag?

Ja det var ju tanken - men om det var dött, var ifrån fick den tillräckligt med ström för att starta sen igen. Funderar på eventuella andra elfel?

Kör 2,5mil enkelväg, till och från jobb - jag ser det inte som massa kortkörningar som skulle kunna mjölka batteriet, men jag kanske har fel i mitt antagande där?

Det bör räcka om du inte kör stolsvärme/rattvärme och defroster på bakrutan samtidigt. Sen kan det ju vara något enkelt som att handsfacket inte var stängt eller någon lampa i bilen lyste...

Det har jag ju iofs gjort nu under vintern. Så fort motorn dragits igång så starta bägge stolsvärmarna, rattvärme, bakrutedefrosting, blåsa på värme med ACn.

Så allt detta skulle rent krasst kunna mjölka ur batteriet mer än vad generation laddar på under körningarna? Det är inget jag reflekterat över nämligen..

granadadr
23 januari · 6 984 Inlägg

ja,, plus kolla om batteriet mår bra,,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari · 15 913 Inlägg

Rattvärmen är stygg. Den är avsäkrad med 50A...

En Citroën CX har ingen fysisk kontakt mellan ratten och hjulen.
Raginmar
23 januari · 6 Inlägg

Får kika hur batteriet mår när(om? Hehe) jag kommer hem. Även skippa rattvärme, och stolvärmare ett tag, för att se huruvida bilen ter sig piggare.

Tack för förslag, återkommer om hur det gått.
Har någon annan tjomme något förslag eller input så fortsätt gärna posta här. :-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari · 15 913 Inlägg

Raginmar skrev:
Får kika hur batteriet mår när(om? Hehe) jag kommer hem. Även skippa rattvärme, och stolvärmare ett tag, för att se huruvida bilen ter sig piggare.

Tack för förslag, återkommer om hur det gått.
Har någon annan tjomme något förslag eller input så fortsätt gärna posta här. :-)

Ja, börjar vi räkna på hur mycket saker och ting förbrukar i bilen så går du nog back rent energimässigt. Sätt på stolsvärmen en kort stund på förarsidan och hoppa över allt annat.

En Citroën CX har ingen fysisk kontakt mellan ratten och hjulen.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari · 12 442 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Rattvärmen är stygg. Den är avsäkrad med 50A...

skojar du... är det någon korvgrill det där smile

tur man aldrig använder sånt där skräp.. totalt allergisk mot varmt arsel och händer smile


men som sagt batteriet är det första jag skulle ta en titt på innan jag la ner någon som helst tid på nått annat...


jag laddar mitt batteri någon gång ibland av den anledningen att min bil värmer vattnet till kupen med el... så kör man bara korta sträckor är man rökt ganska omgånde

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
23 januari · 5 044 Inlägg

Man börjar alltid med att ladda batteriet när det är sådana problem som beskrivs ovan! Sen kollar man spänningen med Multimeter!
Spänning på batteriet säger inte hela sanningen (man bör också belasta batteriet) men det ger ändå en indikation på hur batteriet mår. Batteriet ska åtminstone ha 12,6V om det är friskt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari · 12 442 Inlägg

jaka54 skrev:
Man börjar alltid med att ladda batteriet när det är sådana problem som beskrivs ovan! Sen kollar man spänningen med Multimeter!
Spänning på batteriet säger inte hela sanningen (man bör också belasta batteriet) men det ger ändå en indikation på hur batteriet mår. Batteriet ska åtminstone ha 12,6V om det är friskt.

mm ladda fullt och gor ett belastningstest   om batteriet ar orginal kan man nastan byta det direkt istallet

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Raginmar
23 januari · 6 Inlägg

Lyckades få igång bilen när jag skulle hem, men upplevde just att radion klippte lite när jag slog på helljus osv. Så ja, allra högst troligt batteriet. Lustigt iom nytt batteri för knappt ett år sedan.

Nu står bilen på laddning iallafall. Men inte varit under huven sedan servicen, utöver fylla på spolarvätska. Då såg det ut såhär på polerna. Misstänker väl egentligen att det är någon form av antioxidationsmedel på dem bara - men dubbelkolla med er som har koll här.

https://i.ibb.co/R2DzWVP/20230123-190711.jpg

Senast redigerat av Raginmar (23 januari )

Brådhis * Voff voff *
24 januari · 9 233 Inlägg

Tycker det låter som dålig kontakt vid polerna... Kolla så verkligen både plus- och minuspol sitter som dom ska.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari · 15 913 Inlägg

Brådhis skrev:
Tycker det låter som dålig kontakt vid polerna... Kolla så verkligen både plus- och minuspol sitter som dom ska.

Oftast så brukar ju startmotorn klicka då men vist, gratis och lätt att kolla. Bara att försöka vrida på batterpolskorna

En Citroën CX har ingen fysisk kontakt mellan ratten och hjulen.
Hegge_
24 januari · 15 Inlägg

Brådhis skrev:
Tycker det låter som dålig kontakt vid polerna... Kolla så verkligen både plus- och minuspol sitter som dom ska.

Exakt vad jag skulle gissa på också. Lossa polerna och kolla så det ser rent och fint ut och dra sedan åt dem ordentligt.

Brådhis * Voff voff *
24 januari · 9 233 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:
Tycker det låter som dålig kontakt vid polerna... Kolla så verkligen både plus- och minuspol sitter som dom ska.

Oftast så brukar ju startmotorn klicka då men vist, gratis och lätt att kolla. Bara att försöka vrida på batterpolskorna

Har faktiskt varit med om flera gånger att bilar slocknat direkt när man belastat dom, dvs innan det ens hinner klicka, för att sedan vakna igen när man fått kontakt vid polskorna. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Lucif3r
24 januari · 1 737 Inlägg

Brådhis skrev:
Har faktiskt varit med om flera gånger att bilar slocknat direkt när man belastat dom, dvs innan det ens hinner klicka, för att sedan vakna igen när man fått kontakt vid polskorna. smile

Jag med, på min V70 t om... Hade pinsamt nog missat att få på polskon ordentligt, så den vibrerade tydligen loss efter ett tag.
Den funkade allt på(interiörbelysning, klocka, osv), ända tills man petade nyckeln till läge 2 - då tvärdog allt. Och självklart mitt ute på byn - pinsamt värre!
Efter "gör om gör rätt" med polskon så funkade allt precis som det skulle igen, och jag lärde mig en läxa(hoppas jag iaf!) tongue

Raginmar
24 januari · 6 Inlägg

Lyckades få i lite ström i batteriet under gårkvällen, men ville inte lämna laddaren ute under natten(just nu nu står ett släp i garaget som tar platsen).

Imorse var bilen just som vanligt igen, tills jag skulle låsa den på jobbet. Då var den trög igen, och fick trycka några gånger på knappen tills lamporna på bilen blinkade till väldigt trött.

När jag kommer hem idag igen så tänker jag då följande; ta bort polskorna från polerna, kontrollera att de är rena så de garanterat får kontakt. Sedan ladda batteriet igen. Imorrn är jag ledig från jobb, så då får den stå och ladda så länge det behövs - laddaren ska även slå över till underhåll när batteriet väl är fulladdat. Så får vi se på nytt igen antingen imorrnkväll eller torsdag. :-) Åter igen, tack för all input. Det uppskattas!

granadadr
24 januari · 6 984 Inlägg

Raginmar skrev:
Lyckades få igång bilen när jag skulle hem, men upplevde just att radion klippte lite när jag slog på helljus osv. Så ja, allra högst troligt batteriet. Lustigt iom nytt batteri för knappt ett år sedan.

Nu står bilen på laddning iallafall. Men inte varit under huven sedan servicen, utöver fylla på spolarvätska. Då såg det ut såhär på polerna. Misstänker väl egentligen att det är någon form av antioxidationsmedel på dem bara - men dubbelkolla med er som har koll här.

https://i.ibb.co/R2DzWVP/20230123-190711.jpg

bytte batteri maj 2021, juni 2022 var det dött,, Varta, så nog kan det hända, ingen garanti om det var 13 mån,, fuck u tänkte jag, men kolla  så den laddar bra,, wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang