2942
Sök

Startar ej

5 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
Har en Chevrolet epica -09 diesel. Efter att jag bytt bränsletanken så gick det sämre och sämre och starta bilen när den väl startat så går den kanon i ett par min. Har kört med felkod på partikelfilter ett bra tag före tankbytet. På verkstad är konstaterat att det inte är tillräckligt tryck i commondrailsystemet. Högtryckspumpen är testad och ger vad den ska. Har bytt bränslefilter,tryckgivare,trycksensor och sensor för partikelfilter. Men startar inte ändå. Hjälp mej någon har slut på idéer vad som är fel. Masville

3 060 Inlägg
21 juli 2023
Varför byttes tanken?
När den startar och går bra i ett par minuter - börjar den sedan gå illa för att sedan stanna?
Vilket tryck mättes upp på verkstaden?
Hur kontrollerades pumpen?
Ger matarpumpen i tanken tillräckligt?

5 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
Gammla tanken hade rostat sönder. Högtryckspumpen testad av Hedqvist i Luleå. Trycket ifrån tankpumpen ligger på ca 4,3 bar. Om jag inte stänger av motorn så går den bra för att sen bara stanna den går inte dåligt eller så.
Senast redigerat av Masville (21 juli 2023)

3 060 Inlägg
21 juli 2023
Teori:
Matarpumpen i tanken flödar inte tillräckligt.
Den kan givetvis bygga tryck mot bränslet som redan ligger i filter och slangar, men flödar inte tillräckligt för att hålla igång bilen.
Därför går den bra för att sedan bara stanna.

Lågtryckspumpar skall man flödestesta, och inte bara kontrollera trycket.
Det är iallafall vad jag gör.
T.ex ta reda på hur många liter per timma den skall flöda vid noll mottryck, sedan mäta upp mängden i valfri flaska under X antal sekunder.
Blir lite matte sedan när man gjort det.

5 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
Det var en bra tanke skall testa det. Tackar.

* Voff voff *
10 977 Inlägg
21 juli 2023
Och se om det gör skillnad med tanklocket av...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

5 Inlägg
23 juli 2023
Trådstartare
Redan testat

5 Inlägg
13 augusti 2023
Trådstartare
Har provat med en annan bränslepump men ingen skillnad. Har kopplat upp en dator mot bilen men kommer inte in i motorstyrenheten. Kan bara läsa av felkoder som var 0. Kommer inte vidare för det kommer upp att det inte går att kommunicera med databoxen.

Sök