Kör med Biltemas billiga Mig och flusståd. Rostlagat en hel del nu och det går allt. Men visst är det lätt som en plätt att bränna hål. Punkt är det som gäller. Man kan få flytta och sätta en här, en där osv tills man fått "helsvets" med punkter. Nedställd i botten går den ned till 0.7 om man är försiktig. (Små punkter)
Smått impad, med tanke på priset.
Men punkta så i tunnplåt fick man göra med den ESAB MIG jag hade förr (med gas) också. Men den brann upp. Den var också känsligare om det inte var helt rent. Samt utomhus var det ju nästan hopplöst för gasen blåste bort bara luften rörde sig, typ.
Finner flusstråden mer allsidig som den bondesvetsare man är som ofta är utomhus.
Krsfitgare konstruktioner som snöploge, traktorvagnar och dyl har jag alltid pinne. (MMA)
Ska man svetsa där hållfastigheten är mycket viktig (typ störtbågar), eller sin petnoga plåtrestaurering av veteranbil kör man med gas givetvis. Ska man få två saker ihop, samt ofta är ute i vädret är flusstråden fullt duglig.
Samt, finns det tråd kan man svetsa.
Inte tråd OCH gas, där man också snabbt stänger vid tuben även vid kortare uppehåll utfall den sviiindyra gasen ev läcker ut lite.....
Senast redigerat av Mossan1 (18 maj 2023)