Jag köper det mesta av mina delar från trodo. Men handlar man saker som inte kommer i en överprisad orginalkartong gäller det att man har koll själv.
Lambdasonder t ex kan i många bilar vara EXTREMT kinkiga med att det är exakt rätt sond, där duger inte vad som helst...
Att bara skriva in reg.nummer och hoppas att man får en passande del funkar sällan speciellt bra i praktiken...
Håller med om att själva sonden oftast inte är problemet, även om det så klart händer titt som tätt. Det som brukar pajja i sonden är förvärmningen, vilket *egentligen* inte har någon super-duper viktig funktion, bilen går fullt tillräckligt bra ändå, det tar bara längre tid innan lambdaregleringen hoppar igång(+ lysande miljölampa/varningsmedelande och felkoder).
Felkod för luft/bränsle-blandningen är i regel något helt annat fel. Fel på signalerna från lambdan är ofta kabelfel.
Det finns felkoder på just signalerna, så jag skulle börja med att kontrollera kablaget.
Oförbränt bränsle dödar katten relativt snabbt, men är det så att det är massa oförbränt bränsle med i avgaserna så kommer den bakre lambdan skrika halsen av sig(=felkod, samt lysande miljölampa/medelande)...
Ett läckage på avgasröret före första sonden kan göra, och gör, att lambdan tror att motorn går snålt, fetar på med herrejösses mycket bränsle trots att det faktiskt inte behövs, med resultat därefter...