Fukt och mögel inne i bilen

jaka54
8 juni 2023 · 5 735 Inlägg

Det verkar ju konstigt att dörrarna skulle läcka in vatten! Och hur ser du det i så fall.
Min ena bil står under silverfärgad pressening från Okt tom Maj varje år och det finns inte en tillstymmelse till mögel i bilen.

NoobMechanic69
8 juni 2023 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Det verkar ju konstigt att dörrarna skulle läcka in vatten! Och hur ser du det i så fall.
Min ena bil står under silverfärgad pressening från Okt tom Maj varje år och det finns inte en tillstymmelse till mögel i bilen.

Det rinner ner mellan kaross och fönster, sen genom inredning som ligger innanför listen som ligger an mot dörren. Tydligen har många skodor och polos detta problemet när de blir äldre. Det är en tätning inne i dörren innanförinredning som blir dålig. Finns att söka på youtube på hur man ska fixa detta.

NoobMechanic69
25 juli 2023 · 71 Inlägg

CarNoob skrev:

OzonStockholm skrev:
Jag jobbar med bl.a. mögelsanering (ozon). Här är en artikel jag har skrivit som du kan läsa om du vill, om hur man använder ozon i bilar för att ta bort bland annat mögel. https://www.ozonstockholm.se/ta-bort-dalig-billukt.html Mögelsporer som finns i ventilationssystemet kan man komma åt genom att ha systemet igång en stund under tiden man gör behandlingen.

Tack! Ska läsa!

Det kostar ca 2500-3000 kr att köra bara ozonmaskinen inne i bilen i ett dygn.
Såg att det finns ozon maskiner på amazon.se för 1300 kr. Vet inte exakt vilka specs de har på sina maskiner på såna firmor. Jag funderar på om det kanske är mer lönsamt att köpa en egen ozonmaskin? Eller de funkar kanske inte lika bra?

torsen
25 juli 2023 · 7 238 Inlägg

CarNoob skrev:

CarNoob skrev:

OzonStockholm skrev:
Jag jobbar med bl.a. mögelsanering (ozon). Här är en artikel jag har skrivit som du kan läsa om du vill, om hur man använder ozon i bilar för att ta bort bland annat mögel. https://www.ozonstockholm.se/ta-bort-dalig-billukt.html Mögelsporer som finns i ventilationssystemet kan man komma åt genom att ha systemet igång en stund under tiden man gör behandlingen.

Tack! Ska läsa!

Det kostar ca 2500-3000 kr att köra bara ozonmaskinen inne i bilen i ett dygn.
Såg att det finns ozon maskiner på amazon.se för 1300 kr. Vet inte exakt vilka specs de har på sina maskiner på såna firmor. Jag funderar på om det kanske är mer lönsamt att köpa en egen ozonmaskin? Eller de funkar kanske inte lika bra?

Jag äger, sedan några år tillbaka, en ozongenerator som kostade strax under 1.500:-(då) och som är avsedd för upp till 30 kvadratmeter.(Man borde uppge kubikmeter i stället!)
Att hyra brukar kosta 300:-/dygn för generator med samma prestanda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang