Ingen gnista bytt typ allt Volvo 91- 945 b230fb

Fajenn
8 februari 2023 · 1 Inlägg

Tjena! vänder mig hit nu när hoppet håller på att försvinna. Kollat runt överallt men hittar fan i mig inge mer, börjar bli grå hårig.

Har bytt allt man kan tänka sig (tändningsväg)
 
De jag bytt:
Nytt fördelarlock
Nya tändkablar
Ny tändmodul 2st.
Ny Tändspole (testat med direkt +) Testat med 3 olika
.Dragit ny/egen jord
Nytt ReläKollat säkringar
 Nya stift
Ny vevaxelgivare/hallgivare den har så många namn

Lättare sagt allt i tändnings väg men inte fan kommer det nå gnista ändå. Googlat på både svenska o engelskaforum men inte kommit någon vart. Har dessutom kollat felkoder alla visar 1-1-1. så inga felkoder. Det konstigaste är att Tändspolen inte ger någon gnista fast vi testat med 3 stycken. och 2 av dom har varit 100% fungerade. O vi har kollat med multimeter och den får "utslag". Försökt kolla om jag hittar nått om just 230fb har hall givare inne i fördelarlocket har jag ej hittat. har bytt vevaxelgivaren som sitter under motorn.

Bil jävlen vill inte ge någon jävla gnista, soppa får den smile

simlar
8 februari 2023 · 5 523 Inlägg

Du har LH2.4
VR-givare bakom motorn som läser av svänghjulet.

Tändspolen får tändningsplus på ena stiftet på spolen och andra stiftet jordas när spolen ska ladda upp och jorden bryts sedan när spolen ska skicka gnista.
Detta sköter tändmodulen.
Tändmodulen får signal när den ska aktivera tändspolen från tändningsstyrdonet/tändningsboxen under instrumentbrädan vid rattstången.
Tändningsboxen kräver bland annat varvtalssignal för att veta när den ska aktivera tändmodulen, styrdonet kräver även +12V och jord för att vakna till liv.

Du verkar ju gilla att byta grejjer utan att felsöka så du kan ju prova kasta på en tändningsbox också wink

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang