Hej,
Bil: VW PASSAT B6 2006, manuell växellåda
Jag råkade nyligen ut för att staget som kopplar samman kopplingens huvudcylinder med pedalen gick av. Kopplingen hade ett tag innan blivit "svampig" och fastnat halvt i botten. Det blev plötsligt värre och en dag blev den helt stum. Dum som man är så tryckte jag antagligen för hårt med foten när kopplingen blev stum och så gick staget av.
Jag köpte en ny eftermarknads huvudcylinder och bytte. Vilket gick bra och kopplingen fungerade. Problemet var bara att sensorn på eftermarknadsdelen inte var den samma som original så bilen gav felkod för sensorn och farthållaren ville inte gå i (eftersom den inte förstår om pedalen trycks ned antar jag). Bilen fungerade dock bra i övrigt - går att köra och går att växla.
Som tur var så sparade jag den trasiga huvudcylindern med original sensorn och bytte därför till originalsensorn på eftermarknadsdelen (sensorn går att byta separat). Innan jag luftade kopplingen efter jag bytt sensorn så testade jag att se så felkoden försvann - vilket den gjorde.
När jag bytte sensorn så kopplade jag bort röret som leder bromsvätskan från huvudcylindern till slavcylindern (vilket jag även gjorde då jag gången bytte hela cylindern så klart - inget konstigt) för att enklare komma åt att byta ut sensorn.
När jag sen noterat att felkoden var borta så satte jag ditt röret och började lufta systemet. Då har det tidigare fungerade kopplingssystemet helt plötsligt börjat ackumulera tryck varje gång man trycker ner pedalen och blir därmed stummare för varje nytt nedtryck av pedalen. Till slut blir trycket så högt att huvudcylinder spottar ur sig röret till slavcylindern (se bild - "trumman" sitter direkt i huvudcylindern).
Jag testade att koppla av röret i den ände närmaste slavcylinder och satte där i en annan ny slavcylinder som jag hade liggandes och felet kvarstår. D.v.s. den bygger fortfarande tryck och spottar ur sig röret.
Det som gör mig förvirrad är den "trumman" på röret Jag försökte ta bort den och koppla mig direkt på röret utan "trumman". Detta för att utesluta att denna var trasig. Jag hade dock inget bra rör hemma utan tog en slang (för vatten). Slangen expanderade i sig (och sprack till slut efter en 15 minuters pumpande av pedalen) och var knappast optimal men man kunde då (tyckte jag) höra att koppling började "fjädra" inifrån växellådan och det höga motståndet (trycket) som innan fanns var borta.
Så min slutsats är att "trumman" är trasig. Vad tror ni? Vad är trumman? Vad fyller den för syfte?
![https://i.imgur.com/Mi9ijqXh.png]()
Bil: VW PASSAT B6 2006, manuell växellåda
Jag råkade nyligen ut för att staget som kopplar samman kopplingens huvudcylinder med pedalen gick av. Kopplingen hade ett tag innan blivit "svampig" och fastnat halvt i botten. Det blev plötsligt värre och en dag blev den helt stum. Dum som man är så tryckte jag antagligen för hårt med foten när kopplingen blev stum och så gick staget av.
Jag köpte en ny eftermarknads huvudcylinder och bytte. Vilket gick bra och kopplingen fungerade. Problemet var bara att sensorn på eftermarknadsdelen inte var den samma som original så bilen gav felkod för sensorn och farthållaren ville inte gå i (eftersom den inte förstår om pedalen trycks ned antar jag). Bilen fungerade dock bra i övrigt - går att köra och går att växla.
Som tur var så sparade jag den trasiga huvudcylindern med original sensorn och bytte därför till originalsensorn på eftermarknadsdelen (sensorn går att byta separat). Innan jag luftade kopplingen efter jag bytt sensorn så testade jag att se så felkoden försvann - vilket den gjorde.
När jag bytte sensorn så kopplade jag bort röret som leder bromsvätskan från huvudcylindern till slavcylindern (vilket jag även gjorde då jag gången bytte hela cylindern så klart - inget konstigt) för att enklare komma åt att byta ut sensorn.
När jag sen noterat att felkoden var borta så satte jag ditt röret och började lufta systemet. Då har det tidigare fungerade kopplingssystemet helt plötsligt börjat ackumulera tryck varje gång man trycker ner pedalen och blir därmed stummare för varje nytt nedtryck av pedalen. Till slut blir trycket så högt att huvudcylinder spottar ur sig röret till slavcylindern (se bild - "trumman" sitter direkt i huvudcylindern).
Jag testade att koppla av röret i den ände närmaste slavcylinder och satte där i en annan ny slavcylinder som jag hade liggandes och felet kvarstår. D.v.s. den bygger fortfarande tryck och spottar ur sig röret.
Det som gör mig förvirrad är den "trumman" på röret Jag försökte ta bort den och koppla mig direkt på röret utan "trumman". Detta för att utesluta att denna var trasig. Jag hade dock inget bra rör hemma utan tog en slang (för vatten). Slangen expanderade i sig (och sprack till slut efter en 15 minuters pumpande av pedalen) och var knappast optimal men man kunde då (tyckte jag) höra att koppling började "fjädra" inifrån växellådan och det höga motståndet (trycket) som innan fanns var borta.
Så min slutsats är att "trumman" är trasig. Vad tror ni? Vad är trumman? Vad fyller den för syfte?

Senast redigerat av MXLMXLM (24 maj 2020)
0
0
0
0