Dålig tomgång och ryckig körning Volvo 945 1998

Fabian_07
8 mars 2023 · 20 Inlägg

Hej häromdagen när jag var ute och sladda lite i snö med min 945 ltt så märkte jag efter ett tag att den blev lite ryckig när jag körde normalt.
Man ligger på jämn gas och den rycker till en gång lite då och då, ungefär 5-10 sekunders mellanrum
Sen efter ett tag så drog jag i kopplingen och bilen bar dog men det gick att starta upp den igen men den var svårstartad man behövde pumpa gasen lite för att den skulle gå igång och nu när man startar den så hoppar han igång och dör nästan på direkten men om man gasar till lite så fixar det sig.
Ibland så går tomgången upp till cirka 2000rpm och sen går ner och tillbaka några gånger och ibland skärper den sig och ligger på normal tomgång och ibland så stannar den på 2000rpm

Så undrar om nån vet vad felet kan vara. Har nyligen bytt till bränslechip och monterat en HKS dumpventil och blockerat av orginal dumpen men allt funkade bra tills häromdagen dock var tomgången konstig efter jag hade monterat dumpventil men inte lika illa som nu


Tack på förhand

rolle1200
8 mars 2023 · 9 Inlägg

Styrsystemet brukar väl inte gilla öppna dumpventiler?
testa att köra på orginal dumpen och se om det blir nån skillnad.

Volvo 740 "Glassätarbilen" (1992)
BMW 320i "Brukisen" (2002)
Jesper328
8 mars 2023 · 2 366 Inlägg

Som ovan skribent;
Ta väck den öppna dumpventilen, du släpper ut luft som luftmassemätaren har mätt upp.

Du kan låta original dumpventil vara blockerad.. om det är roliga ljud du är ute efter.

Up the RA
Fabian_07
8 mars 2023 · 20 Inlägg

Det är löst nu det var bara tomgångsventilen som behövde sig en rengöring

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang