Sänkning, nya fälgar och omålning av min VW Passat B6 2.0 FSI från 2007 - Behöver råd och rekommendationer

PassatB6
1 augusti 2023 · 4 Inlägg

Jag äger en VW Passat B6 2.0 FSI från 2007 och har länge gått och funderat på att göra några förändringar för att ge den ett nytt utseende och förbättra dess prestanda. Planen är att sänka bilen, montera på nya fälgar och hjul samt måla om den till en snygg Wolfram Gray Metallic (LH7V). Innan jag går vidare med detta projekt skulle jag gärna vilja ha lite råd och rekommendationer från er kunniga medlemmar här på forumet.

Sänkning:
Först och främst undrar jag om någon har erfarenhet av att sänka en VW Passat B6 och kan dela med sig av sina erfarenheter? Vilken typ av sänkningsfjädrar eller chassie rekommenderar ni? Är det något speciellt märke eller modell som fungerar bra med Passat B6?

Nya fälgar och hjul:
Jag är också intresserad av att få rekommendationer när det gäller fälgar och hjul. Vilken storlek passar bäst med den sänkta bilen? Vilket material är att föredra - aluminium, stål eller något annat? Finns det några speciella däckmärken som fungerar bra på denna modell? helst 16tum men ja, kan tänka mig allt.

Wolfram Gray Metallic:
Bilen är redan i Wolfram Gray Metallic men färgen har tappat sin "wow". Jag har polerat den och håller den så fin jag kan men känns som att det inte håller länge alls. Roligt nog så finns det knappt någon rost, tro mig eller ej men det är knappt någon rost. Istället får man jävlas med att färgen tappar sin wow.

Eventuella andra förbättringar:
Om det finns andra förbättringar som ni har gjort på er VW Passat B6 eller liknande bilmodeller, är jag tacksam för alla tips och idéer.

Jag uppskattar verkligen all input jag kan få, Tack på förhand för era råd och rekommendationer!

BUDGET är runt 20 000kr.
Bilen har rullat 19 898mil.

torsen
2 augusti 2023 · 7 264 Inlägg

Lägga arbete och pengar på en så gammal bil är ingen klok investering.
Din budget räcker inte på långa vägar till det du önskar.
Spara pengarna till en ny/annan bil i stället.
Tycker jag.

Utmarks-Loke
2 augusti 2023 · 5 860 Inlägg

Ja, 20K räcker kanske till omlackeringen, om man gör grundarbete själv. Resten kommer utanför budget.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2023 · 13 750 Inlägg

Skulle försöka köpa ett chasikitt med dämpare och fjädrar hoppa coilovers kitt för dom gör bilen okörbar.      Beg fälgar finns i parti och minut på Facebook market place. .
Optimala vorre så klart att köpa ett bra chassi kitt från tex koni eller bilstien men då räcker budgeten till dämpare och fjädrar bara.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Svenska_bil
2 augusti 2023 · 218 Inlägg

För din budget:
Säknkningsfjädrar
18-19” fälgar (aluminium såklart).

Har din lack tappat lystern och den bara håller ett litet tag efter polering så har du gjort ett dåligt jobb med felaktiga produkter för ditt ändamål.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2023 · 17 516 Inlägg

Eller lägg slantarna på en lite roligare bil med mer mos i maskin. Polera upp den sen. Vår gamla Hyundai var inte gratis att lacka på den tiden det begav sig. HR-kit på den. Börjar rosta lite nu tyvärr men har alla färgkoder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8739b00ad25af1fd0ec2cca30dd4bc18.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang