Dacia Lodgy 2017 1,5dci 109hk om vindrute spolarpump o kamrem

anderswien
13 april 2023 · 11 Inlägg

Hej! Min spolarvätska tog slut i vintras. Fyllde på först efter en månad och då funkade den aldrig. Kollade upp detta först igår , 3 månader gått spolarvätskan tog slut.  Pumpen går dvs den viner när man drar i reglaget. Jag trodde det var stopp i munstyckena på motorhuven o tog tryckluften och ut kom det sista av spolarvätska som fanns i slangen.  Men inget kom ifrån pumpen i alla fall när jag testkörde sen. Så jag tog loss pumpen o tog tryckluft rakt in i plastmustycket men det var tvärstopp. Sedan ledde jag in vattenslangen med fullt tryck in där spolarpumpen tar in vattnet ifrån spolarbehållaren, lät även spolarpumpsmotorn arbeta men inget kom ut ifrån den.  Har den helt ärjat ihop? Funderade på att låta den stå i bensin ett tag men är det lönt? Har inte nästgårds till att köpa reservdel så funderade på om nån vet hur det kan vara så tätt i pumpen har aldrig råkat ut för detta. Ofta brukar det ju vara att spolarmotorn är trasig men inte denna gång. Den har ju två utgångar dvs en till bakrutan o en till fram, ingen funkar.

Såhär ser den ut
https://www.bildelar-online.se/2117458-meyle


Vet någon när kamrem ska bytas på min bil?
Såg trångt o jäkligt ut att göra det själv. Har alltid gjort det på bilar själv men då var de ifrån 2000 o bakåt i tiden. Nåt tips där bra o veta vore kanon.
Tack, Anders


OBS! Köper ny pump o kollade upp via Bilia att det var 12000mil.

Senast redigerat av anderswien (14 april 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april 2023 · 17 516 Inlägg

anderswien skrev:
Hej! Min spolarvätska tog slut i vintras. Fyllde på först efter en månad och då funkade den aldrig. Kollade upp detta först igår , 3 månader gått spolarvätskan tog slut.  Pumpen går dvs den viner när man drar i reglaget. Jag trodde det var stopp i munstyckena på motorhuven o tog tryckluften och ut kom det sista av spolarvätska som fanns i slangen.  Men inget kom ifrån pumpen i alla fall när jag testkörde sen. Så jag tog loss pumpen o tog tryckluft rakt in i plastmustycket men det var tvärstopp. Sedan ledde jag in vattenslangen med fullt tryck in där spolarpumpen tar in vattnet ifrån spolarbehållaren, lät även spolarpumpsmotorn arbeta men inget kom ut ifrån den.  Har den helt ärjat ihop? Funderade på att låta den stå i bensin ett tag men är det lönt? Har inte nästgårds till att köpa reservdel så funderade på om nån vet hur det kan vara så tätt i pumpen har aldrig råkat ut för detta. Ofta brukar det ju vara att spolarmotorn är trasig men inte denna gång. Den har ju två utgångar dvs en till bakrutan o en till fram, ingen funkar.

Såhär ser den ut
https://www.bildelar-online.se/2117458-meyle


Vet någon när kamrem ska bytas på min bil?
Såg trångt o jäkligt ut att göra det själv. Har alltid gjort det på bilar själv men då var de ifrån 2000 o bakåt i tiden. Nåt tips där bra o veta vore kanon.
Tack, Anders

Hm. Det bör ju sitta någon T-ventil någonstans? Som bestämmer om spolarvätskan ska fram eller bak... Är den körd så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kvantfysik
13 april 2023 · 65 Inlägg

kamremsintervall på 1,5 DCI brukar vara 16.000 mil eller 6 år, det som inträffar först.

jaka54
14 april 2023 · 5 759 Inlägg

Ta isär pumpen och kolla elmotorn inuti!  Har gjort det på min egen Audi 100 ett flertal gånger och då har det varit elmotorn som ärgat . Efter rengöring  av kollektor och smörjning har den fungerat bra igen.

anderswien
14 april 2023 · 11 Inlägg

Pumpen går ju den viner så det måste ju vara skoveln som pajat? Köper ny pump o kollade upp via Bilia att det var 12000mil. Kan ju testa o se om jag får isär den men den ser ganska omeckbar ut måste såga sönder den ser det ut som....

Senast redigerat av anderswien (14 april 2023)

jaka54
14 april 2023 · 5 759 Inlägg

Har de en gång fått i elmotorn går det att få ur den!  Kolla efter en skarv på plasthöljet och bänd med en skruvmejsel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2023 · 17 516 Inlägg

jaka54 skrev:
Har de en gång fått i elmotorn går det att få ur den!  Kolla efter en skarv på plasthöljet och bänd med en skruvmejsel.

Nja. Dagens grejer är rätt "helgjutna".  Att du kan pilla isär pumpen på din gamla Audi köper jag rakt av!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
anderswien
24 april 2023 · 11 Inlägg

jaka54 skrev:
Har de en gång fått i elmotorn går det att få ur den!  Kolla efter en skarv på plasthöljet och bänd med en skruvmejsel.

Det stämde faktiskt fick isär den. Motorn går men den kan inte pumpa vatten trots direktinmatning från vattenslang tryckluft mm. Så den fick åka till skroten den pumpen

Jesper328
24 april 2023 · 2 382 Inlägg

Rätt så simpla att byta kamrem på dessa rovor.
Man låser kamdrev och vevaxel med varsitt don.

Har för mig att specad tid är 2,5 - 3 timmar från att bilen rullar in tills det att den rullar ut.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang