3562
Sök

Sämre värden bak och sned ratt vid hjulinställning

4 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
Hejsan,

Idag gjordes en hjulinställning på vår Smart ForTwo 451 -08 och när jag kollade i protokollet så var värdena sämre än innan inställningen genomfördes (se bild).

Ratten var något sned åt höger efter att stötdämparna fram byttes för några veckor sedan och nu efter inställningen så står den något snett åt höger istället. Irriterande men är detta något man behöver acceptera eller ska jag ta kontakt med firman som utförde jobbet?

Däcken är nya för säsongen, stabilisatorstagen byttes i samband med båda stötdämparna och fjädrarna fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246792/246792-2714733461625cc02e77d9cfdf680562.jpg

3 060 Inlägg
13 juli 2023
Du skall definitivt ta kontakt med firman igen.
Det där är ett backjobb. smile

Toevinkeln ser ju bra ut, men ratten skall ändå låsas på 0° och sedan justeras därefter.

858 Inlägg
13 juli 2023
En del bilar går inte att justera bak, om det var dom toe-värdena du tänkte på. Fram ser precis som Jesper säger bra ut. Men du ska definitivt åka tillbaka, om ratten är sne är det backjobb så det sjunger om det.

Que Sera, Sera

4 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
Jahopp, det var det jag misstänkte... Fram såg ju bra ut som sagt, det jag tyckte var konstigt var ju framförallt camber bak. Men om det inte går att justera bak så borde den väl ha samma värden som innan justeringen tänker jag?
Senast redigerat av Sirsnuvis (14 juli 2023)

858 Inlägg
14 juli 2023
Sirsnuvis skrev:
Jahopp, det var det jag misstänkte... Fram såg ju bra ut som sagt, det jag tyckte var konstigt var ju framförallt camber bak. Men om det inte går att justera bak så borde den väl ha samma värden som innan justeringen tänker jag?

Nja, bilen rör på sig hela tiden, det är väldigt små marginaler du läser på pappret. Nästan varenda hjulinställning jag gjort har värdena ändrats lite grann bak även om man bara justerat fram. Du kan faktiskt peta på bilen med ett par fingrar och se värdena röra sig på skärmen.
Vad jag kan se så är det inte speciellt mycket cambern ändrat sig bak, så den biten skulle jag nog leva med. Att däremot inte ratten är rak är tjänstefel smile

Que Sera, Sera

4 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
MrHyde skrev:
Sirsnuvis skrev:

Nja, bilen rör på sig hela tiden, det är väldigt små marginaler du läser på pappret. Nästan varenda hjulinställning jag gjort har värdena ändrats lite grann bak även om man bara justerat fram. Du kan faktiskt peta på bilen med ett par fingrar och se värdena röra sig på skärmen.
Vad jag kan se så är det inte speciellt mycket cambern ändrat sig bak, så den biten skulle jag nog leva med. Att däremot inte ratten är rak är tjänstefel smile

Jag förstår, idag pratade jag med personen på företaget som utförde hjulinställningen och de skulle ställa ratten rakt på måndag. Han menade på att det inte gick att justera bak på den bilen och att värdet kan ha ändrats till det sämre för att liften lutade. Lät som en underlig anledning tyckte jag.

858 Inlägg
15 juli 2023
Sirsnuvis skrev:
MrHyde skrev:
Sirsnuvis skrev:

Jag förstår, idag pratade jag med personen på företaget som utförde hjulinställningen och de skulle ställa ratten rakt på måndag. Han menade på att det inte gick att justera bak på den bilen och att värdet kan ha ändrats till det sämre för att liften lutade. Lät som en underlig anledning tyckte jag.

Då har han fel eller trasig utrustning. En lift för hjulinställningar ska kalibreras väldigt precist och servas samt mätas upp årligen för att det inte ska diffa på hjulinställningar. Om liften lutar som han säger, så har dom fel på utrustningen och kan innebära att hjulinställningarna blir fel.
En lift som det görs hjulinställningar på ska alltid vara i våg, det är millimetermarginal som det får diffa på hela liften.
Fråga verkstaden om liften är ISO-kalibrerad någon gång.

Men, bortsett från det så bör just din hjulinställning inte påverkas nämnvärt då det bara justeras toe fram. Värre om det är en typ bmw eller audi där du kan justera näst intill allt både fram och bak.

Edit: Det är ju i alla fall bra att dom är seriösa nog att fixa den snea ratten smile
Senast redigerat av MrHyde (15 juli 2023)

Que Sera, Sera

* Voff voff *
10 978 Inlägg
15 juli 2023
MrHyde skrev:
Edit: Det är ju i alla fall bra att dom är seriösa nog att fixa den snea ratten smile

På en lyft som lutar så värdena blir fel iaf... neutral

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 Inlägg
15 juli 2023
Trådstartare
MrHyde skrev:
Sirsnuvis skrev:
MrHyde skrev:

Då har han fel eller trasig utrustning. En lift för hjulinställningar ska kalibreras väldigt precist och servas samt mätas upp årligen för att det inte ska diffa på hjulinställningar. Om liften lutar som han säger, så har dom fel på utrustningen och kan innebära att hjulinställningarna blir fel.
En lift som det görs hjulinställningar på ska alltid vara i våg, det är millimetermarginal som det får diffa på hela liften.
Fråga verkstaden om liften är ISO-kalibrerad någon gång.

Men, bortsett från det så bör just din hjulinställning inte påverkas nämnvärt då det bara justeras toe fram. Värre om det är en typ bmw eller audi där du kan justera näst intill allt både fram och bak.

Jag ska fråga om ISO-kalibreringen på måndag när jag är där i sådana fall. Tyckte som sagt att det skulle vara högst märkligt om man använder en lift som inte står rakt för en sådan känslig sak som hjulinställning (nu nämnde han iofs detta som ett potentiellt problem och sade inte rakt ut att liften är sned).

Känns skönt att man kan snappa upp lite vettig information härifrån så stort tack till er alla som svarat!

Sök