Parilla RSR (baotian classic kopia)

AronHatarMotorer
3 augusti 2023 · 24 Inlägg

Hej, tack för du vill hjälpa till!

Varför den går som en påse nötter:
Jag fick en moped av en bekant för inte sålänge sedan. När jag fick den så startade den inte så jag fixade bensinkranen och sen startade den. Problemet var att vid gas så ville den dö lite. Men såfort man fick varv på den så gick den bra och varva ut. Så jag tog ut förgasaren och gjorde rent insidan, bland annat main jetten och tomgångs jetten. Jag tog också ut de andra diverse hål skruvar som jag sedan satte tillbaka.

Problem:
När jag skulle starta den senare så gick den SÅ dåligt. Inte nog med att jag fick kicka som en galning, när jag väl fick igång den så varvade den upp och ned, upp och ned. Vid det minsta gaspådrag dog den och så fick man de roliga privilegiet att kicka i 20 - 40 minuter innan man fick igång den bara för att göra samma sak. När man snurrar på tomgångs skruven händer inte skit, inskruvad helt, halft ute. spelar ingen roll
Alla vakuum slangar är på och vissa är utbytta.

Snälla hjälp mig med detta då jag kickade sönder kicken efter en hel dag kickade (ca 5-6 timmar) O jag har haft förgasaren ute nu ca 15 gånger och gjort rent ca 5 gånger. RIKTIGT PISS, lämnar den olåst ikväll o hoppas någon tar den.

MVH Aron

Jesper328 Diagnostekniker
3 augusti 2023 · 2 424 Inlägg

Är det en tvåtakt eller fyrtaktare?

Iom att du fick fler bekymmer efter att du haft isär förgasaren så får vi börja i den änden.
Du kanske har lyckats få dig ett vakuumläckage.

Prova att hålla handflatan för förgasaren, eller dra en tejp över.
Rapplar den igång då så kan du börja leta efter vakuumläck.

Sitter nålen rätt?
Krokig nål?
Kärvande kolv/spjäll?
Hur ser stiftet ut?

Senast redigerat av Jesper328 (3 augusti 2023)

Up the RA
AronHatarMotorer
3 augusti 2023 · 24 Inlägg

Jesper328 skrev:
Är det en tvåtakt eller fyrtaktare?

Iom att du fick fler bekymmer efter att du haft isär förgasaren så får vi börja i den änden.
Du kanske har lyckats få dig ett vakuumläckage.

Prova att hålla handflatan för förgasaren, eller dra en tejp över.
Rapplar den igång då så kan du börja leta efter vakuumläck.

Sitter nålen rätt?
Krokig nål?
Kärvande kolv/spjäll?
Hur ser stiftet ut?

Jo det är en fyrtakt. Har gått 240 mil totalt o tändstiftet såg bra ut innan när den gick som den ¨skulle¨. Jag ska kicka den med igentäckt förgasare men jag försökte detta förut när den var igång och den dör nästa direkt. Jag tror den får förmycket bensin (running rich) men vete fan hur (startar ibland och baksmäller ibland).

AronHatarMotorer
3 augusti 2023 · 24 Inlägg

jag tog o tejpade för förgasaren och den startade inte. Testade o ta ut tändstiftet och det var ganska svart och blött. Gnistan var nock vit och kraftfull (såg den utomhus i dags belysning)

Mew
3 augusti 2023 · 2 205 Inlägg

Låter som att något blev knas vid renoveringen av förgasaren. Hur rengjordes grejerna? Och du är helt säker på att allting hamnade exakt likadant?

pacmyc
3 augusti 2023 · 90 Inlägg

Kolla att bensinen inte är för gammal (från förra  sommaren typ).. Jag har aldrig problem med gammal soppa i min baotian, men grannen med identisk motor är tjinkig..

Jag skulle även skaffa ett knippe bladmått från biltema och kolla ventilinställningen..

P.S. en ny förgasare kostar typ 500 kr..

AronHatarMotorer
3 augusti 2023 · 24 Inlägg

Mew skrev:
Låter som att något blev knas vid renoveringen av förgasaren. Hur rengjordes grejerna? Och du är helt säker på att allting hamnade exakt likadant?

så vitt jag vet men ifall det finns en tutorial eller brukhänsvining påt är jag mer än villig att plocka isär den engång till. (rengjorde med förgasarrengörings spray, tryckluft och en koppar kardel)

Senast redigerat av AronHatarMotorer (3 augusti 2023)

AronHatarMotorer
3 augusti 2023 · 24 Inlägg

pacmyc skrev:
Kolla att bensinen inte är för gammal (från förra  sommaren typ).. Jag har aldrig problem med gammal soppa i min baotian, men grannen med identisk motor är tjinkig..

Jag skulle även skaffa ett knippe bladmått från biltema och kolla ventilinställningen..

P.S. en ny förgasare kostar typ 500 kr..

Tog o hällde i ny 98 och det var då den började inte gilla livet så då tog jag isär förgasraren.

AronHatarMotorer
3 augusti 2023 · 24 Inlägg

https://youtube.com/shorts/6labdoywcW8?feature=share
Jag justerade tändstift avtåndet och nu startar den men går såhära
Nåra tips?
(vid det minsta gas så dör fanskapet)

Senast redigerat av AronHatarMotorer (3 augusti 2023)

Jesper328 Diagnostekniker
3 augusti 2023 · 2 424 Inlägg

AronHatarMotorer skrev:
jag tog o tejpade för förgasaren och den startade inte. Testade o ta ut tändstiftet och det var ganska svart och blött. Gnistan var nock vit och kraftfull (såg den utomhus i dags belysning)

Allright, ser på filmen att du har en elchoke.
Provat att lossa kontakten till den?

Som de ovan säger är det annars dags att plocka isär förgasaren igen och kontrollera allt.
Men innan dess så kollade jag upp hur förgasaren såg ut, (var sisådär 13 år sedan jag trimmade kompisarnas Baotian 4t mopeder), och det påminner om Strombergare.

Är membranet helt?
Alltså gummitutan som ligger under det svarta plastlocket.
Får ej förekomma sprickor i detta.

Har du några hål i kolven?
Ligger dessa isåfall i riktning mot motorn?
Gör de ej det så får du inget vakuum i toppen vilket gör att motorn går kasst hur mycket man än rattar på skruvarna… fråga mig hur jag vet. lol

Annars är det väl att riva igen och kolla så att allting sitter som det skall, samt att nålen är spikrak.
Kontrollera även höjden på flottören, den bör flöda ju flöda över om den står fel, men ändå. smile

Up the RA
AronHatarMotorer
4 augusti 2023 · 24 Inlägg

Jesper328 skrev:

AronHatarMotorer skrev:
jag tog o tejpade för förgasaren och den startade inte. Testade o ta ut tändstiftet och det var ganska svart och blött. Gnistan var nock vit och kraftfull (såg den utomhus i dags belysning)

Allright, ser på filmen att du har en elchoke.
Provat att lossa kontakten till den?

Som de ovan säger är det annars dags att plocka isär förgasaren igen och kontrollera allt.
Men innan dess så kollade jag upp hur förgasaren såg ut, (var sisådär 13 år sedan jag trimmade kompisarnas Baotian 4t mopeder), och det påminner om Strombergare.

Är membranet helt?
Alltså gummitutan som ligger under det svarta plastlocket.
Får ej förekomma sprickor i detta.

Har du några hål i kolven?
Ligger dessa isåfall i riktning mot motorn?
Gör de ej det så får du inget vakuum i toppen vilket gör att motorn går kasst hur mycket man än rattar på skruvarna… fråga mig hur jag vet. lol

Annars är det väl att riva igen och kolla så att allting sitter som det skall, samt att nålen är spikrak.
Kontrollera även höjden på flottören, den bör flöda ju flöda över om den står fel, men ändå. smile

Okej, skall testa de som du sagt idag. Men det måste ju vara ett förgasar problem då innan jag tog loss den så fungerade den. utdate kommer ikväll dårå

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang