BMW med N46 Tar olja

Stortag
20 maj 2023 · 298 Inlägg

Hej

Först lite bakgrund till situationen. Jag köpte nyligen en 320i E90 från 2005 med N46 motorn som ett litet projekt. Snubben som sålde den hade haft problem med att den tog mycket olja. Så han hade en polare som jobbar på en BMW märkesverkstad att renovera motorn. Kvitton finns på kolvringar, ventiltätningar, vevaxellager, vevstakslager, kamkedja osv. Han visade även bilder som polaren hade skickat då motorn var ur bilen under renoveringen så det borde nog stämma att motorn faktiskt har blivit renoverad. Iallafall han menade att den gick riktigt fint i ett halvår efteråt och han hade varit på flera längre resor och det vanliga kortare resorna hemmavid. En dag så var snubben på väg till jobbet och då började motorlampan lysa och den gick inte så värst bra. Då svängde han om och for hem igen och parkerade. Nästa dag gick den inte längre att få igång och han började felsöka. Det fans felkoder på misständningar men inte något annat. Han testade kompressionen och där var det inte några fel så han testade byta tändstift och tändspolar men inte det heller hjälpte något. Då och där fick han nog och bestämde sig för att sälja bilen som den stod och inte lägga en spänn till på den.

Jag köpte bilen och fraktade den hem på en trailer. Jag gjorde lite basic felsökning, ladda batteriet och kollade så tändstift och spolar satt fast och så. Sedan läste jag av felkoderna som mycket riktigt pekade på misständningar på flera cylindrar. Jag raderade dessa och gjorde sedan ett försök att starta den. Den lovade lite gran men inte mer än så till en början. Då jag höll full gas en stund började den lova mer och mer tills den var igång. Det steg en grov pelare med vit rök bakom bilen och man kände tydligt lukten av bränd olja. Jag märkte att den inte rökte lika mycket om den gick på tomgång som då jag höll på 2000 varv så jag lät den gå på tomgång i cirka en timme under övervakning. Det började röka mindre och mindre ju längre den fick gå och jag passade på att ta bort alla felkoder igen. Sedan testade jag provköra en liten bit från gården och den gick riktigt fint utan några som helst problem. Sedan lät jag den stå cirka 20 minuter och testade starta igen. Då startade den bra men det kom åter igen ett tjockt moln med vit rök. Jag testade åter igen att köra en liten bit och då märkte jag att den började knycka och motorlampan tändes. Jag tog mig tillbaka till gården och stängde av.

Bilen fick stå i några dagar då jag funderade lite på vad jag skulle testa göra och hade annat att göra. Igår testade jag starta bilen igen och då startade den direkt utan att röka något extra. Men när jag testade igen idag så rökte den mycket igen och gick riktigt dåligt. Hela bilen skakade och felkoder på misständningar var närvarande igen. Cylinder ett och tre hade felkod på misständning så jag testade ta ut tändstiftet från cylinder ett och kunde konstatera att det var blött och kolsvart. Jag kollade även ner genom tändstiftshålet och kunde se att det var även blött ovanpå kolven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-e706419348ad36316164f752b622aa80.jpg

Det är ju helt uppenbart att motorn bränner olja igen med tanke på den tjocka vita röken och hur tändstiftet och toppen av kolven ser ut. Felkoderna kan ju förstås uppstå då det är olja i cylindern som den inte klarar av att förbränna. Var skulle ni tro att olja tar sig in? För mig lutar det lite mot att det är ventiltätningarna, med tanke på att den gick bra då den stått på tomgång en timme och bränt upp all olja, men då den stått en stund har ny olja sluppit att rinna in ovanifrån. Har inte heller sett något konstigt i kylarvätskan som skulle styrka misstanken om cylinderlockspackningen. Kolvringarna tycker jag ju omöjligen kan ha blivit så pass nötta på ett halvår att de inte längre skrapar som de ska. Det var ändå mahles kolvringar som jag testat tidigare i en mazda 6 med strålande resultat.

Skulle ni ha bytt endast ventiltätningar och cylinderlockspackningen, eller även kolvringarna på samma gång toppen är av?

