Däck som sticker ut

Techdice
25 mars 2023 · 4 Inlägg

Hej! Jag har ju då införskaffat mig ett set av beg sommardäck med fälgar. Testade på att montera en bak innan jag köpte de och då såg det bra ut. testar sedan att montera en fram en vecka senare hemma och då sticker den ut några mm.'
På det så är däcken 225/50 istället för 225/45 så de är lite högre, kommer det att ta i nånstans eller är det lugnt?
Min fråga är egentligen om jag kan köra med dessa eller om det är helt kört? Tänker på farbror blå då.


Bifogar en bild nedan. Ha i åtanke att när man kollar uppifrån ner måt däcket så är det bara några millimeter som den sticker ut. Insåg nu att på bilden ser det värre ut.

Tacksam för svar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245841/245841-d62eb5be9f5e80a12346fc293017805d.jpg

Senast redigerat av Techdice (25 mars 2023)

Lucif3r
25 mars 2023 · 2 173 Inlägg

Känns som att du köpt fälgar lägre ET än orginal.
Strikt talat så är det inte tillåtet att ha så där, hurvida någon bryr sig är en annan 5a. Det du ev. skulle kunna göra, om det går på bilen i fråga, är att justera cambern lite negativt. Nackdelen är väl att det ev. kan slita däcken mer.

Mossan1
25 mars 2023 · 2 733 Inlägg

Jag fick backning på bilprovningen med en RangeRover med hjulutstick liknande bilden. För säkert 20år sen, men ändå....

Samt, med väldigt fel ET på fälgarna kommer du få märkliga köregenskaper.
Men det brukar förstås inte vara särskilt viktigt för sänkare eller jättefälgmonterare... .

Är det för dig, så byt fälgar.

Är det monterar någonslags spacer för att få fel fälg att "passa" är det lika illa som fel ET. Praktiken samma fel.

Senast redigerat av Mossan1 (25 mars 2023)

jaka54
25 mars 2023 · 5 656 Inlägg

Kollade du ET på fälgarna?

Techdice
25 mars 2023 · 4 Inlägg

Lucif3r skrev:
Känns som att du köpt fälgar lägre ET än orginal.
Strikt talat så är det inte tillåtet att ha så där, hurvida någon bryr sig är en annan 5a. Det du ev. skulle kunna göra, om det går på bilen i fråga, är att justera cambern lite negativt. Nackdelen är väl att det ev. kan slita däcken mer.

Ja, det var ju fel ET visade det sig, visste om det från början därav montera ja de på där bak fast då satt de bra, det är i efterhand jag märkte att framme så stack de ut lite. Et 27 på fälgarna och jag kan ha et38 som längst visar det sig, men de sticker ut nån mm bara om man kollar uppifrån.

Techdice
25 mars 2023 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Kollade du ET på fälgarna?

Ja, visste att det var lägre et än vad mina befintliga däck har, därav testa ja de på innan ja köpte och då satt de bra! Bifogar bild. Men det var i efterhand jag märkte att de stack ut framtill. https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245841/245841-33a9d44339cc33fa3fb84471f5183820.jpg

Lucif3r
26 mars 2023 · 2 173 Inlägg

Brukar vara just fram det skiter sig med ET'n, faktiskt. Så du skulle provat fram och inte bak tongue
Men iaf, där har du ju iaf felet, och det är som sagt inte mycket du kan göra åt det. Tillåtet är det inte... Sen är det ju upp till dig om du vill chansa och hoppas att ingen bryr sig, eller bita i det sura äpplet och skaffa fälgar med rätt ET.

Techdice
29 mars 2023 · 4 Inlägg

Lucif3r skrev:
Brukar vara just fram det skiter sig med ET'n, faktiskt. Så du skulle provat fram och inte bak tongue
Men iaf, där har du ju iaf felet, och det är som sagt inte mycket du kan göra åt det. Tillåtet är det inte... Sen är det ju upp till dig om du vill chansa och hoppas att ingen bryr sig, eller bita i det sura äpplet och skaffa fälgar med rätt ET.

Ja jo, det är det jag är rädd för. Kommer nog att skaffa nya, men är nyfiken på om det vart är att man kan åka fast för det eller om bilen på något vis kommer vara annorlunda? Ta mer stryk på nåt sätt eller något? Vet du något?

Mossan1
29 mars 2023 · 2 733 Inlägg

11mm fel i ET är mycket.

Den kommer nog bli spårkänslig eftersom hjulen är längre ut i geometrin.   
Säkert också dra i ratten och greja när du svänger och gasar eller vid ojämnheter i vägen.

Sen känner det väl på hjullager och spindelleder mer, eftersom det nu blir brytning också eftersom lagret o leden inte är i hjulcentrum. Dvs inte 100% lodräta krafter. 
Är det betydande = ?. Troligen försumbart.  Samma krafter vid sväng.

Senast redigerat av Mossan1 (29 mars 2023)

torsen
29 mars 2023 · 7 189 Inlägg

Du har inte funderat på att flytta över "de nya däcken" till "de gamla fälgarna"?

Lucif3r
29 mars 2023 · 2 173 Inlägg

Techdice skrev:
Ja jo, det är det jag är rädd för. Kommer nog att skaffa nya, men är nyfiken på om det vart är att man kan åka fast för det eller om bilen på något vis kommer vara annorlunda? Ta mer stryk på nåt sätt eller något? Vet du något?

Hjulen/däcken får inte gå utanför skärmkanterna enl. bestämmelser. Det är något besiktningen (ska iaf) slår ned på.
I övrigt ökar det ju risken för stenskott och skit på sidorna av bilen, eller t om uppe på bilen, den kan bli mer spårkänslig, och lite sånna saker.

torsen
29 mars 2023 · 7 189 Inlägg

Har för mig besiktningsreglerna säger att inget av DÄCKMÖNSTRET får INTE skjuta utanför skärmkanten.
Själva däcksidan får "titta ut" - men inte mönstret.
Gränsfall på ena sidan min egen Jimny, som jag höjt i fjädringen, utan att förlänga Panhardstaget.
Finns dom(mot Ranelid) som fäster en självhäftande gummiremsa på skärmkanten under besiktningen.
Kallas för skärmbreddare och finns i olika bredder hos dom(mot Ranelid) som handlar med offroadtillbehör.

Senast redigerat av torsen (1 april 2023)

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
30 mars 2023 · 1 366 Inlägg

Det ser ut som att det är vinterdäck på de svarta fälgarna på bild, så de ska du inte köra med på sommaren. så sälj de hjulen och köp en uppsättning med rätt et och som har sommardäck.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Brådhis * Voff voff *
31 mars 2023 · 10 204 Inlägg

För stora däck, fel ET på fälgarna och dessutom vinterdäck.

Som jag ser det finns det inga som helst poäng i att montera dom där på bilen... Sälj och köp rätt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang