Problem med ljudet i en Volvo V70 05a HU-650 Original radio.

ImJ
27 maj 2023 · 4 Inlägg

Hej, jag får inget ljud från min radio (HU-650) till mina högtalare förutom ett litet pippande ljud. Allting började efter jag hade råkat starta med för högt ljud så det blev ett högt sprak ljud och sen efter det så höll ljudet på att försvinna och komma tillbaka och nu har det inte kommit tillbaka på flera månader. Den
har en blåtands omvandlare för cdspelaren så det är en gode stor ljudsskillnad från vanlig radio och blåtand så därför var det så jäkla högt när jag startade.

Jag har kollat säkringar till att ha tagit ut själva radion och mät Uhm med multimeter men har ej hittat något konstigt förutom att vissa piggar inte visade nån Uhm alls.. Dock så har jag ändå länge tänkt att byta ut till en roligare radio för att jag tänkte så småningom skaffa bas mm. Men då är min fråga kan slutsteget som sitter under passagerarstolen vara trasig eller är det den inbyggda förstärkaren i HU-650n som teoretiskt sätt borde gå sönder först?

Förresten, det jag menade med "sprak" ljudet är att tänk er ett glappande aux-kabel ljud men jävligt högt.

Alla svar är uppskattade, mvh John.

Brådhis * Voff voff *
28 maj 2023 · 10 277 Inlägg

Har du slutsteget under stolen och en HU650 så kan du prova att köra högtalarna direkt från stereon eftersom HU650 har inbyggt steg (till skillnad från HU850 tex) som inte har det annat än för centerhögtalaren.

Vanligaste felet när ljudet glappar eller försvinner så är det kablaget till steget...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ImJ
28 maj 2023 · 4 Inlägg

Ah okej tack för snabbt svar får testa det, är det kablarna från slutsteget till högtalarna eller slutsteget till radion?

Senast redigerat av ImJ (28 maj 2023)

Brådhis * Voff voff *
28 maj 2023 · 10 277 Inlägg

ImJ skrev:
Ah okej tack för snabbt svar får testa det, är det kablarna från slutsteget till högtalarna eller slutsteget till radion?

Om jag minns rätt bör du kunna hitta ett kontaktstycke bakom stereon som du kan ta isär och plugga in i stereon istället (där det bör finnas en oanvänd kontakt). Då kör du högtalarna på det inbyggda steget.

Det som brukar ge sig är kabeln från stereon till steget, det är en DIN-kontakt och dom börjar glappa mer ofta än sällan om vi säger så...

Och som alltid på dessa bilar... Koppla inte ur klimatanläggningens panel om du inte gillar felkoder. Du får hur många som helst av den varan om du gör det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ImJ
28 maj 2023 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

ImJ skrev:
Ah okej tack för snabbt svar får testa det, är det kablarna från slutsteget till högtalarna eller slutsteget till radion?

Om jag minns rätt bör du kunna hitta ett kontaktstycke bakom stereon som du kan ta isär och plugga in i stereon istället (där det bör finnas en oanvänd kontakt). Då kör du högtalarna på det inbyggda steget.

Det som brukar ge sig är kabeln från stereon till steget, det är en DIN-kontakt och dom börjar glappa mer ofta än sällan om vi säger så...

Och som alltid på dessa bilar... Koppla inte ur klimatanläggningens panel om du inte gillar felkoder. Du får hur många som helst av den varan om du gör det...

Okej tack då vet jag hoppas det bara är något sånt

ImJ
2 juni 2023 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

ImJ skrev:
Ah okej tack för snabbt svar får testa det, är det kablarna från slutsteget till högtalarna eller slutsteget till radion?

Om jag minns rätt bör du kunna hitta ett kontaktstycke bakom stereon som du kan ta isär och plugga in i stereon istället (där det bör finnas en oanvänd kontakt). Då kör du högtalarna på det inbyggda steget.

Det som brukar ge sig är kabeln från stereon till steget, det är en DIN-kontakt och dom börjar glappa mer ofta än sällan om vi säger så...

Och som alltid på dessa bilar... Koppla inte ur klimatanläggningens panel om du inte gillar felkoder. Du får hur många som helst av den varan om du gör det...

Jag tror jag hade riktigt tur allt verkar funka perfekt med nya stereon men tack iaf för infon. Jag får ha det i bakhuvudet till framtiden

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang