12 juli 2023
Trådstartare
Jag har en VW Golf Mk7 2014 1.2 TSI (105HK) som har gått 137,000km och jag misstänker överförbrukning av olja.
Det finns inga tydliga tecken på läckage (inga pölar eller doppar på marken), ingen vit rök från avgaset, heller ingen doft i bilen eller i motorrummet varken under eller efter körning.
Senast bilen varnade om låg oljenivå var nivån på lägsta markering av oljepinnen. När motorn var kall fyllde jag på olja, väntade 5 minuter och upprepade 3 gånger till oljan var på maximala markeringen av pinnen. 340km senare varnade den på nytt, oljan var återigen på lägsta markeringen av oljepinnen.
Bilen hade förbrukat 300ml under 340km (0,9ml/km). Enligt bruksanvisningen kan förbrukningen gå upp mot 1L/2000km (0,5ml/km). Min bil har alltså förbrukat det dubbla.
Jag gick till min lokala Volkswagen verkstad och talade med servicerådgivaren (inte mekaniker) som informerade att 1L/1000km (1,0ml/km) är normalt, alltså det dubbla av det som anges i bruksanvisningen, men den mängd min bil har förbrukat. De erbjöd att göra ett oljeförbrukningstest som isåfall kommer kosta mig 5000kr.
Jag vill tillägga att senast service var 2000km (2 månader) sedan där oljebyte (från och till LongLife) utfördes. Under mina 3 påfyllningar sedan dess har jag använt rekommenderad olja.
Vad hade ni gjort? Tycker ni bilens oljeförbrukning är oroveckande?
Har ni liknande erfarenheter?
Era åsikter, tips och rekommendationer är mycket uppskattat,
Tricktan