4357
Sök

"fulrenovera" en b230f eller byta ut med lågmilare?

716 Inlägg
14 maj 2023
Trådstartare
#1
Har en 740 GLT med b230f. Motorn har gått runt 60000 mil. Tänkte fixa upp bilen inför antingen att sälja eller köra vidare.

Tänkte renovera toppen och lite annat då den läcker som ett såll just nu och har lite av ett eget liv, men kom på att det kanske är rent utav lättare att bara byta ut motorn!

Har aldrig bytt motorn i en 740 tidigare, men vad skulle ni säga är mer värt utifrån arbetsbördan? Renovera eller byta ut?

Professionell hatare

3 862 Inlägg
14 maj 2023
#2
Vad är det som läcker och hur ter det sig?
Varför just toppen?

Hur är kompen i den?
Är den jämn och bra och oljetryck ok så... inget problem.

En begagnad rödblockare är ju inte nödvändigtvis bättre än den du har i bilen nu bara för den har gått 60k mil.
Dom blir så ofta spöade av klåpare och taskigt servade på det.

716 Inlägg
14 maj 2023
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Vad är det som läcker och hur ter det sig?
Varför just toppen?

Hur är kompen i den?
Är den jämn och bra och oljetryck ok så... inget problem.

En begagnad rödblockare är ju inte nödvändigtvis bättre än den du har i bilen nu bara för den har gått 60k mil.
Dom blir så ofta spöade av klåpare och taskigt servade på det.

Topplockspackning, ventilkåpan, metall-klingande ljud vid uppstart och säkert tusen andra saker. Finns en stor risk att blocket överhettades rejält vid senaste körning.

Men har hittat en b230f från en bilskrot i närheten för 5000kr, och då har den gått 19000 mil. 

Har ingen aning vad det kostar att plana toppen osv, men med allt annat som ska köpas in så kommer jag upp i några tusen.
Senast redigerat av Blanke (14 maj 2023)

Professionell hatare

5 918 Inlägg
14 maj 2023
#4
Snikrenovering är för mig att ta ut motorn ur bilen, ta isär motorn och hona cylindrar med honingsverktyg från biltema, nya kolvringar, nya lager, nya packboxar och packningar.
Då även ta isär toppen och slipa in ventilerna samt montera nya ventiltätningar.

Det kostar ca 3000-4000kr i enbart delar sen tillkommer alla verktyg och det mekaniska kunnandet eller viljan att lära sig och pengar att lägga ut om man misslyckas pga t.ex bristande kunskap eller att motorn är i sämre skick än förväntat så man lik förbannat får köpa en begagnad motor i bättre skick wink

Så är ju då inte helt dumt att byta komplett motor ifall den motorn man köper är i bättre skick.
Men krävs ju då ett lämpligt ställe att mecka i bilen på samt verktygen som krävs för motorbytet.


2 855 Inlägg
14 maj 2023
#5
Jag skulle inte tveka och byta ut motorn till en som gått 19000 mil. 5000 kr är ju inte jättemycket om man nu tänker på att renovera den som sitter där.

Frågan är bara hur länge den stått still den motorn på skroten. Kamrem ska väl bytas iallafall, sen packboxar kan ju va bra och få nya. Åtminstone den vid veven innanför svänghjulet.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
15 maj 2023
#6
Byt motor smile sen renoverar du den du har, då har du en jäkligt fin spis tills nästa gång det är dags


716 Inlägg
15 maj 2023
Trådstartare
#7
SportPilot skrev:
Byt motor smile sen renoverar du den du har, då har du en jäkligt fin spis tills nästa gång det är dags

Fick just den tanken igår faktiskt! Byta ut motorn lite snabbt, sen spara den gamla och renovera upp den för framtida projekt.

Professionell hatare


Sök