3532
Sök

Stötdämpare trasig Peugeot expert 2004

7 Inlägg
4 juli 2023
Trådstartare
Tjena! Har problem med stötdämpare höger bak som verkar gott på min Peugeot expert 2.0 HDI 2004. Dunkar i när man tex kör över fartgupp. Fått som etta de senaste två åren på besiktningen där det står läckage så måste va det. Bilen lutar mer åt det hållet me.

Skriver in på biltemas sökmotor, men hittar står ingen som passar min bil. Finns det fortfarande någon som kan passa ändå även fast sökmotorn inte anger att den passar? Är det enkelt att byta själv? Tacksam för hjälp!

3 060 Inlägg
4 juli 2023
Gå in på Trodo och beställ, skippa Biltema.
Sedan så låter du dem kontrollera att delarna passar mot ditt regnr.
Blir rätt 99/100ggr.

3 669 Inlägg
4 juli 2023
Biltema har inte till alla fordon och där en del passar flera olika bilar har dom samma artikelnummer. Dom har hyffsad koll på det.
Så skulle en annan dämpare passa betyder det NÄSTAN rätt.
Gäller då att veta om skillnaden är betydelselös, eller betydande.
Tex slaglängd kan gå fint.... tills ett gupp och följdskada....

Beställ från Skruvat, Autodoc, eller liknande istället.  Tar väl nån dag.  Ofta samma vecka om man beställer en måndag eller tisdag. Men, kan också ta nån vecka med lite otur om den inte är i lager.

Att bilen lutar är knappast stötdämparen utan fjädern, eller fjädersäte. Om det är fjäderben bak blir nedre fjädersäte bytt med dämparen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 691 Inlägg
4 juli 2023
köp onlinr istället så slipper man biltemas pålägg biltema är kanske billigare än märkesåterfösäljaren men oxå sämre kvalite..   jag kollar oftast ebay.de

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
5 juli 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Gå in på Trodo och beställ, skippa Biltema.
Sedan så låter du dem kontrollera att delarna passar mot ditt regnr.
Blir rätt 99/100ggr.

Mossan1 skrev:
Biltema har inte till alla fordon och där en del passar flera olika bilar har dom samma artikelnummer. Dom har hyffsad koll på det.
Så skulle en annan dämpare passa betyder det NÄSTAN rätt.
Gäller då att veta om skillnaden är betydelselös, eller betydande.
Tex slaglängd kan gå fint.... tills ett gupp och följdskada....

Beställ från Skruvat, Autodoc, eller liknande istället.  Tar väl nån dag.  Ofta samma vecka om man beställer en måndag eller tisdag. Men, kan också ta nån vecka med lite otur om den inte är i lager.

Att bilen lutar är knappast stötdämparen utan fjädern, eller fjädersäte. Om det är fjäderben bak blir nedre fjädersäte bytt med dämparen.

Growe skrev:
köp onlinr istället så slipper man biltemas pålägg biltema är kanske billigare än märkesåterfösäljaren men oxå sämre kvalite..   jag kollar oftast ebay.de

Tack för svar o tips! Jo, låter klokt att egentligen inte köpa på biltema. Var ute efter något som jag skulle kunna fixa fram snabbt eftersom att jag är lite under tidsbrist. Men ska kolla delar utifrån registreringsnummer på de olika sidorna oxå o se om de kan komma fram tills jag behöver dem.

6 474 Inlägg
5 juli 2023
Som sagts ovan ...om bilen lutar mer på ena sidan så är det fjädern och inte stötdämparen!

Sök