Plötsligt knackande ljud i motorn (samt lite effektförlust) - Ford Mondeo 2005 (2.0)

pirx
24 juni 2023 · 53 Inlägg

Hej!

Körde just hem med en fint nystädad och tvättad bil, och sista biten på motorvägen hände något.
Kände att motorn tappade lite effekt vid en omkörning, och sen kom ett jäkla knackande oljud.
Knackandet ökade om jag varvade mer.
Så eftersom det var nerförsbacke till avfarten så tryckte jag ner kopplingen och lät den rulla av
från motorvägen. Såg att varvtalet gick ner till 0 en stund och trodde motorn hade slocknat (men det hade den inte).
Sista korta biten genom stan tog jag det väldigt lugnt, och filmade lite smile

Det är en Ford Mondeo 2005 (2.0, 4 cylindrar).
Såvitt jag vet har den kamkedja:)

Vad tror ni det kan vara? Det känns som att den tappat lite effekt permanent liksom,
men svårt att säga eftersom jag tog det väldigt försiktigt efter att detta hände.

När jag stannade bilen och lät den stå på tomgång så tror jag den ligger lite lägre i varv nu.
Ser ut som 600-700 på varvmätaren, var väl nära 1000 innan.

Videos:)
https://www.youtube.com/watch?v=dXH6bLfol7A
https://www.youtube.com/shorts/xkeSR36d-b0

Senast redigerat av pirx (24 juni 2023)

Utmarks-Loke
24 juni 2023 · 5 847 Inlägg

Frågan är väl om det är i toppen det knackar, i vevlager eller någon annanstans. När det knackar så där brukar det vara dags för motorrenovering eller utbytesmotor.

Har du olja i motorn? Är den bytt regelbundet?

pirx
24 juni 2023 · 53 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Frågan är väl om det är i toppen det knackar, i vevlager eller någon annanstans. När det knackar så där brukar det vara dags för motorrenovering eller utbytesmotor.

Har du olja i motorn? Är den bytt regelbundet?

Bytte olja+filter augusti förra året, och fyllde upp en gång till då.
Men nu när jag kollade direkt då när det hände så såg det ut som lite lite ja... fast man ska ju låta den stå ett tag väl och kolla sen.
Det gör jag imorrn, kollar, och fyller på om det behövs... men det känns inte som att det kommer fixa knackandet va? smile

Skulle du undvika att köra med bilen när den låter så här?
Skulle verkligen behöva använda den imorrn:)

zzr94092
25 juni 2023 · 4 395 Inlägg

Bilen är inte körbar,troligen ett vevlager..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2023 · 13 749 Inlägg

låter lite skumnt..  borde inte låta lika mycket när allt avlastas som ett lager ras... inte ett tändstift som hoppat ur?  kan låta konstigt men det låter förjävliggt när det händer och låter som ett riktigt lager ras..  men lager som rasar brukar ändra karraktär när man avlastar motorn men det knackar konstant lika mycket..  sen vet jag att ljud som är inspelade sällan låter som så i verkligheten vissa grejer förstärkt andra saker nästan förvinner.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
uhlin
25 juni 2023 · 2 834 Inlägg

Låter definitivt som ett vevlager. Skulle inte köra mer med denna. Risken är stor vevstaken kommer ut genom blocket.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2023 · 14 075 Inlägg

Jag skulle också gissa på lagerras. Det är nog motorrenovering eller byte av motor som gäller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 509 Inlägg

Ops. Det var ras i maskin i den ja. Dags för bilbyte!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
25 juni 2023 · 6 579 Inlägg

Om bilen har småknackat under belastning en längre tid kan virvelspjällen i insuget lossnat och in i motorn
Edit: blir lite gruskvarns ljud om en motor har skadade kolvar

Har du lite att göra och tillgång till 3/8 verktyg så kan du skruva loss insuget och kolla ifall de sitter kvar

Senast redigerat av xXSammy (25 juni 2023)

De/Dem
Mossan1
25 juni 2023 · 2 832 Inlägg

Det är inte så att den motortvättats vårdslöst så insugsburken var full av vatten som sögs in efter vägen?

Tvätten kanske är orelaterat, men...

pirx
25 juni 2023 · 53 Inlägg

uhlin skrev:
Låter definitivt som ett vevlager. Skulle inte köra mer med denna. Risken är stor vevstaken kommer ut genom blocket.

Ouch, det där låter lite farligt till och med?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 509 Inlägg

pirx skrev:

uhlin skrev:
Låter definitivt som ett vevlager. Skulle inte köra mer med denna. Risken är stor vevstaken kommer ut genom blocket.

Ouch, det där låter lite farligt till och med?

Ja och nej. Blir det totalras så stannar motorn. Rasar inget annat på vägen så låser sig framhjulen med. Med allt vad det kan innebära.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
25 juni 2023 · 5 753 Inlägg

Lät inte roligt!
Kan vara något med ventilerna och lyftarna eller i värsta fall vevaxellagren /vevstakslagren.
Jag skulle börja med att ta av ventilkåpan och kolla att kamaxel, ventilfjädrar och lyftare är hela

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 509 Inlägg

Troligen är motorn skrot. Hade nog inte lagt ner mer jobb på den. Lite synd om TS då denna verkar sköta om sin bil så gott det går. Dags för bilbyte skulle jag nog säga. Bilen är väl värd kanske 10-12k i fungerande skick. Kan säljas för 4k i nuläget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2023 · 13 749 Inlägg

jaka54 skrev:
Lät inte roligt!
Kan vara något med ventilerna och lyftarna eller i värsta fall vevaxellagren /vevstakslagren.
Jag skulle börja med att ta av ventilkåpan och kolla att kamaxel, ventilfjädrar och lyftare är hela

Börjar tänka lite åt det hållet oxå. För det låter inte som lager problem  låter mer som det är uppl till.  En lyftare kan ser ju helt klart vara.     Skulle pröva och lyfta av ventilkåpan och ta mig en titt helt klart

Senast redigerat av Growe (26 juni 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang