Ca50,000kr för en ca15år gammal bil som gått ca 20,000mil.
Nej håll dig borta. Vid 20,000mil börjar oftast alla slitdelar ge upp en efter en och dom eviga dyra reparationerna börjar.
Kan du inte laga själv så köper du antingen en så pass ny bil att den har maskinskadeförsäkring eller en så pass gammal/billig bil så du i värsta fall kan sälja bilen billigt som repobjekt eller skrota om reparationskostnaden blir för hög.
Jag har en likadan Ford Mondeo som den i annonsen, fast årsmodell 2011 Den har knallat på helt okej i min ägo. Rullat 7000 mil på 3 år, från 23000 till strax över 30 nu. Total reparationskostnad under denna period är mindre än 1500 kr
Inte ovanligt med diverse elfel på dessa bilarna dock. Kolla så att alla funktioner verkligen fungerar. Tex den eluppvärmda framrutan, det är ofta avbrott i slingorna där.
Växellådan vill ha oljebyte var 6000e mil för att må bra.
Jag tycker dessutom att den är lite klent utrustad, varken farthållare eller stereo med bluetooth. Prutläge!
Jag har en likadan Ford Mondeo som den i annonsen, fast årsmodell 2011 Den har knallat på helt okej i min ägo. Rullat 7000 mil på 3 år, från 23000 till strax över 30 nu. Total reparationskostnad under denna period är mindre än 1500 kr
Inte ovanligt med diverse elfel på dessa bilarna dock. Kolla så att alla funktioner verkligen fungerar. Tex den eluppvärmda framrutan, det är ofta avbrott i slingorna där.
Växellådan vill ha oljebyte var 6000e mil för att må bra.
Jag tycker dessutom att den är lite klent utrustad, varken farthållare eller stereo med bluetooth. Prutläge!
Tackar för detta!
Har du mer info angående service intervaller? Har den kamrem eller kedja? Vet du fler problem och tips man bör tänka på?
Har du mer info angående service intervaller? Har den kamrem eller kedja? Vet du fler problem och tips man bör tänka på?
Tack på förhand!
Kamrem på dessa, men bytesintervallet är hela 20 000 mil eller 10 år, beroende på vad som händer först. Övrig serviceintervall har jag dålig koll på, byter motorolja och filter var 1500e mil och det har fungerat för mig såhär långt.
I övrigt är det väl som med alla biiar i den här klassen; det individuella skicket kan skilja sig enormt. Provkör och kolla noggrant allting och se till att pruta
2.0TDI är väl den enda vettiga VAG-motorn. DSG skulle jag undvika... vet folk som säger att dom får oförtjänt mycket skit, vilket de antagligen får, MEN nästan varenda bil med DSG-låda som jag har kört har växlat illa och betett sig allmänt konstigt.
Oavsett vad så har båda bilarna gått över 20.000 mil, och är mellan 13-15 år gamla. De där kärrorna är inte värda mer än 25, maximalt 30.
Skulle vilja veta om någon haft liknande innan, om ni vet några vanligt uppkomna fel osv, både fördelar och nackdelar!
Har ni tips på andra bilar eller märken i samma prisklass så får ni gärna ge tips för det också.
Tackar hjärligt på förhand!
Förutom att båda bilarna är för dyra så vill jag varna för Långbrobil. Riktigt oseriöst företag, köpte en bil där abs lampan började lysa under provkörningen. Detta skulle självklart åtgärdas vid köp. Åtgärden var att helt sonika koppla om lampan, när det blev vinter så märkes det tydligt att absen inte fungerade
Jag kommer aldrig sätta min fot i dessa lokaler igen.