Kondensator + motstånd + laddning

LevandeLiket
18 juni 2023 · 36 Inlägg

Tjena,

Ska ta och ladda min nya kondensator 2 farad från mds:

https://www.mds.se/q-per2f-s.html

Fick inte med något motstånd dock. Intruktionen vill att jag använder en lampa, men tänkte jag lika gärna kan köpa mig ett motstånd och snurra fast. Kollat runt lite om vilken ohm som är bäst för jobbet. Att det kanske är bäst med ett motstånd på 1k ohm.

Första gången jag ska fixa med kondensator och ladda upp den, så tänkte jag frågar innan om vilket motstånd ohm som är bra? Eller om jag bara ska ta en lampa från kabeln till kondensatorn?

//

Utmarks-Loke
18 juni 2023 · 5 841 Inlägg

En glödlampa har mycket lägra resistans än 1kohm, snarare i närheten av 25 ohm för en 5W lampa. 1kohm tar en stund att ladda en så stor kondensator med men det funkar säkert jättebra. Jag minns inte formeln för hur lång tid det tar men det är nog inte frågan om mer än en minut i alla fall.

Jag hade ingen aning om att såna där kondingar behövde laddas manuellt, man lär sig saker hela tiden

MammDiin
18 juni 2023 · 2 019 Inlägg

Fördelen med lampan är ju att man vet lite hur mycket ''laddad'' kondensatorn är även om det inte är fullt när lampan inte lyser mera, nackdelen är ju att lampan blir varm om man måste hålla i den med fingrarna.

Men den har väl en display som visar spänningen så man ser ju när den är fulladdad (samma spänning som i batteriet), så funkar ju bra med ett vanligt motstånd också.

Vet inte om de kan ta skada om man inte laddar upp dem, men det gnistar ju rätt så bra om de inte är uppladdade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang