Hitta en lämplig elbil

Phosphorus
13 december 2022 · 2 Inlägg

Min arbetsgivare erbjuder förmånsbil men det måste vara en elbil. Dessvärre har jag dålig koll på vad det finns för utbud.

Jag behöver en elbil som är rymlig i baksätet och som har stort lastutrymme. Den behöver också vara så låg som möjligt så att det är lätt att ta sig in.

Jag kör ca 3000 mil/år.

Finns det någon modell som bättre uppfyller mina krav? Jag förstår att det egentligen är en kombi som jag behöver men dessa finns ju inte som elbil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2022 · 17 478 Inlägg

MG5 är en stor kombi-elbil. Annars är väl folkelbilen nummer ett en KIA E-Niro, ny modell på den sedan i höstas. Kusinen Hyundai Ioniq 5 har ja tagit hem lite priser. KIA EV6 är en stor bil och har prislapp därefter.

Men så låg som möjligt? Det är väl enklare att gå in i en lite högre bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
13 december 2022 · 6 571 Inlägg

Hybrid_ skrev:
MG5 är en stor kombi-elbil. Annars är väl folkelbilen nummer ett en KIA E-Niro.

Men så låg som möjligt? Det är väl enklare att gå in i en lite högre bil?

Mjae, den är typ samma storlek som Golf..eventuellt Polo Kombi

ZS:en lastar mer

Skoda Enyaq har nog störst bagage inom klassen "billig"

De/Dem
Noobnisse
19 december 2022 · 181 Inlägg

Phosphorus skrev:
Min arbetsgivare erbjuder förmånsbil men det måste vara en elbil. Dessvärre har jag dålig koll på vad det finns för utbud.

Jag behöver en elbil som är rymlig i baksätet och som har stort lastutrymme. Den behöver också vara så låg som möjligt så att det är lätt att ta sig in.

Jag kör ca 3000 mil/år.

Finns det någon modell som bättre uppfyller mina krav? Jag förstår att det egentligen är en kombi som jag behöver men dessa finns ju inte som elbil.

Så låg som möjligt? Den enda fördelen med SUV enligt mig är ju att det är lätt att ta sig in och ut.

Har du några räckviddskrav och vad får det kosta?

elektronikfreak tummen mitt i handen
14 april 2023 · 162 Inlägg

Fick TS tag i någon lämplig elbil... eller batteribil som det riktiga namnet kanske borde vara?

Skulle jag leta (ny) elbil så skulle nog faktorer som...

inköpspris
elförbrukning per mil
hur många mil jag i realiteten kommer på en full laddning
hur många procent som minskar av den totala batterieffekten när tempen kryper nedåt nollan och därunder
garanterad livslängd på batterierna där 50% av effekten garanteras

Det finns naturligtvis väldigt många andra faktorer man behöver ta hänsyn till. Detta var väl bara några jag kom på just nu. Att vi rimligen borde sluta köra på fossila bränslen med tanke på att avgaserna påskyndar bl a cancer är jag fullt medveten om. Miljöpåverkan i form av stigande temperaturer är jag däremot tveksam till.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
MickeEng
14 april 2023 · 480 Inlägg

Halllå!

Kanske Renault Megane E-Tech riktigt fin bil, snygg är den också.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
torsen
14 april 2023 · 7 238 Inlägg

Phosphorus skrev:
Den behöver också vara så låg som möjligt så att det är lätt att ta sig in.

Har du aldrig sett eller kört/åkt bil?
Ju lägre, desto svårare att ta sig in i en bil - och ÄNNU VÄRRE att ta sig ut.

torsen
14 april 2023 · 7 238 Inlägg

elektronikfreak skrev:
Fick TS tag i någon lämplig elbil... eller batteribil som det riktiga namnet kanske borde vara?

Det finns naturligtvis väldigt många andra faktorer man behöver ta hänsyn till.  Att vi rimligen borde sluta köra på fossila bränslen med tanke på att avgaserna påskyndar bl a cancer är jag fullt medveten om. Miljöpåverkan i form av stigande temperaturer är jag däremot tveksam till.

Rätt så - batteribil bör det heta.
Inte så värst många år sedan Volvo fick åtgärda bilarna med batteriet bak - då elallergien spred sig som en pandemi.
Hur har alla elalergiker det nu, när fler och fler bussar blir batteridrivna.
För att inte tala om tunnelbanetåg, pendeltåg och vanliga tåg.

Borde inte batteribilar förbjudas med tanke på alla elalergiker?
Eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang