Har en caddy mk1 1.9d med en industri pump på när man ställer på den lite så skenar den iväg direkt vad kan vara fel. Spelar ingen roll hur lite man ställer på så skenar den
Har en caddy mk1 1.9d med en industri pump på när man ställer på den lite så skenar den iväg direkt vad kan vara fel. Spelar ingen roll hur lite man ställer på så skenar den
Eftersom det är en 1.9d så kan du ta pump inkl drev från valfri VW med 1,6d 1,6td 1,9d eller 1,9td
Brukar finnas till vettiga priser på ebay. Sen köper du även packningssats och packbox till pumpaxeln och tar isär och rengör pumpen invändigt samt byter alla tätningar. Eller köper en renoverad pump.
Pumpar som stått länge är så gott som alltid ihopkläggad och ibland även ihoprostad invändigt.
Eftersom det är en 1.9d så kan du ta pump inkl drev från valfri VW med 1,6d 1,6td 1,9d eller 1,9td .
Är du säker på det?
Jag har en 2001 Caddy Mk2 pickup 1.9SD och en 1996 Seat Inca 1.9SD med helt olika pumpar och motorer. Caddyn (iprincip en Skoda Pickup) har Lucaspump och Seat'en tror jag bestämt har en Boschpump.
Med Lucaspumpen blir det trassel med startspärren om man har fel nyckel sen. Bosch vet jag inte.
Pump avsedd för stationär motor, tex elverk osv, funkar inte bra tillsammans med gaspedal som i fordon. Avsedd att hålla visst arbetsvarv. (Som en gräsklippare)
Mekaniskt sett passar dom på båda motorerna. Drevet skiljer mellan Lucas och Bosch.
Lucas-pumpen i Felicia-pickis har startspärr på pumpen. Den ska vara enkel att helt ta bort då den bara bryter magnetventilen för bränslet vad jag förstått.
Min personliga uppfattning är att lucas-pumparna är mer problematiska/krångligare. Föredrar 1,6D och 1,6TD pumparna från 80-talet, dessa är dom enklaste mekaniska pumparna.
Det jag vet är att Lucas går bra och även höga mil, men bara på diesel, medan en Bosch inte bryr sig så mycket i inblandad spillolja mm. Bosch är också hållbarare rent generellt.