Alla Varningslampor tänds intermittent

Ziggezork
1 mars 2023 · 36 Inlägg

Hej!

Ford Focus 2:a, 2008.

Senaste veckan har det börjat blinka på instrumentpanelen, mätarna går upp och ned och felmeddelande om motorfel och att bilen går in i ”take me home”-läge. Bilen går dock som normalt när detta inträffar och jag märker ingen begränsning vis gaspådrag. Däremot har den vid ett antal tillfällen under samma period varit stendöd vid start.

Jag har fått diverse felkoder som verkar härröra från drivlinan: P0231, P0571, P2121, bland annat, samt U1900 och U2057.

jag har kollat batteri och att det laddar, och även fått bilen felsökt men ingen orsak hittades.

Nån som haft liknande problem?

Mack Forum- och sitemoderator
1 mars 2023 · 26 136 Inlägg

Att generatorn laddar är ju förstås bra, men hur laddat var egentligen batteriet?
Och vad är åldern på batteriet?

Ett dåligt/trött batteri kan ge många symptom.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Ziggezork
2 mars 2023 · 36 Inlägg

Spänningen på tomgång låg mellan ca 12,5 V och ökade upp till ca 13,5 V och med lite gaspådrag uppåt ca 14,4 V, vilospänning ca 11,9-12,3 V. Verkstaden hade också mätt spänningen och inte anmärkt.

vid några tillfällen har bilen inte startat. Den har då varit helt död. Men jag noterade  felkoden ”P1260 - theft detected, vehicle immobilized” och funderar då på om startproblemen kan bero på att stöldsskyddläget aktiverats.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang