MCB flakmoped 1189 är slö ovh vill trimnma lätt

kewinwoj
6 juni 2023 · 23 Inlägg

Hej har en MCB flakmoped 1189 med Sachs motor (50/3). Den är väldigt slö av sig har även en Crescent 50s den går runt 40km/h, så skulle vilja få upp flakmopeden runt där kan vara liter mindre även, men på ett billigt sätt, då jag inte vill lägga allt för mycket pengar på den. Har någon ån tips på vad man kan köpa eller göra?

Mack Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 26 113 Inlägg

Har du inte ställbart munstycke så skaffa det. Gör mycket. Var dessutom coolt en gång i tiden, de facto så coolt att de som inte hade ställbart ändå böjde sig fram för att fejka att de hade det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
kewinwoj
6 juni 2023 · 23 Inlägg

jag har en ställbar munstycke, och ja den ger lite mer då men, det men vill ha nåt extra lite kräm

Mack Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 26 113 Inlägg

Vill du ha lite mer fart så får du nog dreva om den.

Jag bytte cylinder och kolv på min, vilket gjorde den liiiiiiite starkare.
Dock gick den inte direkt fortare, utan hindrades snarare av det höga varvet.

Rekommenderar att inte göra allt för mycket modifikationer. Den är värd mer i originalskick.
Var bara glad över att du har en gammal hederlig klenod att åka runt på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
kewinwoj
6 juni 2023 · 23 Inlägg

YEs, därför jag helst inte vill byta kolv osv, vil hest behålla så original som mjöligt, men vad för drev skulle varit bra då? vill ha nåt som är snabbt byt tillbaka till original. men gör det inte med en lite större förgasare.

Mack Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 26 113 Inlägg

kewinwoj skrev:
YEs, därför jag helst inte vill byta kolv osv, vil hest behålla så original som mjöligt, men vad för drev skulle varit bra då? vill ha nåt som är snabbt byt tillbaka till original. men gör det inte med en lite större förgasare.

Låter någon annan mer kunnig svara på det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
kewinwoj
7 juni 2023 · 23 Inlägg

Mack skrev:

kewinwoj skrev:
YEs, därför jag helst inte vill byta kolv osv, vil hest behålla så original som mjöligt, men vad för drev skulle varit bra då? vill ha nåt som är snabbt byt tillbaka till original. men gör det inte med en lite större förgasare.

Låter någon annan mer kunnig svara på det.

okej yes tack för hjälpen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2023 · 17 380 Inlägg

Byta till större framdrev så går den fortare. 2 kugg kanske? Men blir även slöare...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MickeEng
7 juni 2023 · 475 Inlägg

Hallå!
Beror på vad du menar med slö. Drevar du upp i motorn eller drevar ner bak så går den fortare men sedan är ju frågan om den orkar.
Plocka av cylinder kolla så att inte avgasporten är igensatt av sot, ta ett fint slipstift och slipa ur tills du kommer till godset, kolla även ljuddämparen sitter antagligen en insats i den som kan vara igensatt. Sitter också ett filter i luftmuggen som kan vara igensatt värt att kolla upp. Plocka av kolven rengör och polera den o byt kolvringar. Ta någon fin borste och rengör kolvringsspåren om du byter kolvringar. Kanske så att den är så pass sliten i loppet att den behöver borras, men då får du med ny kolv o ringar + att det blir några kubik till.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang