1691
Sök

Volvo s40 startar inte. Har ingen ström i bilen efter nytt batteribyte.

12 Inlägg
13 juni 2023
Trådstartare
#1
Hej !
Har en Volvo s40 2.0 T , 2003 års modell. Hade problemet med att den inte startade redan i vintras .
Jag ställde då av bilen under tiden och köpte nu i sommar ett nytt batteri för att göra ett nytt försök. Vips så startade bilen direkt och har så gjort till att den förra veckan började krångla i starten. Instrumentlamporna och lyktorna ,radion m.m gick igång ,men den orkade inte starta motorn.
Jag fick då vrida igång nyckeln i tändningen några gånger och då startade bilen till slut. Efter att jag i veckan skulle starta upp bilen så
är den nu stendöd (den får ingen ström) batteri lampan och oljelampan lyser och när jag försöker starta bilen med nyckeln så händer ingenting.
Bilen går inte heller att låsa upp med fjärrnyckeln ? Inga lampor eller blinkers fungerar heller ?
Har provat att laddat upp det nya batteriet med en batteriladare , men samma problem kvarstår.

Någon som har någon aning om vad som kan vara fel ?

* Voff voff *
10 981 Inlägg
13 juni 2023
#2
Provat att starta med startkablar? För att utesluta att det nya batteriet är trasigt.

Men det låter som dålig kontakt, se över polerna och dess anslutningar samt kablaget.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 475 Inlägg
13 juni 2023
#3
Hej!
Låter du bilen stå några veckor kommer batteriet att ladda ur och bilen går inte att starta.
Blybatterier måste underhållas (laddas då och då) för att bilen ska gå att starta.
Hade du haft en gammal bil (som min 34 år gamla Audi 100) utan en massa elektriska prylar så skulle inte batteriet ladda ur, men med moderna bilar (din är modern) så kommer batteriet att ladda ur då alla elgrejer som larm , databoxar osv i bilen hela tiden drar ström.
Så skaffa en laddare, helst en gammaldags 4-6A/12v analog laddare . Moderna laddare klarar inte av att ladda batterier som är djupt urladdade (där spänningen skjunkigt för lågt).


12 Inlägg
13 juni 2023
Trådstartare
#4
Brådhis skrev:
Provat att starta med startkablar? För att utesluta att det nya batteriet är trasigt.

Men det låter som dålig kontakt, se över polerna och dess anslutningar samt kablaget.

Bilen startar inte med startkablar heller efter att jag testat .

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246549/246549-2c7db3e903c63a21f859d1997dd0f26e.jpg

Kikade på en kabeln till batteriet och den är någon tråd som gått av och sticker ut (se bild ovan ) vet inte om det kan påverka något ?

12 Inlägg
13 juni 2023
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Låter du bilen stå några veckor kommer batteriet att ladda ur och bilen går inte att starta.
Blybatterier måste underhållas (laddas då och då) för att bilen ska gå att starta.
Hade du haft en gammal bil (som min 34 år gamla Audi 100) utan en massa elektriska prylar så skulle inte batteriet ladda ur, men med moderna bilar (din är modern) så kommer batteriet att ladda ur då alla elgrejer som larm , databoxar osv i bilen hela tiden drar ström.
Så skaffa en laddare, helst en gammaldags 4-6A/12v analog laddare . Moderna laddare klarar inte av att ladda batterier som är djupt urladdade (där spänningen skjunkigt för lågt).

Batteriet är helt ny inköpt. Det borde väl inte vara något fel där eller behöva laddas upp fullt ,  om det inte är defekt ?

12 Inlägg
13 juni 2023
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246549/246549-daef3cd6b45c70f412ff20d7d7a27fdb.jpg

Sådär ser det ut på instrumentbrädan när polerna är kopplade på batteriet. Det är en batterilampa och en oljelampa som lyser när bilen är avstängd .

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 355 Inlägg
13 juni 2023
#7
crewdon skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Låter du bilen stå några veckor kommer batteriet att ladda ur och bilen går inte att starta.
Blybatterier måste underhållas (laddas då och då) för att bilen ska gå att starta.
Hade du haft en gammal bil (som min 34 år gamla Audi 100) utan en massa elektriska prylar så skulle inte batteriet ladda ur, men med moderna bilar (din är modern) så kommer batteriet att ladda ur då alla elgrejer som larm , databoxar osv i bilen hela tiden drar ström.
Så skaffa en laddare, helst en gammaldags 4-6A/12v analog laddare . Moderna laddare klarar inte av att ladda batterier som är djupt urladdade (där spänningen skjunkigt för lågt).

Batteriet är helt ny inköpt. Det borde väl inte vara något fel där eller behöva laddas upp fullt ,  om det inte är defekt ?

Testa med startgas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 981 Inlägg
13 juni 2023
#8
crewdon skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246549/246549-daef3cd6b45c70f412ff20d7d7a27fdb.jpg

Sådär ser det ut på instrumentbrädan när polerna är kopplade på batteriet. Det är en batterilampa och en oljelampa som lyser när bilen är avstängd .

Avstängd som att nyckeln är urplockad? Då är den nog inte riktigt frisk i elen... Kopplat fel något vid batteribyte eller hjälpstart?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

12 Inlägg
13 juni 2023
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
crewdon skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246549/246549-daef3cd6b45c70f412ff20d7d7a27fdb.jpg

Sådär ser det ut på instrumentbrädan när polerna är kopplade på batteriet. Det är en batterilampa och en oljelampa som lyser när bilen är avstängd .

Avstängd som att nyckeln är urplockad? Då är den nog inte riktigt frisk i elen... Kopplat fel något vid batteribyte eller hjälpstart?

Ja precis . Har inte ens nyckeln i tändningen för att de symbolerna ska börja lysa . De slutar lysa först när jag tar bort ena kabeln från batteripoolen.
Jag har inte kopplat fel vid bytet vad jag vet om .

Kan det vara något med generatorn ?
Senast redigerat av crewdon (13 juni 2023)

4 554 Inlägg
13 juni 2023
#10
Kan allt vara generatorn,men borde ju starta med starthjälp ändå!

3 673 Inlägg
14 juni 2023
#11
Något elfel är det när dom lamporna lyser med tändning av.
Dålig batterispänning kan ge konstiga fenomen, men tändlåset är mekaniskt och reläet bryter utan ström oavsett spänning.  Så riktigt så enkelt är det inte i detta fallet

Hur beter sig allt när det är satt starthjälp?

12 Inlägg
14 juni 2023
Trådstartare
#12
Mossan1 skrev:
Något elfel är det när dom lamporna lyser med tändning av.
Dålig batterispänning kan ge konstiga fenomen, men tändlåset är mekaniskt och reläet bryter utan ström oavsett spänning.  Så riktigt så enkelt är det inte i detta fallet

Hur beter sig allt när det är satt starthjälp?

Jag ber om ursäkt. Jag missförstod frågan helt . Jag har inte provat med starthjälp . Jag har endast provat med startkablar och det fungerade inte .

6 475 Inlägg
14 juni 2023
#13
Vad har du för spänning på batteriet?
Vad händer när du vrider om tändningssnyckeln? Klickar det till ? eller vad händer?
Starthjälp med extra batteri eller att du kopplar med startkablar från en annan bils batteri spelar ju ingen roll, det viktiga är att du kopplar på ett friskt batteri, ett batteri som har ca 12,6V .
När man köper ett blybatteri så bör man alltid ladda batteriet ,så att ha en laddare och en multimeter hemma hör till  de nödvändig sakerna man ska ha .


12 Inlägg
14 juni 2023
Trådstartare
#14
jaka54 skrev:
Vad har du för spänning på batteriet?
Vad händer när du vrider om tändningssnyckeln? Klickar det till ? eller vad händer?
Starthjälp med extra batteri eller att du kopplar med startkablar från en annan bils batteri spelar ju ingen roll, det viktiga är att du kopplar på ett friskt batteri, ett batteri som har ca 12,6V .
När man köper ett blybatteri så bör man alltid ladda batteriet ,så att ha en laddare och en multimeter hemma hör till  de nödvändig sakerna man ska ha .

Jag har  en C-tek batteri laddare hemma som jag kopplat in igår, tänkte ha i den i 18 h i alla fall . En multimeter har jag inte . Kanske är värt att köpa en för att mäta spänning .

När jag vrider om nyckeln händer ingenting . Det klickar till men inte en tillstymmelse till att starta alls . Batterilampan och oljelampan fortsätter att lysa konstant .

3 673 Inlägg
14 juni 2023
#15
crewdon skrev:
Jag har inte provat med starthjälp . Jag har endast provat med startkablar och det fungerade inte .

Startkablar från annan bil eller löst batteri = just "starthjälp".
Eller hur användes startkablarna menar du?

Visst finns särskilda produkter som kallas "starthjälp", men det är egentligen samma sak. 
Ström från annan källa till hjälp åt fordonets batteri vid start.

Blir ingen skillnad trots tillsatt ström från annan 12v källa, är det viktig information.

Samt, hur sattes startkablarna?
Minus i synnerhet.  Till batteriminus, karrossen eller i motorns metall?
Det sista är att föredra på mottagande bilen.

* Voff voff *
10 981 Inlägg
14 juni 2023
#16
jaka54 skrev:
Vad har du för spänning på batteriet?
Vad händer när du vrider om tändningssnyckeln? Klickar det till ? eller vad händer?
Starthjälp med extra batteri eller att du kopplar med startkablar från en annan bils batteri spelar ju ingen roll, det viktiga är att du kopplar på ett friskt batteri, ett batteri som har ca 12,6V .
När man köper ett blybatteri så bör man alltid ladda batteriet ,så att ha en laddare och en multimeter hemma hör till  de nödvändig sakerna man ska ha .

Skulle säga att det spelar rätt stor roll... Har du ett dåligt batteri i bilen och kopplar till ett löst batteri så tömmer du det på nolltid och står där med två halvfulla och en bil som ändå inte startar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 300 Inlägg
14 juni 2023
#17
Brådhis skrev:
jaka54 skrev:
Vad har du för spänning på batteriet?
Vad händer när du vrider om tändningssnyckeln? Klickar det till ? eller vad händer?
Starthjälp med extra batteri eller att du kopplar med startkablar från en annan bils batteri spelar ju ingen roll, det viktiga är att du kopplar på ett friskt batteri, ett batteri som har ca 12,6V .
När man köper ett blybatteri så bör man alltid ladda batteriet ,så att ha en laddare och en multimeter hemma hör till  de nödvändig sakerna man ska ha .

Skulle säga att det spelar rätt stor roll... Har du ett dåligt batteri i bilen och kopplar till ett löst batteri så tömmer du det på nolltid och står där med två halvfulla och en bil som ändå inte startar.

Ja, rätt stor skillnad. Bilen matar ju på med 14,4v dessutom. Mer om det är en nyare bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 475 Inlägg
14 juni 2023
#18
Är batteriet helt urladdat (det verkar så eftersom det bara klickar när du vrider om startnyckeln) så kan inte din "moderna " C-tech laddare ladda batteriet (åtminstone kan inte min C-Tech laddare det, och det på grund av att spänningen på batteriet är för låg och då kan inte laddaren (och det tycker jag är konstigt) inte ladda. Det var där för jag sa åt dig att skaffa en gammal hederlig analog 4-6A/12v laddare eftersom en sån alltid kan ladda ett batteri även om spänningen är låg.
Så skaffa en sån och köp också en multimeter så du kan se vilken spänning ditt batteri har.


Forummoderator
18 300 Inlägg
14 juni 2023
#19
Moderna C-tek har ett "dumläge" där den bara ger 14,4v oavsett. Går bra att köpa en sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
15 juni 2023
Trådstartare
#20
Problemet löst . Det var dålig kontakt i batteripolerna.


Sök