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
jaka54
20 maj 2023 · 5 677 Inlägg

Tror att det tyvärr är något mycket allvarligare fel!
När motorlampan lyser ska man genast stanna och stänga av motorn!
Vem vet vilka fel motorn har fått på grund av att din "polare" körde vidare med bilen.
Eftersom motorn drar olja och spyr ut vit rök så tyder det på att olja kommer ut i förbränningsrummen vilket indikerar antingen trasiga eller slitna kolvringar eller  trasig topplockspackning. Men eftersom han tydligen körde hem bilen och du också kört  efter bilaffären  (lyste lampan då?) så kan det finnas ytterligare fel som ventiler som bränts, kamrem och sträckare som slitits osv osv.

Stortag
21 maj 2023 · 298 Inlägg

Nä alltså då jag hade haft den att gå på tomgång i en timme och gjorde en kort testkörning lyste inte motorlampan och den gick riktigt fint och ingen rök som att inget är fel. Först efter att den stått och svalkat sig 20 minuter började den röka och knycka.

Kolvringar, ventiltätningar, cylinderlockspackning kamkedja osv är ju alla bytta för några tusen kilometer sedan. Snubben menade ju att komp testet var bra då han hade kollat men jag måste väl ta ett eget test nu först av allt.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Stortag
21 maj 2023 · 298 Inlägg

Jag skaffade en Haynes verkstadsmanual och kollade lite där under ”Demontering av kamaxlar”. Det verkar som det finns ytterligare ett ställe var oljan kan komma in genom, via tändstiftshylsorna. Som instruktionerna lyder i punkt 19 ska o-ringarna bytas då hylsorna tas bort.

Hylsan syns i bild 9.13

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-5cddfcf6ee6548021373d88577577d0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-caa0b5708e151e67939f4da3797b273d.jpg

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Stortag
21 maj 2023 · 298 Inlägg

Okej jag ställde in mig på att lyfta toppen och se lite vad jag hittar, så började plocka loss lite grejjer. Konstaterade att insuget är fullt med olja. Med tanke på att detta är en sugmotor är det väl nästan bara ett alternativ, igensatt vevhusventilation. Blir att försöka kolla genom alla slangar nu då.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Stortag
22 maj 2023 · 298 Inlägg

Tog bort alla slangar till vevhusventilationen och kunde konstatera det var skit lite här och där i slangarna. Ska spola dem rent och byta oljeavskiljaren, hörde av en kollega på jobbet att den har varit defekt på någon annan BMW motor, typ något membran innuti som har brustit och orsakat att det suger olja bakvägen till insuget.
Det var även en del fukt och skit under ventilkåpan så får passa på och städa rent där på samma gång. Har försökt läsa en del forum angående fukt under ventilkåpan och de flesta har tyckt att det bildas fukt vid kortare körningar, och om man aldrig kör några längre sträckor så motorn blir rikligt varm så avdunstar den inte. Jag vet ju inte hur användningen har sett ut för förra ägaren annat än att han nämnt att han kört längre sträckor några gånger sedan motorn blev renoverad. Det är kanske värt att nämnas att bilen började krångla för honom i januari, då är det ju ännu lägre chans att motorn hinner bli helt varm.

Oljeavskiljaren 11617503520
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-a381597fcde1acc1cd9905c7c39d0ee6.jpg

Jag tror att jag ska börja med att byta avskiljaren och motoroljan, kanske även en motor flush flaska inte skulle sitta helt fel. Hjälper inte det blir det väl att bita i det sura äpplet och lyfta toppen.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Stortag
2 juni 2023 · 298 Inlägg

Uppdatering, jag har nu bytt oljeavskiljaren, rensat ur alla slangar till vevhusventilationen och tömt insuget på olja. Samt kört en engine flush flaska och lagt i Castrol Edge FST-TI 5W-30 LL som jag hört skulle vara med på listan över rekommenderade oljor för denna känsliga motor.
Har nu kört cirka 30km och det ser ut som att problemet är löst.

Så vad var det som hände egentligen? hur kunde insuget fyllas med olja? Min teori är att vevhusventilationen inklusive oljeavskiljaren blivit igensatta med slem över åren då bilen körts för det mesta korta sträckor. I kombination med att inte nödvändigtvis byta oljan tillräckligt ofta förvärras situationen. Så varför hände det mitt i allt bara? Jag skulle gissa att det beror på att det var vinter och möjligtvis hade oljeavskiljaren eller någon av slangarna frysit ihop och orsakat av oljan pressades upp till insuget. Då en massa olja plötsligt börjar skickas in genom insuget klarar den inte längre att förbränna all olja och felkoder om misständningar sätts.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang