Hur identifierar man elkomponenter

RubenRutegard
9 augusti 2023 · 87 Inlägg

Tjena, har ett monoblock som gått lite varmt hehe... Det är ett Basshabit SPL 2000.1 ELITE där minst en transistor och vad jag TROR är en kondensator har gått sönder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-a5e479edd577ef8cc26c5cc78bb54787.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238399/238399-2d5e0f0d34466f835b36831b1183ac9a.jpg
Problemet är att Ingen av dessa komponenter är märkta så jag kan inte beställa nya, hur ska jag göra för att identifiera dem?

Senast redigerat av RubenRutegard (9 augusti 2023)

RubenRutegard
9 augusti 2023 · 87 Inlägg

Värt att tillägga: Transistorn är märkt B2 och det jag tror är en kondensator såg likadan ut som det röda "rätblocket" precis bredvid.

MammDiin
10 augusti 2023 · 2 019 Inlägg

Hur såg det ut före du lödde bort komponenterna?

Kan ju även vara någon annan komponent som orsakade att dessa gått sönder. Så om du löder dit nya så kan det vara att de går sönder igen rätt så snabbt i värsta fall. Men själv tycker jag det är värt att försöka fixa om det inte blir alltför dyrt.

Sen så har jag ingen direkt nåra tips/kunskap hur man tar reda på vad det är för komponenter när det saknas märkning på dem. Men kanske går att få tag på komponenterna via dem man köpte slutsteget av eller tillverkaren av slutsteget.

RubenRutegard
10 augusti 2023 · 87 Inlägg

Nu var det ju ett tag sedan jag lödde bort dem men transistorn var visuellt mer svart än dem andra och B2 märkningen hade brunnit bort. Det som var kvar av "kondensatorn" var endast kant bitar då mittendelen hade exploderat. Jag ser inte direkt någon mer komponent som kan ha blivit dålig så får helt enkelt anta att resten funkar. Ska försöka ta kontakt med Basshabit...

MammDiin
10 augusti 2023 · 2 019 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Nu var det ju ett tag sedan jag lödde bort dem men transistorn var visuellt mer svart än dem andra och B2 märkningen hade brunnit bort. Det som var kvar av "kondensatorn" var endast kant bitar då mittendelen hade exploderat. Jag ser inte direkt någon mer komponent som kan ha blivit dålig så får helt enkelt anta att resten funkar. Ska försöka ta kontakt med Basshabit...

Tänkte ifall det kan vara kondensatorn (om eventuellt innehåll flög på transistorn) orsakade så transistorn gick eller tvärt om att transistorn fick kondensatorn att flyga i bitar. Men sen kan det ju även vara något annat som orsakade så antingen kondensatorn eller transistorn kastade in handduken från första början och sedan dödade den andra.

Fixade själv en TV för en tid sen som inte hade någon bakgrundsbelysning där en transistor gett upp (troligen av värmen) och även en lysdiod i varje serie som gett upp. Köpte ny transistor och ledstrips och det funkade en tid men sen försvann bilden igen efter att den varit igång flera timmar i sträck. Så troligen samma problem igen. Misstänker där att det antingen är problem med att transistorn blir för varm fastän den var monterad mot en mindre kylfläns och eventuellt skulle löst sig med förbättrad kylning eller sänkt ljusstyrka. Eller så är det någon annan komponent som gör så att transistorn ger upp i förtid.

Utmarks-Loke
10 augusti 2023 · 5 841 Inlägg

Transistorerna i slutsteg arbetar vanligtvis i par, där de gör var sin halva av ljudvågen. Den ena får basen att slå inåt och den andra utåt, om man förenklar. De kallas NPN och PNP, eller N-kanals och P-kanals om det är MOSFET-transistorer. Här tycks det vara flera mindre transistorer som är kopplade parallellt för att motsvara en större. Om det är ett monoblock gissar jag att de sex på ena sidan jobbar ihop som en enhet och de sex på andra sidan som en annan. Jag gissar alltså att den lösplockade transistorn är av samma sort som de fem andra i samma grupp. Men den riktiga beteckningen är inte B2, det är något helt annat. Bokstäverna kan vara svåra att läsa för att det är lack på, då får man prova med bra ljus och hålla i olika vinklar. Eller så har tillverkaren medvetet slipat bort beteckningen för att försvåra reparation.

Slutstegstransistorerna är nästan alltid det som går sönder i en förstärkare, om man bortser från delen som gör spänningsomvandling i bilslutsteg. Och mycket ofta är det mer än en transistor som går sönder samtidigt, även om det kanske inte syns utanpå. Så här får man mäta upp de andra transistorerna, vilket även kommer avslöja vad för sorts transistortyp det är, dock inte exakt beteckning. Kan man inte lista ut exakt vad för transistor det är kan man byta allihop till något som borde fungera, men man vill inte ha olika sorter som skall samverka med varandra.

RubenRutegard
11 augusti 2023 · 87 Inlägg

Mycket informativt svar! Hur ska man gå tillväga för att mäta upp en transistor? Hittar endast hur man frånskiljer mellan pnp och npn. Basshabit har för övrigt sekretessbelagt sina komponentlistor och kopplingsscheman, förväntade mig inget annat 🙄

Senast redigerat av RubenRutegard (11 augusti 2023)

MammDiin
11 augusti 2023 · 2 019 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Mycket informativt svar! Hur ska man gå tillväga för att mäta upp en transistor? Hittar endast hur man frånskiljer mellan pnp och npn. Basshabit har för övrigt sekretessbelagt sina komponentlistor och kopplingsscheman, förväntade mig inget annat 🙄

Så de kan inte ens få fram rätt komponent som är märkt B2 åt dig?
Men är väl sekretessbelagt så inte kineserna ska kunna kopiera mer eller mindre rakt av.

RubenRutegard
12 augusti 2023 · 87 Inlägg

Såhär  skrev de:   "Tack för att du har kontaktat oss.

Som det ser ut så lämnar vi inte ut några komponentlistor eller dylikt.
Det är så våra varor inte ska replikeras någonstans förutom vår fabrik.

Så i detta fall så finns det tyvärr inte så mycket som vi kan göra.

Det du kan göra är att höra av dig till din återförsäljare och kika med dem ifall de har möjlighet för att reparera ditt steg."

Tvivlar på att återförsäljare kan göra något...

MammDiin
12 augusti 2023 · 2 019 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Såhär  skrev de:   "Tack för att du har kontaktat oss.

Som det ser ut så lämnar vi inte ut några komponentlistor eller dylikt.
Det är så våra varor inte ska replikeras någonstans förutom vår fabrik.

Så i detta fall så finns det tyvärr inte så mycket som vi kan göra.

Det du kan göra är att höra av dig till din återförsäljare och kika med dem ifall de har möjlighet för att reparera ditt steg."

Tvivlar på att återförsäljare kan göra något...

Vore ju bra om du kunde köpa komponenterna (som saknar märkning) av dem direkt, men misstänker det inte är lönsamt för dem att erbjuda den servicen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang