3425
Sök

Tappar spänning totalt men kommer tillbaks efter en stund

5 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
#1
Min Alfa Romeo från 1991 tvärdog plötsligt när jag skulle starta. Hade kört precis innan. All el försvinner och det går heller inte starta med booster. Efter en stund tänder lamporna upp, men den orkar inte driva runt startmotor och sen är den helt död igen. Efter ett par timmar är allt som det ska. Den laddar 14,5 när motorn är igång och laddmätaren på instrumentpanelen visar att det är konstant laddning. Batteriet är helt nytt. Bilen har funkat smärtfritt i en månad.

Bilen har stått ett par år utan att ha körts och det har varit möss och ätit på inredning, men väldigt lite i motorutrymmet vad jag kan se.


3 060 Inlägg
21 juli 2023
#2
Knacka lite på olika reläer medan den håller på och beter sig.
Det låter lite som att du har ett eller flera som går lite varma.


7 670 Inlägg
21 juli 2023
#3
Kanske inte relevant i ditt fall/din bil - men prova.
Du tänder lyset och det lyser (nästan) normalt!
Med lyset på försöker du starta.
Den klickar bara i startmotorn och lyset "går ner" och glöder.
Du slår av lyset och tänder det igen, och det lyser (nästan) normalt.
Om ovanstående stämmer in på din bil är en battericell defekt, eller förbindningen mellan ett par celler defekt.
Du kan trots ovanstående ändå ladda batteriet som vanligt och få upp till 12,7 volt.
Hjälpstartar du ingång motorn så kommer generatorn att ladda normalt = 13,7 - 14,5 volt.
Bara byta batteri.

Förr i tiden, när blysyrabatterierna bestod av ett "tråg" med cellerna i omslutna av beck, gick det att reparera ett batteri med defekta cellförbindningar.
Gjorde förr bilverkstäder med elverkstad och egen "laddare"(ök-/smeknamn på bilelektrikern).
Inte ovanligt att man "rekondade" bilbatterier förr, i stället för att byta batteri.
Har jag varit med om!

5 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
#4
torsen skrev:
Kanske inte relevant i ditt fall/din bil - men prova.
Du tänder lyset och det lyser (nästan) normalt!
Med lyset på försöker du starta.
Den klickar bara i startmotorn och lyset "går ner" och glöder.
Du slår av lyset och tänder det igen, och det lyser (nästan) normalt.
Om ovanstående stämmer in på din bil är en battericell defekt, eller förbindningen mellan ett par celler defekt.
Du kan trots ovanstående ändå ladda batteriet som vanligt och få upp till 12,7 volt.
Hjälpstartar du ingång motorn så kommer generatorn att ladda normalt = 13,7 - 14,5 volt.
Bara byta batteri.

Förr i tiden, när blysyrabatterierna bestod av ett "tråg" med cellerna i omslutna av beck, gick det att reparera ett batteri med defekta cellförbindningar.
Gjorde förr bilverkstäder med elverkstad och egen "laddare"(ök-/smeknamn på bilelektrikern).
Inte ovanligt att man "rekondade" bilbatterier förr, i stället för att byta batteri.
Har jag varit med om!

Grejen är att jag inte behöver ladda batteriet när det "laddat ur", utan den gör det själv.
Senast redigerat av Scugnizzo (21 juli 2023)


5 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Knacka lite på olika reläer medan den håller på och beter sig.
Det låter lite som att du har ett eller flera som går lite varma.

Ja, låter rimligt att det är något sådant eftersom allt funkar efter en stund, alltså när grejerna svalnat. Det är väl bara att hitta rätt och byta?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 353 Inlägg
21 juli 2023
#6
Scugnizzo skrev:
torsen skrev:
Kanske inte relevant i ditt fall/din bil - men prova.
Du tänder lyset och det lyser (nästan) normalt!
Med lyset på försöker du starta.
Den klickar bara i startmotorn och lyset "går ner" och glöder.
Du slår av lyset och tänder det igen, och det lyser (nästan) normalt.
Om ovanstående stämmer in på din bil är en battericell defekt, eller förbindningen mellan ett par celler defekt.
Du kan trots ovanstående ändå ladda batteriet som vanligt och få upp till 12,7 volt.
Hjälpstartar du ingång motorn så kommer generatorn att ladda normalt = 13,7 - 14,5 volt.
Bara byta batteri.

Förr i tiden, när blysyrabatterierna bestod av ett "tråg" med cellerna i omslutna av beck, gick det att reparera ett batteri med defekta cellförbindningar.
Gjorde förr bilverkstäder med elverkstad och egen "laddare"(ök-/smeknamn på bilelektrikern).
Inte ovanligt att man "rekondade" bilbatterier förr, i stället för att byta batteri.
Har jag varit med om!

Grejen är att jag inte behöver ladda batteriet när det "laddat ur", utan den gör det själv.

Va, laddar bilen batteriet själv? Det har jag inte hört talas om tidigare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
#7
Vettemannen skrev:
Scugnizzo skrev:
torsen skrev:
Kanske inte relevant i ditt fall/din bil - men prova.
Du tänder lyset och det lyser (nästan) normalt!
Med lyset på försöker du starta.
Den klickar bara i startmotorn och lyset "går ner" och glöder.
Du slår av lyset och tänder det igen, och det lyser (nästan) normalt.
Om ovanstående stämmer in på din bil är en battericell defekt, eller förbindningen mellan ett par celler defekt.
Du kan trots ovanstående ändå ladda batteriet som vanligt och få upp till 12,7 volt.
Hjälpstartar du ingång motorn så kommer generatorn att ladda normalt = 13,7 - 14,5 volt.
Bara byta batteri.

Förr i tiden, när blysyrabatterierna bestod av ett "tråg" med cellerna i omslutna av beck, gick det att reparera ett batteri med defekta cellförbindningar.
Gjorde förr bilverkstäder med elverkstad och egen "laddare"(ök-/smeknamn på bilelektrikern).
Inte ovanligt att man "rekondade" bilbatterier förr, i stället för att byta batteri.
Har jag varit med om!

Grejen är att jag inte behöver ladda batteriet när det "laddat ur", utan den gör det själv.

Va, laddar bilen batteriet själv? Det har jag inte hört talas om tidigare.

/Benny

Ja, det återhämtar sig självt, dvs. jag behöver inte ladda batteriet externt. Nu har jag dock inte haft multimeter tillgänglig när batteriet dött, så det kanske varit fulladdat och det är något annat som spökar, t.ex. relä som skrevs i tråden högre upp.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 353 Inlägg
21 juli 2023
#8
Scugnizzo skrev:
Vettemannen skrev:
Scugnizzo skrev:

Grejen är att jag inte behöver ladda batteriet när det "laddat ur", utan den gör det själv.

Va, laddar bilen batteriet själv? Det har jag inte hört talas om tidigare.

/Benny

Ja, det återhämtar sig självt, dvs. jag behöver inte ladda batteriet externt. Nu har jag dock inte haft multimeter tillgänglig när batteriet dött, så det kanske varit fulladdat och det är något annat som spökar, t.ex. relä som skrevs i tråden högre upp.

Jaa, nog för att det kan återhämta sig lite grann när man nött lite på startmotorn men ladda sig självt......näe!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
#9
Scugnizzo skrev:
Min Alfa Romeo från 1991 tvärdog plötsligt när jag skulle starta. Hade kört precis innan. All el försvinner och det går heller inte starta med booster. Efter en stund tänder lamporna upp, men den orkar inte driva runt startmotor och sen är den helt död igen. Efter ett par timmar är allt som det ska. Den laddar 14,5 när motorn är igång och laddmätaren på instrumentpanelen visar att det är konstant laddning. Batteriet är helt nytt. Bilen har funkat smärtfritt i en månad.

Bilen har stått ett par år utan att ha körts och det har varit möss och ätit på inredning, men väldigt lite i motorutrymmet vad jag kan se.

Jesper328 skrev:
Knacka lite på olika reläer medan den håller på och beter sig.
Det låter lite som att du har ett eller flera som går lite varma.

torsen skrev:
Kanske inte relevant i ditt fall/din bil - men prova.
Du tänder lyset och det lyser (nästan) normalt!
Med lyset på försöker du starta.
Den klickar bara i startmotorn och lyset "går ner" och glöder.
Du slår av lyset och tänder det igen, och det lyser (nästan) normalt.
Om ovanstående stämmer in på din bil är en battericell defekt, eller förbindningen mellan ett par celler defekt.
Du kan trots ovanstående ändå ladda batteriet som vanligt och få upp till 12,7 volt.
Hjälpstartar du ingång motorn så kommer generatorn att ladda normalt = 13,7 - 14,5 volt.
Bara byta batteri.

Förr i tiden, när blysyrabatterierna bestod av ett "tråg" med cellerna i omslutna av beck, gick det att reparera ett batteri med defekta cellförbindningar.
Gjorde förr bilverkstäder med elverkstad och egen "laddare"(ök-/smeknamn på bilelektrikern).
Inte ovanligt att man "rekondade" bilbatterier förr, i stället för att byta batteri.
Har jag varit med om!

Jag har nog hittat felet. En eftermonterad huvudströmbrytare. Kopplade förbi den och då har den fungerat (hittills). Bilen har ju stått stilla i fem år och med huvudbrytaren avstängd. Blecket som kopplar ihop har väl troligen ärgat. Det är ju när jag ska dra runt startmotorn som hela elsystemet laddar ur, så då räcker inte den kontaktyta på blecket som finns för att klara start. Typ nåt sånt.



Sök