Försäkring

passatmaffia
23 maj 2023 · 97 Inlägg

Tja har en fråga har en bil med kapade fjädrar(sänkt med andra ord)

Vi säger att jag jag skulle köra in i en älg eller krocka eller något,jag har inte gjort något fel
Får jag fortfarande ut något på försäkringen fast det är kapade?är ju medveten om att det är en kraftig ner värdering att det är kapade men läre väll få ut något ändå?

Inget försäkringsbedrägeri eller något pågång.var bara nära nyss att köra in i en älg och sen började ja fundera på dedär 😂

Svenska_bil
23 maj 2023 · 218 Inlägg

Ja det får du.

Mack Forum- och sitemoderator
23 maj 2023 · 26 150 Inlägg

Beror väl på hur mycket kapade dom är tycker ju jag?
Är de så kapade att de mest bara är för utsmyckning och bilen i fråga är så trafikfarlig att det inte hade spelat någon roll om du plockat älgen på vägen eller i diket så lär ju försäkringsbolaget bli varse om bilens modifierade skick (via tex polisen om de kommer till platsen) och du sitter i skiten..

Eller tänker jag fel här, någon?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
passatmaffia
23 maj 2023 · 97 Inlägg

Mack skrev:
Beror väl på hur mycket kapade dom är tycker ju jag?
Är de så kapade att de mest bara är för utsmyckning och bilen i fråga är så trafikfarlig att det inte hade spelat någon roll om du plockat älgen på vägen eller i diket så lär ju försäkringsbolaget bli varse om bilens modifierade skick (via tex polisen om de kommer till platsen) och du sitter i skiten..

Eller tänker jag fel här, någon?

Det är så jag sitter och tänker också,den ligger ju inte i backen men den är ju ganska låg,tänkte mest om någon här inne kanske har vart mä i nån olycka själv och haft kapade fjädrar
När ja väl börjat fundera så kan ja inte sluta tänka på det😂

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2023 · 13 744 Inlägg

Mack skrev:
Beror väl på hur mycket kapade dom är tycker ju jag?
Är de så kapade att de mest bara är för utsmyckning och bilen i fråga är så trafikfarlig att det inte hade spelat någon roll om du plockat älgen på vägen eller i diket så lär ju försäkringsbolaget bli varse om bilens modifierade skick (via tex polisen om de kommer till platsen) och du sitter i skiten..

Eller tänker jag fel här, någon?

det kan ju potent bli problem när det gäller modifiering av delar som kräver en registreringsbesiktning.  för då måste den göras inom en månad från man ändrat bilen.

skulle man då säga att man gjort ändringen för 2månader sen kan det bli problem. 


men aldrig hört någon blivit nekad om det inte varit en direkt orsak till olyckan.   då kan dom ju börja kolla ordenkligt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
24 maj 2023 · 2 828 Inlägg

Ingen fakta, utan vad jag TROR:

Det känns inte sannolikt att det skulle påverka försäkringen med kapade fjädrar såvida den inte är direkt trafikfarlig och om det heller inte kan sättas i relation till varför olyckan skedde.

Tex:
Skulle en dåligt kapad fjäder plötsligt hoppa ur läge och DET skapar en olycka, tex, avkörning, är vi i ett annat läge.
Även om scenariot ovan inte orsakar en direkt olycka utan tex punkterat däck som i sin tur skadar skärmkanten kan det nog också vara kört med vagnskadeförsäkringen.
Kan nog gälla fjäder som brister också.
Man ska hålla bilen i skick.

Men vid "normal olycka" där det inte är relevant med kapad fjäder = knappast.

passatmaffia
24 maj 2023 · 97 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ingen fakta, utan vad jag TROR:

Det känns inte sannolikt att det skulle påverka försäkringen med kapade fjädrar såvida den inte är direkt trafikfarlig och om det heller inte kan sättas i relation till varför olyckan skedde.

Tex:
Skulle en dåligt kapad fjäder plötsligt hoppa ur läge och DET skapar en olycka, tex, avkörning, är vi i ett annat läge.
Även om scenariot ovan inte orsakar en direkt olycka utan tex punkterat däck som i sin tur skadar skärmkanten kan det nog också vara kört med vagnskadeförsäkringen.
Kan nog gälla fjäder som brister också.
Man ska hålla bilen i skick.

Men vid "normal olycka" där det inte är relevant med kapad fjäder = knappast.

Okej aa tack låter vettigt

spillolja
24 maj 2023 · 4 026 Inlägg

Trafikförsäkringen är i sig villkorslös, men vid grov vårdlöshet i Trafik och/eller rattfylleri kan försäkringsbolaget kräva tillbaka utbetald ersättning, för vagnskada gäller villkor, om sänkningen är slarvigt gjord/ej fackmässig så kan bolaget jänka evt. ersättning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
24 maj 2023 · 5 734 Inlägg

Kapa fjädrar???! Vem f... gör sånt!

spillolja
24 maj 2023 · 4 026 Inlägg

Det är väl en del som tycker det är Coolt

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 maj 2023 · 7 232 Inlägg

Går den igenom en besiktning med fjädrarna?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
uhlin
24 maj 2023 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Kapa fjädrar???! Vem f... gör sånt!

Håller med..... Ska man nödvändigtvis sänka så gör det med sänkfjädrar och kapa inte.

Men är av den generationen som tror att biltillverkarna vet vad som är bäst höjd på bilen.

jaka54
24 maj 2023 · 5 734 Inlägg

En kapad fjäder kan ju när som helst hoppa ur fjädersätet och orsaka stor skada.
Töntfaktor 10 på såna tilltag!

husseman
24 maj 2023 · 1 594 Inlägg

Hmm, knepig fråga..men håller med Mack till stor del. Tror att allt handlar om vilka poliser som kommer till platsen, om de ens kommer. Om inte en polis är sugen på att "skriva" (rapportera) på din sänkning av bilen o upprätta nån form av anmälan så kommer du nog klara dig. Dvs. du får full ersättning. Men om det skulle bli så att det dyker upp en snut som ser direkt att din sänkning av bilen mkt. väl kan vara en del av olyckan, då din bil aldrig skulle fixa en kontrollbesiktning. Inte ens på Carsuspect...då ligger du mindre bra till.
Ditt försäkringsbolag kommer nog att lägga din ersättning på en mkt. lägre nivå.
Detta är bara spekulationer, men borde funka så i praktiken..- vi får väl hoppas att nån som varit ute för detta ,kanske kan ge mer info. Det kryllar ju av dessa "fulsänkta" bilar i trafiken..o de som kör dessa har väl knappt hår på pungen- så borde finnas massa fall.

mvh/Husse

zzr94092
24 maj 2023 · 4 391 Inlägg

Kan bara bli problem om polisen tar in bilen för "teknisk undersökning"

husseman
24 maj 2023 · 1 594 Inlägg

Ahh, o detta låter inte som nåt de orkar med (polisen)...så dessa skrutthögar få studsa vidare o låta illa.Huu..
mvh/husse

zzr94092
25 maj 2023 · 4 391 Inlägg

Blir nog mest vid dödsolyckor som bilar tas in.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang