Mig-svets Meec 120a inställning?

Raggarn84
17 maj 2023 · 387 Inlägg

Jag har en Meec migsvets 120a sedan många år tillbaka.
Jag har inte helt kommit på rätt inställning. Det brukar sluta med att jag svetsar så för det bli som det blir. Jag tycker den bränner hål så lätt (även vid punkt svets).

Jag har 2 knappar och hastighetsreglage.

På ena knappen står det 1 och 2
På andra knappen står det min och max.
I instruktionsboken står det att 1 & 2 är spännings väljare. 1= hög och 2=låg

Min och max knappen står inte med..

Just nu har jag Biltemas flusstråd..

Någon som har liknande svets och kan berätta lite hur ni ställt in den.

(Svetsar typ 0,7-1mm bilplåt)

Lucif3r
17 maj 2023 · 2 219 Inlägg

Svetsen är inte lämplig för dom plåtarna, och flusstråd överlag är inte lämpligt för så tunna plåtar.
Ta sen att det knappt finns en enda inställning på den värd namnet så har du ett utmärkt recept på misslyckande.

För att ha en suck att svetsa så tunn plåt som 0.7 lär man allt gå ner både i styrka(lägre än vad din kan) och ner i tråddimension, typ 0.6mm. Men även då kommer det bränna hål hur lätt som helst..

Du har, tyvärr, fel svets för fel jobb.

Raggarn84
18 maj 2023 · 387 Inlägg

Lucif3r skrev:
Svetsen är inte lämplig för dom plåtarna, och flusstråd överlag är inte lämpligt för så tunna plåtar.
Ta sen att det knappt finns en enda inställning på den värd namnet så har du ett utmärkt recept på misslyckande.

För att ha en suck att svetsa så tunn plåt som 0.7 lär man allt gå ner både i styrka(lägre än vad din kan) och ner i tråddimension, typ 0.6mm. Men även då kommer det bränna hål hur lätt som helst..

Du har, tyvärr, fel svets för fel jobb.

Jag köpte den för många år sedan då jag skulle svetsa avgassystem (vilket den fungerade bra till) och det var det ekonomin räckte till.
Det stod i informationen om svetsen iallafall "Lämplig för svetsning i olika typer av tunnplåt, t.ex. bilplåt".
Får väl se om jag kan köpa en bättre svets som klarar det, med gas.. men de är så jäkla dyra..

uhlin
18 maj 2023 · 2 834 Inlägg

En begagnad svets behöver inte kosta skjortan. Men dessa billiga meec och biltema svetsar är inte mycket till... man får vad man betalar för.

Jag själv har en Esab smashweld 180 som funkar helt perfekt till bilplåt och även lite grövre material.  Kika på en sån.

torsen
18 maj 2023 · 7 264 Inlägg

Kan du inte ställa in trådmatningen?
F ö rekommenderar jag att du använder "riktig" = homogen svetstråd - helst 1 mm.
Men din lågbudgetsvets kanske inte kan hantera skyddsgas(Argon/blandgas).

Biltemas MIG-svetstråd har jag dålig erfarenhet av.
En lördag, när ordinarie leverantör av tråd hade stängt, dristade jag mig till att köpa Biltemas tråd, som tur var liten rulle!
Trådmatningen fungerade allt annat än tillfredsställande med den tråden.
Tråden hade en beläggning som "flagade" och samlades på matningshjulen så att dessa slirade på tråden.
Spände åt hårdare, men det hjälpte inte mycket.
Några år sedan så tråden kanske blivit bättre nu för tiden?
Har själv en "riktig", 40 år gammal, ESAB - som jag köpte ny och som aldrig gjort mig besviken.
Men hade jag haft råd hade köpt en Kemppi i stället.

Man får ALLTID vad man betalar för - i synnerhet svetsar.

B t w - någon som provat Dillon?
Jag har - men kom aldrig underfund med den.
Såg demonstration på Tekniska Mässan där en man utan problem svetsade ölburkar av aluminium med Dillon.
Polarn köpte en Dillon, den som jag och han provade - men som han lämnade tillbaka.
Vi försökte svetsa bilplåt.

Utmarks-Loke
18 maj 2023 · 5 860 Inlägg

Jag svetsade upp ramen på en ford transit med pinnsvets en gång, den plåten är bara marginellt tjockare än vanlig bilplåt. Det går att svetsa plåt med biltemas billiga mig också, men man skall vara jäkligt försiktig och bara göra en mängd punktsvetsar efter varandra, att försöka svetsa strängar kan man glömma

Jesper328
18 maj 2023 · 2 382 Inlägg

Jag har en Sungoldpower(???), aja något skräp jag hittade på Amazon för en tusenlapp iallafall.
Enfas, 150A står det.
Även den har 1&2, Min&Max, samt trådmatning.

Med den så har jag med 0.6 tråd lyckats svetsa tunnplåt rätt så bra.
Nu i veckan så rostlagade jag en Saab 99 när tråden tog slut för mig, och jag behövde ha tråd snabbt så jag for iväg till Jula och köpte deras Stanley 0.9mm.
Och oj vilken skillnad det blev jämfört mot kinatrådarna jag tidigare använt.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … lsrc=aw.ds

Förövrigt på kör jag mina inställningar på 1, Min, och runt 1,5 på trådmatningen.
Går nästan att helsvetsa 1mm plåt då utan att elda upp det.

Up the RA
jaka54
18 maj 2023 · 5 760 Inlägg

Rekommenderar Mig -svets med gas!

Lucif3r
18 maj 2023 · 2 219 Inlägg

Raggarn84 skrev:
Jag köpte den för många år sedan då jag skulle svetsa avgassystem (vilket den fungerade bra till) och det var det ekonomin räckte till.
Det stod i informationen om svetsen iallafall "Lämplig för svetsning i olika typer av tunnplåt, t.ex. bilplåt".
Får väl se om jag kan köpa en bättre svets som klarar det, med gas.. men de är så jäkla dyra..

Ett avgassystem är ju dock normalt sett ungefär 5 gånger så tjock som plåten du försöker svetsa smile

Men vill du ha en billig svets med fullgod styrka, inställningar, osv, kan jag rekommendera julas 'nya' meec svets https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … ts-016793/

Mycket maskin för pengarna, rymmer 5kg trådsspolar, gas. Enda nackdelen(fast jag tycker det är en stor fördel) är att löprullen som medföljer är för 0.8/0.6mm tråd, dom flesta flussfyllda trådarna är 0.9+ om man prompt ska ha gasfritt, samt att det inte ens ingår elektrodhållare för pinnsvetsning.
Inget man svetsar 10mm industristål med kanske, men för all plåt man stöter på på bilar är det mer än tillräckligt. Steglös strömjustering är guld värd när man svetsar tunnt.

Mossan1
18 maj 2023 · 2 844 Inlägg

Kör med Biltemas billiga Mig och flusståd. Rostlagat en hel del nu och det går allt.  Men visst är det lätt som en plätt att bränna hål. Punkt är det som gäller.  Man kan få flytta och sätta en här, en där osv tills man fått "helsvets" med punkter. Nedställd i botten går den ned till 0.7 om man är försiktig. (Små punkter)
Smått impad, med tanke på priset.

Men punkta så i tunnplåt fick man göra med den ESAB MIG jag hade förr (med gas) också. Men den brann upp.  Den var också känsligare om det inte var helt rent. Samt utomhus var det ju nästan hopplöst för gasen blåste bort bara luften rörde sig, typ.
Finner flusstråden mer allsidig som den bondesvetsare man är som ofta är utomhus.

Krsfitgare konstruktioner som snöploge, traktorvagnar och dyl har jag alltid pinne. (MMA)

Ska man svetsa där hållfastigheten är mycket viktig (typ störtbågar), eller sin petnoga plåtrestaurering av veteranbil   kör man med gas givetvis.  Ska man få två saker ihop, samt ofta är ute i vädret är flusstråden fullt duglig.
Samt, finns det tråd kan man svetsa.
Inte tråd OCH gas, där man också snabbt stänger vid tuben även vid kortare uppehåll  utfall den sviiindyra gasen ev läcker ut lite.....

Senast redigerat av Mossan1 (18 maj 2023)

torsen
19 maj 2023 · 7 264 Inlägg

Mossan1 skrev:
Samt utomhus var det ju nästan hopplöst för gasen blåste bort bara luften rörde sig, typ.
Finner flusstråden mer allsidig som den bondesvetsare man är som ofta är utomhus.

Mossan1 har helt rätt.
MIG:a utomhus när det blåser - då kan man lika bra stänga av gasen - eller sluta svetsa - för det blir väldigt dålig svets.
Men att MIG:a med flusstråd inomhus, utan punktutsug, är livsfarligt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang