Startproblem V60 d3 - 2011

Rofflert
4 februari · 1 Inlägg

Hej på er allihopa!
Vänder mig nu till er mekar-gurus på denna sida efter jag går bet i felsökningen på min v60 här hemma.

Bilen har de senaste 2 månaderna haft startproblem ca 4-5 ggr. Dock har den startat igen efter några minuters vila vid alla tidigare tillfällen, men denna sista gången är den inte villig längre. När väl bilen varit igång efter ett sådant stopp har den gått precis som vanligt igen.

Hemmapulare som man är så har jag gjort felsökning efter min förmåga. Listar den info jag hittills fått fram.

*Startmotorn går runt, men bilen "tänder inte" upplever jag.
*Inget bränsle forsar då jag lossar bränsleledningen vid spridarna eller efter högtryckspumpen (heter den så?) som sitter innan förgreningen ut till spridarna. Vid detta test lossade jag ledningarna vid de två olika ställena och startade motorn för att se om bränsle kom fram.
*Bilen visar mängder av felkoder. Jag har dock fått för mig att detta beror på att jag kört slut på batteriet åtskilliga gånger under denna felsökning?
*Jag har kontrollerat glödstiften genom att lossa på "hättan" och gjort resistansmätning från toppen på glödstiftet och på jord. Ca 0.5 ohm på samtliga. ( bra värden enligt de sidor jag läst på)
*Mätt med en amperemeter på kablage fram till glödstift. Ca 5 ampere vid varje stift vid start.
*Dieselvärmaren fungerar och bränslepumpen går igång när jag startar den. Men vid normal start av bilen upplever jag att pumpen inte går igång som den ska. Bilen startar inte heller om jag får igång pumpen med hjälp av dieselvärmaren, och därpå gör ett startförsök av bilen.
*Försökt starta med diesellocket öppet utan framgång. (fick för mig att det kunde bli vacuum i tanken)

Mina tankar ligger nu i att det eventuellt ligger någon startspärr felaktigt i? Tänker på de gamla traktorerna där stoppen var utdragen.
Finns det några troliga stoppfunktioner på en v60 som kan ställa till problem?
Eller kan det vara själva styrenheten som fått fnatt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 februari · 12 627 Inlägg

får du inget tryck till spridarna så är det något allvarligt fel. 

tryck till spridarna på en comonrail ska du alltid ha även om det blir lite lägre när den står avstängd så har du alltid tryck där när du släpper ett spridarrör. 

kolla felkoderna och både posta dom här och googla dom.  man får mer ledtrådar av felkoderna än vad man kan tro..  men du ska ha tryck i railen och den ska inte bryta den pga startspärrsproblem.. då har man tryck endå men den stannar direkt efter att den startat...   

om nu inte volvo frångår allt som alla andra tillverkare har för sig när dom gör startspärrar smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
5 februari · 5 164 Inlägg

Låter som om bränslepumpen inte funkar eftersom ingen soppa kommer ut när du lossar slangen till spridarna.
Knacka på pumpen så får du se om motorn startar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang