2093
Sök

Byta lambdasonden

9 Inlägg
27 april 2023
Trådstartare
#1
Hej
Jag har en Peugeot 207 årsmodell 2010 och var o beslutade bilen. Fick anmärkning på avgasvärdena som var dåliga…. Se bild

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246064/246064-4db681a5fe01e546308cc46fb59d4ed5.jpg

Dom tog sedan fram en e-diagnos, se bild

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246064/246064-12ec2efaa366d40a93d9585cccbe72d4.jpg

Det lutar åt att jag behöver byta lambdasonden som sitter före katalysatorn?

En idiotfråga men hur vet jag vilken sond som sitter före/efter?

Jag har hittat en lambdasond som sitter under bilen på avgassystemet, ganska nära motorn. Man ser den bara när man kryper under bilen.

Sen ska det finnas en som sitter lite högre upp i motorn och den ska man kunna se när man öppnar motorhuven.

Vilken är vilken?

2 456 Inlägg
27 april 2023
#2
"före" = närmast motorn, "efter" = längst bort from motorn.

... Och så sitter det givetvis en ofta stor fet klump till katalysator mellan sonderna... Eller ja, den bakre sonden är ofta skruvad i katten, i bakersta kammaren.


9 Inlägg
27 april 2023
Trådstartare
#3
Lucif3r skrev:
"före" = närmast motorn, "efter" = längst bort from motorn.

... Och så sitter det givetvis en ofta stor fet klump till katalysator mellan sonderna... Eller ja, den bakre sonden är ofta skruvad i katten, i bakersta kammaren.

Tack!

9 Inlägg
28 april 2023
Trådstartare
#4
Var handlar ni reservdelar på nätet?
Jag tänkte beställa lambdasonden på nätet, men blev osäker när det fanns så många att välja på. Jag skrev in mitt regnummer och då dyker det upp 100 tals olika lambdasonder?
Har ni några förslag hur man ska göra så man köper rätt? Sitter det något artnr på den gamla sonden som man kan utgå ifrån?

2 852 Inlägg
28 april 2023
#5
Alfons74 skrev:
Var handlar ni reservdelar på nätet?
Jag tänkte beställa lambdasonden på nätet, men blev osäker när det fanns så många att välja på. Jag skrev in mitt regnummer och då dyker det upp 100 tals olika lambdasonder?
Har ni några förslag hur man ska göra så man köper rätt? Sitter det något artnr på den gamla sonden som man kan utgå ifrån?

Jag köper alltid original när det gäller givare som lamdasonder och ABS-givare och liknande.

De är lite dyrare men då passar dom och funkar. Beställt billiga på nätet men då har det varit problem. Man får vad man betalar för, så är det.

3 675 Inlägg
28 april 2023
#6
Jag håller fullständigt med föregående.
Köp en orginalsond ELLER en som är 100% matchande.
Och med matchande menas inte kontakten eller kabellängden utan även värmetal, osv.
Kan finnas nummer på den.
Osäker = pröjsa för orginal för att slippa slänga pengar i sjön.

I dom allra flesta fall är det INTE lamdasonder som felar när avgasvärden är åt pipan.
Men alla felkoderna tillsammans ger i just detta fallet indikation om att den ev är död eller igensotad.  Igensotad blir den bara som följdfel.

Tyvärr är ett sondbyte INTE en garanti för att felet är löst. Men kan vara boven.
Även en LMM skulle kunna orsaka detta om den mäter luftmängden galet. Flera av koderna menar att systemet gör för snålt = lamdasonden fetar på till sin maxparameter där felkoden sätts. Med det ohemula COvärdet går den bevisligen INTE för snålt, och, jag tycker lamdan borde nått maxparameter utan att CO ballat ur så hemskt.
Och jag tycker en 2010 skulle tycka att luftvärderna vore orimliga och sätta felkod på det.
Såvida den inte har öppet inoljat luftfilter eftermonterat som kladdat igen LMM.....

Lamdasonder pajar inte ofta ang just bränsleblandningen, men här pekar det faktiskt på den mer än vanligt.
Ingen garanti.

Kat'en kan ha tagit stryk om det pågått länge, så därför KAN det vara LMM som är boven och en nu helt kass kat skapar indikationen lamdasond.
Men börja med sonden är inte idiotiskt i detta fallet.
Senast redigerat av Mossan1 (28 april 2023)

6 481 Inlägg
28 april 2023
#7
Brukar köpa från eBay, Autodoc eller Skruvat.se .
Att bara tro att angivet reg nummer ska ge rätt reservdel funkar inte utan jag brukar söka på reservdelens nummer och den får jag från siten 7zap.com  när det gäller min Audi 100 avant 2,0E från 1989 eller Audi TT från 2004. Problemet är att 7zap.com inte anger alla  årsmodeller för alla bilmärken. Så här ser det ut för min Audi 100.
Exempel:
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 0/1989-79/


2 456 Inlägg
28 april 2023
#8
Jag köper det mesta av mina delar från trodo. Men handlar man saker som inte kommer i en överprisad orginalkartong gäller det att man har koll själv.
Lambdasonder t ex kan i många bilar vara EXTREMT kinkiga med att det är exakt rätt sond, där duger inte vad som helst...
Att bara skriva in reg.nummer och hoppas att man får en passande del funkar sällan speciellt bra i praktiken...

Håller med om att själva sonden oftast inte är problemet, även om det så klart händer titt som tätt. Det som brukar pajja i sonden är förvärmningen, vilket *egentligen* inte har någon super-duper viktig funktion, bilen går fullt tillräckligt bra ändå, det tar bara längre tid innan lambdaregleringen hoppar igång(+ lysande miljölampa/varningsmedelande och felkoder).
Felkod för luft/bränsle-blandningen är i regel något helt annat fel. Fel på signalerna från lambdan är ofta kabelfel.
Det finns felkoder på just signalerna, så jag skulle börja med att kontrollera kablaget.

Oförbränt bränsle dödar katten relativt snabbt, men är det så att det är massa oförbränt bränsle med i avgaserna så kommer den bakre lambdan skrika halsen av sig(=felkod, samt lysande miljölampa/medelande)...

Ett läckage på avgasröret före första sonden kan göra, och gör, att lambdan tror att motorn går snålt, fetar på med herrejösses mycket bränsle trots att det faktiskt inte behövs, med resultat därefter...


9 Inlägg
28 april 2023
Trådstartare
#9
Tack för alla svar! Det får bli en originalsond att börja med så får jag hoppas att det räcker


Sök