Hjul inställning

akosieban
21 mars 2023 · 3 Inlägg

Hallå,

Jag har en funderingar gällande ett ärende jag gjorde.
Gjorde ett byte av spindelled på en verkstad, blev rekommenderat att göra en hjulinställning.

Dom gjorde då hjulinställningen men dom kunden inte fixa vänstra bakhjulet pga fastrostade bultar?
Är det inte ett problem dom borde lösa, då jag betalade för en hjulinställning?.

Eller ligger felet på mig?, Hur ser ni på saken?

Känns bara som att dom vill ha mer pengar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2023 · 13 734 Inlägg

akosieban skrev:
Hallå,

Jag har en funderingar gällande ett ärende jag gjorde.
Gjorde ett byte av spindelled på en verkstad, blev rekommenderat att göra en hjulinställning.

Dom gjorde då hjulinställningen men dom kunden inte fixa vänstra bakhjulet pga fastrostade bultar?
Är det inte ett problem dom borde lösa, då jag betalade för en hjulinställning?.

Eller ligger felet på mig?, Hur ser ni på saken?

Känns bara som att dom vill ha mer pengar.

inget ovanligt att grejer sitter fast..  och det kan man aldrig förutse heller..  hur fel står den efter inställning?

vanligare är dock att det är grejer i framvagnen som sitter fast men klart grejer bak rostar ihop totalt.     det är livet tyvärr brukar dom dessutom säga när man gör inställningen att det tillkommer om grejer sitter fast.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
akosieban
21 mars 2023 · 3 Inlägg

Tack för svar,
Felet ser inte alls stor ut.

MisterAxl
21 mars 2023 · 103 Inlägg

Jag gick igenom samma händelse med ett av mina gamla fordon. Att det inte gick att ställa in hjulinställningen riktigt 100% på grund utav rost, istället blev det så nära 100% som verkstaden kunde komma.
Den enda lösningen egentligen är att få bort rosten på något sätt och sedan göra ännu en hjulinställning så att det blir som det ska vara, och det är inget som verkstaden fixar åt dig samtidigt som det görs en hjulinställning utan då får du göra separata verkstadsbesök.

Skulle tro att skälet bakom detta är att annars får man spendera oerhört mer tid på ett enda fordon som kan innebära byte av del(ar) eller slipning på det som är rostskadat och sen får man då tänka om bilen ens är värd det om rosten sitter överallt och det kan bli diskussioner om vad som ska ingå i en hjulinställning och hur mycket kostnaden ska bli och vad man baserar det på om rosten är minimal eller maximal och så vidare och så vidare...

simlar
21 mars 2023 · 5 524 Inlägg

Fastrostade justeringar ingår inte i en hjulinställning utan är en separat reparation.

Är det bara styrleder som rostat ihop i gängan så man kan värma lös, det bjuder dom flesta på.

Däremot i TS fall så är det mest troligt länkarmens bussning som rostat/ärgat fast i excenterskruven.
Väldigt vanligt, kräver då att man kapar lös länkarmen och monterar ny inkl ny excenterskruv.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jesper328
21 mars 2023 · 2 366 Inlägg

Nej, det är som sagt ett separat arbete.
Ser/känner man att man inte kommer att få loss en skruv eller mutter utan att demontera annat så struntar man i det och går vidare.

Det går liksom inte att lägga tid på sådant när man har flera bilar inbokade på sig.
Har för mig att jag brukade få 60-90 minuter på en fyrhjulsinställning, vilket inkluderar montering av utrustning, ställa in laser & dator, koppla upp diagnostikutrustning, utföra arbetet, dokumentera, samt provköra.

Senast redigerat av Jesper328 (21 mars 2023)

Up the RA
torsen
22 mars 2023 · 7 233 Inlägg

Vad är det för bil och ålder på den?
Gammal BMW?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang