Fråga gällande ombesiktning

totte1015
4 februari 2023 · 463 Inlägg

Borde finnas en allmän tråd gällande besiktning, tips, råd, "knep" och liknande men hittade inget relevant.

Hursomhelst, jag har en Golf 2a 16v med körförbud sedan 2007, jag besikta den för nästan en månad sedan men har inte hunnit få bockat av alla 2or då det strulat med leveranser av reservdelar.

Hur borde jag göra nu? Vill ju såklart undvika en helt ny besiktning.
Men om jag inte kommer inom tiden som står i nedre rutan på papperet, vad händer då? Det blir körförbud, men blir det även helt ny besiktning dagen efter det datumet?

Eller kan man åka in med ombesiktning även fast man vet den inte går igenom, och få ytterligare tid på sig?

Lucif3r
5 februari 2023 · 2 207 Inlägg

Du har 2 månader på dig att göra en ombesiktning/efterkontroll, efter det måste du göra en helt ny fullständig besiktning. Detta ska stå på pappret du fick, åtminstonde gör det det på bilprovningen's papper.
Körförbud däremot inträder efter 30 dagar. Det är dock 2 skiljda saker.

totte1015
5 februari 2023 · 463 Inlägg

Lucif3r skrev:
Du har 2 månader på dig att göra en ombesiktning/efterkontroll, efter det måste du göra en helt ny fullständig besiktning. Detta ska stå på pappret du fick, åtminstonde gör det det på bilprovningen's papper.
Körförbud däremot inträder efter 30 dagar. Det är dock 2 skiljda saker.

Ah, jättebra, tack för info.
Körförbudet är ingen fara, pendlar från parkeringen till en verkstad ändå när jag fixar det jag måste.
Om det ger mig en månad till så är det inte större fara.

Jag tittade på papperet nu och du har ju rätt. Står 03 istället för 02, bara jag som missa det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang