19 februari 2023
Trådstartare
Har haft mycket problem med styrservot. Det läcker alltid från någonstans och jag hittar då banne mig it från vars.
Först var det några dåliga klämmor, satte dit nya och det slutade läcka i ett tag.
Sen när jag håller på att byta damasker märker jag att det är oljigt igen på underredet, för kanske den tredje gången.
Runt locket och i trösklarna på behållaren var det oljigt, och nivån har sjunkit till under cold max.
Osäker på om det är behållaren som måste bytas, då jag inte ser att det "svettas" som mitt expansionskärl gör. Oljeledningarna/stålrören är snustorra, medans i princip allting vid drivrem/pump/ac är fuktigt med färsk olja.
Så:
slangarna och rör är i bra skick
nya klämmor runtom
behållaren ser OK ut men osäker
Oljelocket? Kanske?
Förstår inte heller varför läckaget verkar komma fram efter att jag har stängt av bilen och låtit den stå i ett tag. Varje gång innan jag stänger av bilen kollar jag efter olja och ser ingenting någonstans, men när jag kolla igen några dagar senare så är det olja runtom.
Professionell hatare